Kraftigt uppåt för medieinvesteringarna

Dagspress storstad och bio ökade mest under perioden. Foto: Pixabay

Mediebyråbarometern för oktober månad visar att medieinvesteringarna fortsätter att öka, efter en tillfällig svacka i september. Flera mediekategorier är nu tillbaka på nivåer som före pandemin. Månadens vinnare är dagspress storstad som ökade med 33,7 procent medan DR/annonsblad backar rejält.

Sveriges Mediebyråer redovisar varje månad hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen. För oktober 2021 låg den totala siffran på 1,5 miljarder kronor. Det innebär en ökning med 14,3 procent jämfört med samma period förra året. Omsättningen är till och med högre än 2019, före pandemin.

Snart tillbaka på normala nivåer

Daniel Eriksson, styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer, säger i ett pressuttalande att oktobersiffrorna är en tydlig indikation på att en full återhämtning är nära.

– Prognoserna som pekade på en återhämtning omkring sommaren 2022 bör därmed revideras – med den här takten är marknaden tillbaka på normala nivåer redan efter årsskiftet, säger Daniel Eriksson.

Bio och dagspress storstad är de kategorier som ökat mest. Ackumulerat för hela året är sociala medier den kategori som går bäst, med en positiv tillväxt på 29,0 procent. Det går uppåt även för utomhusreklam/trafikreklam som efter en tuff tid under pandemin nu nästan är tillbaka på samma nivå som 2019. Under oktober skedde en ökning med 27,4 procent.

Digitala kanaler går om tv

De digitala kanalerna visar också på positiva siffror och ökade med 13 procent under oktober.

– Både online video och sociala medier nådde under oktober all-time-high för en enskild månad. Digitala medier befäster därmed att de permanent har passerat tv som det största huvudmediet för mediebyråerna, säger Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå.

Endast två mediekategorier uppvisade negativ tillväxt under perioden. DR/annonsblad backade med 24,2 procent och sök med 15,9 procent. Sett till hela 2021 så ser det mörkt ut för DR/annonsblad som ser en negativ tillväxt med 33,7 procent.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Bokens förvandling genom hållbar innovation

Hållbarhet blir allt viktigare för alla aktörer i bokbranschen. Med det ökade fokuset på hållbarhet handlar årets Canon Future Book Forum den 2 december om att främja hållbar innovation i alla delar av förlagsbranschen – från hur böcker produceras, distribueras och är tillgängliga, till deras avtryck i vår vardag.

Publicerat av: 

Från glada gubbar till e-handel

System för att på riktigt kunna e-handla med trycksaker. Och då även komplexa former av förpackning. Det är vad det tyska företaget Cloudlab ägnar sig år. Detta snabbt växande företag – från 50 anställda i våras till 75 nu – används av de tyska nättryckerierna, samt tryckerier runt om i världen och sedan en tid tillbaka också på flera platser i Skandinavien.

Publicerat av: 

De demonstrerar komplett förpackningsflöde

Etiketter och förpackningar är två tillväxtområden inom den grafiska branschen. Konica Minolta har sammanställt några förslag på hur tryckerier kan ta del av den positiva utvecklingen, inte bara med en digital etikettskrivare, utan en komplett lösning för att producera etiketter och förpackningar i korta serier.

Publicerat av: