
Mediebyråbarometern för oktober månad visar att medieinvesteringarna fortsätter att öka, efter en tillfällig svacka i september. Flera mediekategorier är nu tillbaka på nivåer som före pandemin. Månadens vinnare är dagspress storstad som ökade med 33,7 procent medan DR/annonsblad backar rejält.
Sveriges Mediebyråer redovisar varje månad hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen. För oktober 2021 låg den totala siffran på 1,5 miljarder kronor. Det innebär en ökning med 14,3 procent jämfört med samma period förra året. Omsättningen är till och med högre än 2019, före pandemin.
Snart tillbaka på normala nivåer
Daniel Eriksson, styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer, säger i ett pressuttalande att oktobersiffrorna är en tydlig indikation på att en full återhämtning är nära.
– Prognoserna som pekade på en återhämtning omkring sommaren 2022 bör därmed revideras – med den här takten är marknaden tillbaka på normala nivåer redan efter årsskiftet, säger Daniel Eriksson.
Bio och dagspress storstad är de kategorier som ökat mest. Ackumulerat för hela året är sociala medier den kategori som går bäst, med en positiv tillväxt på 29,0 procent. Det går uppåt även för utomhusreklam/trafikreklam som efter en tuff tid under pandemin nu nästan är tillbaka på samma nivå som 2019. Under oktober skedde en ökning med 27,4 procent.
Digitala kanaler går om tv
De digitala kanalerna visar också på positiva siffror och ökade med 13 procent under oktober.
– Både online video och sociala medier nådde under oktober all-time-high för en enskild månad. Digitala medier befäster därmed att de permanent har passerat tv som det största huvudmediet för mediebyråerna, säger Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå.
Endast två mediekategorier uppvisade negativ tillväxt under perioden. DR/annonsblad backade med 24,2 procent och sök med 15,9 procent. Sett till hela 2021 så ser det mörkt ut för DR/annonsblad som ser en negativ tillväxt med 33,7 procent.







