Bokens förvandling genom hållbar innovation

PUBLICERAD: 25 november 2021
UPPDATERAD: 25 november
Canon Future Book Forum äger rum den 2 december. Foto: Pixabay

Hållbarhet blir allt viktigare för alla aktörer i bokbranschen. Med det ökade fokuset på hållbarhet handlar årets Canon Future Book Forum den 2 december om att främja hållbar innovation i alla delar av förlagsbranschen – från hur böcker produceras, distribueras och är tillgängliga, till deras avtryck i vår vardag.

På Future Book Forum 2020 deltog nästan 1 000 deltagare online från över 65 länder. Programmet var späckat med praktisk information om hur företag kan överleva och förnya sig i en pandemi. Future Book Forum arrangeras nu för nionde gången och kommer att bygga vidare på framgångarna med förra årets evenemang. Liksom 2020 kommer evenemanget att hållas online och samlar professionella från förlagsbranschen, inklusive bokförlag, bokdistributörer och boktryckare.

Årets program

Författaren och föreläsaren Peter Fisk leder återigen årets evenemang och får sällskap av experter inom hållbarhet, innovation och publicering. Panelen kommer att diskutera vilka möjligheter företag har när det gäller hållbarhet och hur de kan främja smartare innovation och lönsam tillväxt.

Jessica Lobo, Global Goals Program Manager på UN Global Compact Network UK, är huvudtalare på forumet med sin presentation ”The Importance of Sustainable Innovation”. Hon kommer att berätta om hur FN:s globala mål (SDG) ligger till grund för utvecklingen av olika angreppssätt som kan driva hållbar tillväxt.

Andy Hunter, vd och grundare av Bookshop.org, kommer att dela med sig av sin vision om hur böcker fortsätter att spela en viktig roll i vår kultur i en digital tidsålder. Han kommer också att berätta mer för deltagarna om bookshop.orgs affärsmodell – en socialt medveten plattform som stödjer oberoende bokhandlar så att de kan öka sin andel av e-handelsbokförsäljningen. Deltagarna kommer att kunna hämta inspiration från företagets affärsidé, som har beskrivits som ”ett revolutionerande ögonblick i bokförsäljningens historia.”

Marko Silventoinen, vd, och Pekka Kuurne, utvecklingschef på Otava Group, ett finskt medieföretag som arbetar med bok- och tidskriftsutgivning, detaljhandel, boktryck och onlinetjänster, kommer att prata om hur deras företag implementerar en datadriven leveranskedja för tryckta böcker, utifrån samspelet mellan data och ett innovativt arbetsflöde för digitaltryck . De kommer också att dela med sig av sin vision om en mer kommersiellt hållbar leveranskedja i bokbranschen.

Canon idéutmaning 2021

I linje med temat för årets Future Book Forum lanserade Canon en tävling på HYVE Crowd-plattformen i september för att samla innovativa idéer om hur man kan göra tryckta böcker mer hållbara. Tävlingen var öppen för alla både inom och utanför bokbranschen. Finalisterna har nu utsetts och de har valts ut utifrån kriterier som praktiskt genomförande, innovation, relevans för tryckta böcker och förlagsbranschen samt i vilken utsträckning de fokuserar på ett eller flera av FN:s 17 världsmål.

Canon Innovators Cauldron – innovationskitteln

De utvalda finalisterna kommer att presentera sina idéer på Canon Innovators Cauldron, live på Future Book Forum i december, för publiken och en expertpanel med bland andra Andy Hunter, Jessica Lobo och Dalia Ibrahim, vd på Nahdet Mis Publishing House och grundare av EdVentures, Mellanösterns första riskkapitalföretag (CVC) med fokus på utbildningsteknologi. Alla deltagare kommer att kunna engagera sig i innovationsprocessen genom att rösta på sin föredragna idé.

”Föra med sig nya idéer”

Peter Wolff, Senior Vice President för Production Printing Products på Canon EMEA, berättar om årets Future Book Forum:

– Med tanke på att Canons företagsfilosofi är Kyosei – att leva och arbeta tillsammans för det gemensamma bästa – är årets tema Future Book Forum om hållbarhet och innovation en hjärtefråga för mig. Som företag bidrar vi till FN:s världsmål genom olika affärsaktiviteter, men vi ser också att våra teknologier, produkter och tjänster skapar några unika möjligheter för hela bokbranschen, så att branschens aktörer kan genomföra sina hållbarhetsmål. Jag ser fram emot att se hur årets Future Book Forum och vår Canon Idea Challenge 2021 kommer att vara ett exempel för att stödja branschen och föra med sig nya idéer mot en mer hållbar verksamhet.

Canons Virtual Future Book Forum äger rum den 2 december 2021 från klockan 14.00 till 17.00. För mer information och anmälan till eventet, läs mer på den här länken. Eventet är gratis.

Text: Søren Winsløw.

Översättning: Anja Degerholm.

Läs vidare

Roland DG blandar stort och smått

Roland DG fokuserar på senaste släppen på årets Fespa-mässa med såväl mindre skrivbordsvarianter som storformatsskrivare med ”print and cut”-funktion.
Roland

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Snabb DTF-affär: ”Funderade bara en halvtimme”

Reklamlabbet i Glasriket hade i några år funderat på att uppgradera sitt textiltryck. När de fick höra talas om Mimakis DTF-lösning slog de till direkt. Företaget har även utökat med fler maskiner – och personal.
RL Fredrik Sara 2

Framtiden för SPG: "Nu accelererar vi igen"

Det har varit lite tyst kring Scandinavian Print Group (SPG) på sistone. Det finns en förklaring till det – och det kommer att hända saker framöver.
Esben_Mols_Kabell

Senaste nytt

NI Solutions blir återförsäljare för Flora

NI Solutions och Flora har skakat hand om ett nytt samarbete på den nordiska marknaden.
Floraweb

Västerbottnisk tryckerikoncern går bra i Umeå – tappar i Lycksele

Original tryckeri i Umeå gör ett starkt 2023 men dotterbolaget Original tryckeri i Lycksele har det svårare. Orsaken är minskad annonsförsäljning till bolagets annonsblad.
FotoJet-(50)

Summerar nyttan med automation

Summa demonstrerar inte bara en utan två arbetsflödeslösningar under Fespa. Detta för att visa kunderna hur de kan effektivisera sina processer.
Summa

Storformatstryckeri gör rekordresultat

Oron för minskande volymer visade sig var obefogad. Storformatsspecialisterna Ackert Reklam gör sin högsta vinst på tio år. 
DSC_6055-2