Satsning på större DTG-utbud

PUBLICERAD: 29 november 2021
UPPDATERAD: 29 november
Ricoh och Aeoon Technologies samarbetar för att ta fram nya DTG-lösningar. Foto: Pressbild

Ricoh inleder ett samarbete med Aeoon Technologies för att utveckla produktiva system för direktutskrifter av textilier.
– Ricohs DTG-produkter har funnits ett tag på marknaden och detta ger oss möjlighet att kunna erbjuda lösningar även i det industriella segmentet, säger Patrik Zetterström på Ricoh Sverige.

Samarbetet mellan Ricoh och Aeoon Technologies, en utvecklare inom Direct to Garment (DTG), innebär en utökad satsning för Ricoh mot den industriella textiltrycksmarknaden. I partnerskapet kommer Ricoh bidra med sin utvecklingsexpertis och kunskap om bläckstråleskrivhuvuden. Färghanteringen och genereringen av utskriftsdata kommer att tillhandahållas av ColorGATE, som ägs av Ricoh.

”Finns stora möjligheter”

Ricoh vill särskilt fokusera på att förbättra hållbarhet och kostnadseffektivitet i DTG-utskrifter, enligt Patrik Zetterström hos Ricoh Sverige.

Efterfrågan på digitala lösningar inom textiltryck har ökat, säger Patrik Zetterström hos Ricoh Sverige. Foto: Pressbild

– Samarbetet med Aeoon är verkligen intressant. Tillsammans med Ricohs kunskap om inkjet-teknologin, Ricohs printhuvuden och mjukvaran ColorGate finns det stora möjligheter.

En positiv utveckling

Enligt Ricoh och Aeoon har DTG-marknaden med direktutskrifter av textilier fortsatt att utvecklas positivt, även under covidpandemin. Partnerskapet kommer att tillföra nya lösningar till marknaden som aktivt stödjer textilindustrin med en modulär tillväxtstrategi:

– Efterfrågan av digitala lösningar inom textiltryck har ökat och efterfrågan av en leverantör som kan erbjuda en helhetslösning är eftertraktad. Här kommer Ricoh kunna erbjuda en bred portfölj av lösningar.

System för hållbar produktion

Enligt företagen kommer den framtida skrivarportföljen inkludera system som driver hållbar textilproduktion on demand, samt stödja tillväxtmöjligheterna som erbjuds av både decentraliserade och centraliserade onlineföretag.

– Vi ser ett ökat intresse för DTG som möjliggör en variation av produkter till konsument som inte tidigare var möjligt. Vi ser även att det blir mer print on demand, dels för att få ner lagervärden, dels för att kunna erbjuda personifierade tryck, säger Patrik Zetterström.

De första produkterna kommer troligen att synas i Sverige under våren 2022.

Läs vidare

Snabb DTF-affär: ”Funderade bara en halvtimme”

Reklamlabbet i Glasriket hade i några år funderat på att uppgradera sitt textiltryck. När de fick höra talas om Mimakis DTF-lösning slog de till direkt. Företaget har även utökat med fler maskiner – och personal.
RL Fredrik Sara 2

TAG Reklam: "Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan"

TAG Reklam är en veteran bland Karlstads många profilföretag och uppnådde sin högsta omsättning senaste året 2022/2023. I sitt nattklubbssvarta showroom satsar de på minimalism för att underlätta för kunderna.
– Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan, säger Andreas Gustafsson, vd.
DSC_5547

Han trycker HTV för MC-klubbar, Österlenturister och hårdrockare

Signs n’ Shirts trycker kläder och stickers åt allt från motorcykelklubbar och hårdrocksband till turister på Österlen. Sedan firman flyttade till en butik i Tomelilla under hösten har allt fler lokala företagare fått upp ögonen för verksamheten.
SS1

Milstolpen: 300 sålda DTF-skrivare

Mimakis första DTF-skrivare släpptes för nästan exakt ett år sedan. Nu har antalet sålda maskiner i EMEA-regionen passerat 300 enheter.
TXF-150-75

Senaste nytt

NI Solutions blir återförsäljare för Flora

NI Solutions och Flora har skakat hand om ett nytt samarbete på den nordiska marknaden.
Floraweb

Västerbottnisk tryckerikoncern går bra i Umeå – tappar i Lycksele

Original tryckeri i Umeå gör ett starkt 2023 men dotterbolaget Original tryckeri i Lycksele har det svårare. Orsaken är minskad annonsförsäljning till bolagets annonsblad.
FotoJet-(50)

Summerar nyttan med automation

Summa demonstrerar inte bara en utan två arbetsflödeslösningar under Fespa. Detta för att visa kunderna hur de kan effektivisera sina processer.
Summa

Storformatstryckeri gör rekordresultat

Oron för minskande volymer visade sig var obefogad. Storformatsspecialisterna Ackert Reklam gör sin högsta vinst på tio år. 
DSC_6055-2