Papyrus avvecklar hårdvarudelen inom storformat. Framåt lägger leverantören allt krut på att sälja Viscoms sortiment med olika typer av digital printmedia och storformatsprodukter. Försäljningsdirektör Hans Ekelund förklarar bakgrunden till beslutet.
Försäljningen av storformatsmaskiner, reservdelar, bläck och service blir nu ett minne blott hos Papyrus. Hans Ekelund, försäljningsdirektör, förklarar att de inte har lyckats skapa rätt förutsättningar för en fortsatt satsning inom segmentet.
Papyrus har arbetat med Viscoms sortiment med digital printmedia och skylt- och storformatsmaterial sedan långt tillbaka. Med tiden började tankarna gro på att satsa på hårdvara inom storformat. 2016 förvärvades HP-leverantören Olsonic.
– Vi fullföljde den diskussionen och köpte Olsonic. Vi har försökt integrera hardware i Papyrus ända sedan dess men inte lyckats helt enkelt, vilket gjorde att vi nu tog beslutet att avveckla hardware. Vi har lagt mycket tid och pengar, men helt enkelt inte fått det resultat vi förväntat oss, säger Hans Ekelund.
Blir fler säljare
Hur ser du på det här att ni renodlar verksamheten?
– Vi ser det som väldigt positivt nu när vi har tagit beslutet. Det tog ett år eller två innan vi faktiskt kom dit. Det har diskuterats ett tag. Visst, man skulle kunna säga att vi har misslyckats men när vi nu har tagit beslutet kan våra försäljningschefer och säljare i Sverige, Norge och Danmark lägga mycket mer fokus på att sälja Viscom Media.
– Vi förstärker samtidigt Viscom Media-segmentet med ytterligare 2 säljare i Sverige. Det blir uppsidan på den här ekvationen, när vi lägger ner hardware, men förstärker inom media, säger han och tillägger att de redan har byggt vidare i Norge och Danmark genom att anställa säljare som har fullt fokus på att sälja Viscom-produkter.
Vässar sitt sortiment
Papyrus arbetar också ständigt med hur de kan utveckla sitt erbjudande.
– Vi har sett över sortimentet och har definierat 17 produktområden inom Viscom som vi satsar på, säger han med reservation för att alla kanske inte blir kvar i framtiden. Vilka det i så fall blir återstår att se:
– Jag vill nog i alla fall säga att det kommer att satsas hårt på 13 eller 14 av dessa. Vi har satt en plan som ligger 18 till 24 månader bort där vi satsar både resursmässigt och i sortimentet så att vi inte om 24 månader ska titta tillbaka och bli besvikna på att vi inte har gjort allt vi kan.
Dialog med intressenter
Serviceåtaganden som redan finns på befintliga maskiner ute hos kunderna kommer att fullföljas, intygar Hans Ekelund:
– Vi ser till att de får den service som vi har avtalat med dem. Men vi är också mitt uppe i diskussioner med flera intressenter som kanske kan ta över det här. Vi har bra kunder, bra avtal och en bra dialog med HP. De hjälper oss jättemycket i avvecklingsprocessen. Vi har ett antal intressenter som vi sitter med just nu och hoppas att vi ska ha det här löst under november månad. Då kommer det företag vi hoppas kunna sajna med också att ta över alla avtal och åtaganden. Men innan det är klart ser vi till att fullfölja våra åtaganden.