Årstatryckeri med portal till mäklarbranschen

Benni Fehér hos Printin i Årsta. Foto: Pressbild

Mäklarbranschen utgör en stor del av kundbasen för Printin i Årsta. Digitaltryckeriet, som också erbjuder webbutveckling, är en av få aktörer som har en egen onlineportal där mäklare kan beställa allt tryckt material de behöver. En av nyckelmaskinerna i detta är en mindre Oki-skrivare som kan trycka med vitt.

Ett kreativt digitaltryckeri med egen produktion inom webb, print och digitala medier. Så kallar sig Årstaföretaget med tre anställda, Printin. Sedan 2006 erbjuder de Mäklarprint. Ett onlinesystem riktat till fastighets- och bostadsmäklare som kan gå in och göra original av allt sitt marknadsmaterial – mäklarprospekt, visitkort, storformatsprodukter med mera som ska printas.

– Det är kopplat direkt mot deras mäklarsystem. Sedan beställer de tryck och vi levererar till hela Sverige, säger Benni Fehér och tillägger att de gör allt marknadsföringsmaterial som en mäklare kan tänkas behöva för att utföra sitt arbete.

– Vi är heltäckande på själva storformatsbiten också.

Komplementmaskin för småjobb

För den dagliga produktionen av små format är det två Xerox Versant-tonermaskiner som är i drift, påkopplade med efterbehandling.

Hugo Rigborn och Rune Hellstrand framför en av Xerox Versant-maskinerna. Foto: Pressbild

För att bistå digitalpressarna använder Printin en mindre tonermaskin, Oki Pro 9542. Sigraphic levererade maskinen för tre år sedan och sedan dess har den gått för fullt:

– Vi är supernöjda med den. Den kompletterar och gör allt småjobb runtomkring som vi inte kan göra i våra Versanter.

– Framför allt är det för att den kan köra långa banners, 130 centimeter. Sedan trycker den också med vitt. Det är det vi använder den mycket till.

Vitt och CMYK

Han säger att Oki-maskinen är fördelaktig just för vad den kan åstadkomma.

– Fördelen att den trycker med vit färg först och lägger sedan på CMYK-färgerna. Det gör att du får en otrolig passning och att du kan trycka på mörka substrat med fyrfärg.

Printin köpte in en Oki Pro 9542 av Sigraphic för tre år sedan. Den används flitigt än i dag.

– Den är extremt prisvärd för vad den kan göra. Sedan enkelheten med den. Den bara funkar, säger han och tillägger att skrivaren är kopplad till ripp-lösningen EFI Fiery XF.

Det vita trycket kommer till pass för att skriva ut visitkort, korgkort, omslag med mera. Ofta handlar det om trycksaker av det exklusivare slaget. Det tjockaste de tryckt med Oki-maskinen är 450 grams kartong.

– Det gick igenom maskinen utan problem. Maskinen har en väldigt bra bana.

Maskinen används också för att skriva ut registerflikar som de sedan stansar ut.

– Många vill ha det till sina pärmar som innehåller kontrakt. Det blir väldigt exklusivt med ett tjockt papper i exempelvis mörkgrått som du trycker vitt på.

Bistår med webbutveckling

Benni säger att mycket av det som är på gång hos Printin just nu handlar om att utveckla det digitala erbjudandet:

– Det är därför vi gör mycket webbplatser och interaktiv media till våra kunder i dag. Även våra mäklarkunder har det behovet. Man skulle kunna tro att tryckdelen till mäklarbranschen har gått som tåget under pandemin. Det är dock en klar missuppfattning, enligt Benni:

– Det är tyvärr inte så. Det har varit tufft för mäklare har inte tagit emot visningsbesökare. Och tar de inte emot visningsbesökare så är det digitala medier som gäller. Då sjunker tryckdelen. Du kan sälja hur lägenheter som helst men är det få som kommer på visningar så behövs inte så mycket tryckt material.

Trycksaker och mäklarprospekt som har skrivits ut hos Printin med den mindre tonermaskinen Oki Pro 9542. Foto: Pressbild

Portal används i fler syften

Den digitala mäklarportalen som företaget erbjuder har ändå fyllt sin funktion och använts av fastighets- och bostadsmäklare för att istället publicera sitt material online.

– Även fast du inte trycker materialet så får du fram en bläddringsbar pdf. Den kan du lägga ut som länk på din hemsida, vilket sker per automatik. Väldigt många har använt våra digitala verktyg för att skapa material.

Adresserad direktreklam har däremot gått bra under pandemin och även dessa trycksaker skapas i onlineportalen och trycks av Printin.

– Det sker också i det här verktyget. Systemet är kopplat till en adressdatabas där du kan få fram och välja ut olika sökkriterier, och sedan skicka ut dem med Bring, Citymail eller Postnord. Allt sker med automatik, säger Benni Fehér.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Bokens förvandling genom hållbar innovation

Hållbarhet blir allt viktigare för alla aktörer i bokbranschen. Med det ökade fokuset på hållbarhet handlar årets Canon Future Book Forum den 2 december om att främja hållbar innovation i alla delar av förlagsbranschen – från hur böcker produceras, distribueras och är tillgängliga, till deras avtryck i vår vardag.

Publicerat av: 

Från glada gubbar till e-handel

System för att på riktigt kunna e-handla med trycksaker. Och då även komplexa former av förpackning. Det är vad det tyska företaget Cloudlab ägnar sig år. Detta snabbt växande företag – från 50 anställda i våras till 75 nu – används av de tyska nättryckerierna, samt tryckerier runt om i världen och sedan en tid tillbaka också på flera platser i Skandinavien.

Publicerat av: 

De demonstrerar komplett förpackningsflöde

Etiketter och förpackningar är två tillväxtområden inom den grafiska branschen. Konica Minolta har sammanställt några förslag på hur tryckerier kan ta del av den positiva utvecklingen, inte bara med en digital etikettskrivare, utan en komplett lösning för att producera etiketter och förpackningar i korta serier.

Publicerat av: