Kraftigt uppåt för medieinvesteringarna

PUBLICERAD: 12 november 2021
UPPDATERAD: 14 november
Dagspress storstad och bio ökade mest under perioden. Foto: Pixabay

Mediebyråbarometern för oktober månad visar att medieinvesteringarna fortsätter att öka, efter en tillfällig svacka i september. Flera mediekategorier är nu tillbaka på nivåer som före pandemin. Månadens vinnare är dagspress storstad som ökade med 33,7 procent medan DR/annonsblad backar rejält.

Sveriges Mediebyråer redovisar varje månad hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen. För oktober 2021 låg den totala siffran på 1,5 miljarder kronor. Det innebär en ökning med 14,3 procent jämfört med samma period förra året. Omsättningen är till och med högre än 2019, före pandemin.

Snart tillbaka på normala nivåer

Daniel Eriksson, styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer, säger i ett pressuttalande att oktobersiffrorna är en tydlig indikation på att en full återhämtning är nära.

– Prognoserna som pekade på en återhämtning omkring sommaren 2022 bör därmed revideras – med den här takten är marknaden tillbaka på normala nivåer redan efter årsskiftet, säger Daniel Eriksson.

Bio och dagspress storstad är de kategorier som ökat mest. Ackumulerat för hela året är sociala medier den kategori som går bäst, med en positiv tillväxt på 29,0 procent. Det går uppåt även för utomhusreklam/trafikreklam som efter en tuff tid under pandemin nu nästan är tillbaka på samma nivå som 2019. Under oktober skedde en ökning med 27,4 procent.

Digitala kanaler går om tv

De digitala kanalerna visar också på positiva siffror och ökade med 13 procent under oktober.

– Både online video och sociala medier nådde under oktober all-time-high för en enskild månad. Digitala medier befäster därmed att de permanent har passerat tv som det största huvudmediet för mediebyråerna, säger Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå.

Endast två mediekategorier uppvisade negativ tillväxt under perioden. DR/annonsblad backade med 24,2 procent och sök med 15,9 procent. Sett till hela 2021 så ser det mörkt ut för DR/annonsblad som ser en negativ tillväxt med 33,7 procent.

Senaste nytt

Faktorer för framgång: färg, fart och flexibilitet

Marabu tror starkt på sitt nya storformatsmärke Liyu. En av fördelarna är flexibiliteten i hur man kan utrusta maskinerna för stora volymer eller spännande bläckuppsättningar. Men finns det intresse för neon och fluorescerande färger? 

FotoJet---2025-11-12T143615.355
Faktorer för framgång: färg, fart och flexibilitet

Braille är en intressant nischmarknad

Braille – eller punktskrift, som läses med fingrarna av synskadade – kan i princip produceras av vilken UV-skrivare som helst som kan lägga färg i flera lager.

DCS_01
Braille är en intressant nischmarknad

Förvärv: Antalis styrker sin position inom textiltryck

Antalis köper nederländska Texo Trade Services.

tts-banner
Förvärv: Antalis styrker sin position inom textiltryck

Rekordstark period för Billes Tryckeri: "All time high"

Billes tryckeri i Mölndal har stark vind i seglen. Det senaste året har de investerat stort i bland annat den nya hybrida storformatsskrivaren från Fujifilm som ökat kapaciteten markant. Idag har Billes den enda Eurosize offsetpressen i Norden som används för att trycka affischer för kollektivtrafiken i Sverige, Norge och Danmark.

BillesDSC_1958
Rekordstark period för Billes Tryckeri: ”All time high”

Läs vidare

Canon utvecklar sitt partnerkoncept

Canon Svenska signalerar stora förändringar:
✔️Franschisemodellen avvecklas ✔️Ny partnerstruktur ✔️Fokus på tillväxt

Christer Byfors -43
Canon utvecklar sitt partnerkoncept

Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Torsdagen den 13 november kl. 09.00 (CET) arrangerar Xeikon ett kostnadsfritt webbinarium på engelska med titeln "Why is toner technology here to stay for label and packaging printing". Webbinariet arrangeras i samarbete med vår systertidning Packnews.

Frank-Jacobs-900x600-1
Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Två nya delmässor får premiär på Fespa i Barcelona

I maj nästa år hålls Fespa. Mässan har temat ”The place for experts” som ska betona Fespa som global mötesplats för expertis, affärsutveckling inom tryck och visuell kommunikation. I veckan presenterades två nya delmässor som kommer lanseras i Barcelona.

FotoJet---2025-11-05T132301.202
Två nya delmässor får premiär på Fespa i Barcelona

Här är vinnarna i Publishingpriset – och tryckerierna bakom

Under tisdagen hölls Publishinggalan på Berns Salonger i Stockholm. Bland annat vinner Elanders pris för sin egentryckta årsredovisning. Här är alla vinnare där det framstår vem som tryckt bidragen.

Berns_skymnNY2000
Här är vinnarna i Publishingpriset – och tryckerierna bakom