Ny studie: Så upplever företag hållbarhetsarbetet

Företag i Europa kämpar med att göra gröna investeringar i sina verksamheter, visar en ny studie. Foto: Pixabay/Aneta Esz

56 procent av tillfrågade europeiska företag upplever det som kämpigt att göra gröna investeringar eftersom andra affärsproblem ses som mer krävande. Och bara en tredjedel av företagens chefer ser den digitala transformationen som en möjliggörare för mer hållbara affärsmetoder. Det framgår i en ny Ricoh-studie.

Två tredjedelar av de 1 500 företagsledarna i Ricohs undersökning skriver under på att företag har ett ansvar att agera proaktivt på globala utmaningar som klimatförändringar. Ungefär lika många, 67 procent, uppger att de kommer att behålla sina satsningar på digitalisering oförändrade eller till och med öka dem. Dock inser de inte att en förbättrad it-infrastruktur också har en positiv effekt för att uppnå hållbarhetsmålen, skriver Ricoh Europe i ett pressmeddelande.

Digitaliseringens roll

Endast 34 procent av cheferna ser den digitala transformationen som banbrytande för hållbara affärsmetoder. Majoriteten, 71 procent, tror inte att tekniken kan hjälpa dem att nå företagets långsiktiga hållbarhetsmål.

24 procent ökade investeringar

Vidare framgår att 56 procent av företagen ser det som krävande att investera i miljövänliga lösningar eftersom andra affärsutmaningar upplevs som mer akuta. Även om chefer är medvetna om att de måste göra mer har bara 24 procent av företagen ökat sina investeringar i hållbarhetsaktiviteter under de senaste 18 månaderna. Ricoh skriver dock att detta naturligtvis också ska vägas mot den svåra ekonomiska situationen på grund av pandemin.

Press från flera håll

Enligt Ricoh tyder resultatet av studien på att de europeiska företagen, i kölvattnet av pandemin, känner press från investerare, kunder och även länders regeringar att förbättra sina resultat rörande hållbarhet – miljö, socialt ansvar och bolagsstyrning (ESG).

Studien, där alltså 1 500 företagsledare ingår, har utförts av Opinion Matters på uppdrag av Ricoh.

 

 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Bokens förvandling genom hållbar innovation

Hållbarhet blir allt viktigare för alla aktörer i bokbranschen. Med det ökade fokuset på hållbarhet handlar årets Canon Future Book Forum den 2 december om att främja hållbar innovation i alla delar av förlagsbranschen – från hur böcker produceras, distribueras och är tillgängliga, till deras avtryck i vår vardag.

Publicerat av: 

Från glada gubbar till e-handel

System för att på riktigt kunna e-handla med trycksaker. Och då även komplexa former av förpackning. Det är vad det tyska företaget Cloudlab ägnar sig år. Detta snabbt växande företag – från 50 anställda i våras till 75 nu – används av de tyska nättryckerierna, samt tryckerier runt om i världen och sedan en tid tillbaka också på flera platser i Skandinavien.

Publicerat av: 

De demonstrerar komplett förpackningsflöde

Etiketter och förpackningar är två tillväxtområden inom den grafiska branschen. Konica Minolta har sammanställt några förslag på hur tryckerier kan ta del av den positiva utvecklingen, inte bara med en digital etikettskrivare, utan en komplett lösning för att producera etiketter och förpackningar i korta serier.

Publicerat av: