Först var Sorselebon Jonna Eriksson intresserad av att ta över ett tryckeri i kommunen, komplett med lokal, maskinpark och hela rubbet. Men till slut valde hon istället att satsa på ett eget tryckeri, om än i liten skala till att börja med.
– Jag har haft en klädbutik i Arvidsjaur tidigare och tyckte det var roligt att driva något eget. Den här gången blev det ett tryckeri eftersom jag såg många möjligheter att få jobba med saker jag tycker är roligt och för att det fanns en stor efterfrågan, säger Jonna Eriksson.
Tidigare har hon jobbat i den lokala järnaffären i Sorsele och kört testbil på vintrarna. Från och med den 1 oktober kan hon istället titulera sig tryckeriägare. Det lilla tryckeriet har fått namnet Skymta och ska syssla med marknadsföring, tryck och reklam.
– Min plan är att börja smått i en lokal på cirka 70 kvadratmeter här i Sorsele. Jag kommer sälja arbetskläder och jobba med transfertryck.
Vill köpa in fler maskiner
En sublimeringsskrivare från Epson, en muggpress och en Stahls Hotronix Sprint Mag värmepress är redan beställda. Planen är att Jonna ska trycka på allt ifrån mössor och kepsar till tröjor och jackor, men även på till exempel muggar. Det kommer finnas kläder för såväl arbetslivet som för föreningar och privatpersoner. På önskelistan till maskinparken står också en storformatsskrivare.
– Jag har tittat på lite olika varianter, men jag vet inte om jag ska köpa eller leasa och har inte bestämt än vilken modell jag ska satsa på.
Paketerbjudanden ska locka kunder
Jonna Eriksson säger att det finns en efterfrågan på olika trycktjänster och hon har redan fått förfrågningar från potentiella kunder. Men hon vet att det är en tuff konkurrens i den grafiska branschen.
– Det finns tryckerier i varenda kommun. Jag tror det krävs att man utvecklas ständigt och hänger med i trenderna. Samtidigt verkar det vara lite av ett generationsbyte i branschen och det tror jag kan leda till nytänkande. Till exempel när det gäller hållbarhet, att hitta material som är hållbara och mer miljövänliga. Det är något jag själv har tänkt på när jag letat efter leverantör av arbetskläder.
Hon tror på att möta kunderna ansikte till ansikte.
– Min tanke är att sätta ihop olika paket som passar till exempel en yrkesgrupp, och åka ut till kunderna med det erbjudandet. Det kan vara arbetskläder eller julklappar till de anställda. När det gäller marknadsföringsbiten ska jag också sätta ihop paket för till exempel sociala medier.
Mjukstart i höst
Det kan även handla om att omvandla kundens handritade förslag på en logga till en digital färdig produkt. Idéerna är många och Jonna Eriksson hoppas kunna förverkliga dem längs vägen. Så snart pressarna och produkterna kommit så slår hon upp portarna. Under hösten blir det en försiktig uppstart, men till våren är planen att köra för fullt.
– På sikt hoppas jag kunna få så många kunder att jag kan byta till en större lokal och köpa in fler och större maskiner. Det hade även varit bra med en anställd så att en av oss alltid kan vara ute hos kunder och den andra kan jobba mer med det grafiska.
– Det är en stor risk att starta något eget, speciellt i dessa tider. Men jag tror jag har ett bra koncept med ett brett utbud, säger Jonna Eriksson.