
Ricoh inleder ett samarbete med Aeoon Technologies för att utveckla produktiva system för direktutskrifter av textilier.
– Ricohs DTG-produkter har funnits ett tag på marknaden och detta ger oss möjlighet att kunna erbjuda lösningar även i det industriella segmentet, säger Patrik Zetterström på Ricoh Sverige.
Samarbetet mellan Ricoh och Aeoon Technologies, en utvecklare inom Direct to Garment (DTG), innebär en utökad satsning för Ricoh mot den industriella textiltrycksmarknaden. I partnerskapet kommer Ricoh bidra med sin utvecklingsexpertis och kunskap om bläckstråleskrivhuvuden. Färghanteringen och genereringen av utskriftsdata kommer att tillhandahållas av ColorGATE, som ägs av Ricoh.
”Finns stora möjligheter”
Ricoh vill särskilt fokusera på att förbättra hållbarhet och kostnadseffektivitet i DTG-utskrifter, enligt Patrik Zetterström hos Ricoh Sverige.

– Samarbetet med Aeoon är verkligen intressant. Tillsammans med Ricohs kunskap om inkjet-teknologin, Ricohs printhuvuden och mjukvaran ColorGate finns det stora möjligheter.
En positiv utveckling
Enligt Ricoh och Aeoon har DTG-marknaden med direktutskrifter av textilier fortsatt att utvecklas positivt, även under covidpandemin. Partnerskapet kommer att tillföra nya lösningar till marknaden som aktivt stödjer textilindustrin med en modulär tillväxtstrategi:
– Efterfrågan av digitala lösningar inom textiltryck har ökat och efterfrågan av en leverantör som kan erbjuda en helhetslösning är eftertraktad. Här kommer Ricoh kunna erbjuda en bred portfölj av lösningar.
System för hållbar produktion
Enligt företagen kommer den framtida skrivarportföljen inkludera system som driver hållbar textilproduktion on demand, samt stödja tillväxtmöjligheterna som erbjuds av både decentraliserade och centraliserade onlineföretag.
– Vi ser ett ökat intresse för DTG som möjliggör en variation av produkter till konsument som inte tidigare var möjligt. Vi ser även att det blir mer print on demand, dels för att få ner lagervärden, dels för att kunna erbjuda personifierade tryck, säger Patrik Zetterström.
De första produkterna kommer troligen att synas i Sverige under våren 2022.