Satsning på större DTG-utbud

PUBLICERAD: 29 november 2021
UPPDATERAD: 29 november
Ricoh och Aeoon Technologies samarbetar för att ta fram nya DTG-lösningar. Foto: Pressbild

Ricoh inleder ett samarbete med Aeoon Technologies för att utveckla produktiva system för direktutskrifter av textilier.
– Ricohs DTG-produkter har funnits ett tag på marknaden och detta ger oss möjlighet att kunna erbjuda lösningar även i det industriella segmentet, säger Patrik Zetterström på Ricoh Sverige.

Samarbetet mellan Ricoh och Aeoon Technologies, en utvecklare inom Direct to Garment (DTG), innebär en utökad satsning för Ricoh mot den industriella textiltrycksmarknaden. I partnerskapet kommer Ricoh bidra med sin utvecklingsexpertis och kunskap om bläckstråleskrivhuvuden. Färghanteringen och genereringen av utskriftsdata kommer att tillhandahållas av ColorGATE, som ägs av Ricoh.

”Finns stora möjligheter”

Ricoh vill särskilt fokusera på att förbättra hållbarhet och kostnadseffektivitet i DTG-utskrifter, enligt Patrik Zetterström hos Ricoh Sverige.

Efterfrågan på digitala lösningar inom textiltryck har ökat, säger Patrik Zetterström hos Ricoh Sverige. Foto: Pressbild

– Samarbetet med Aeoon är verkligen intressant. Tillsammans med Ricohs kunskap om inkjet-teknologin, Ricohs printhuvuden och mjukvaran ColorGate finns det stora möjligheter.

En positiv utveckling

Enligt Ricoh och Aeoon har DTG-marknaden med direktutskrifter av textilier fortsatt att utvecklas positivt, även under covidpandemin. Partnerskapet kommer att tillföra nya lösningar till marknaden som aktivt stödjer textilindustrin med en modulär tillväxtstrategi:

– Efterfrågan av digitala lösningar inom textiltryck har ökat och efterfrågan av en leverantör som kan erbjuda en helhetslösning är eftertraktad. Här kommer Ricoh kunna erbjuda en bred portfölj av lösningar.

System för hållbar produktion

Enligt företagen kommer den framtida skrivarportföljen inkludera system som driver hållbar textilproduktion on demand, samt stödja tillväxtmöjligheterna som erbjuds av både decentraliserade och centraliserade onlineföretag.

– Vi ser ett ökat intresse för DTG som möjliggör en variation av produkter till konsument som inte tidigare var möjligt. Vi ser även att det blir mer print on demand, dels för att få ner lagervärden, dels för att kunna erbjuda personifierade tryck, säger Patrik Zetterström.

De första produkterna kommer troligen att synas i Sverige under våren 2022.

Läs vidare

Det här visar Gibon Borås på Grafiska dagarna

Årets fokus ligger på mjukvaror, smarta arbetsflöden och automatisering.

DSC_8066

De lanserar egen DTF-film

Signcore kommer med en egenutvecklad DTF-film.

Signcore 3

Allt fler grafiska maskiner tar plats på Nordic Profile Fair

Allt fler grafiska tryckföretag ställer ut på profilmässan Nordic Profile Fair i Jönköping. Det gör att det syns allt fler spännande maskiner i montrarna.

DSC_9023

Epson lanserar sin första rullmatade DTF

Epson presenterar sin första rullmatade ”direct-to-film”-skrivare. SC-G6000 är först ut i en ny serie av DTG- och DTF-skrivare från leverantören.

FotoJet---2025-01-23T130501.051

Senaste nytt

Summa lanserar vinylskärare för DTF

Summa lanserar en vinylskärare för Direct to to film-applikationer. Den är speciellt byggd för att förhindra repor och rullmärken som kan uppstå vid transport av PET-film.

S-Class-3-TC75-DTF.27

”Ett skyltfönster för att få fler att upptäcka Addbrand”

Addbrand har som ambition att vara Nordens bästa grossist på papper, kuvert, lätt emballage och grafiska tillbehör. På Sign, Print & Promotion, 19–20 mars i Oslo, visar de ett urval av sin breda produktportfölj.

Addbrand kollage

Lundbergs grafiska lämnar över Komori till ny återförsäljare

De tar över distributionen för märket.

Kenneth-Nielsen

Agfa lanserar kompakt skrivare i Anapurna Ciervo-serien

Agfa utökar med en kompakt, men ändå mångsidig, maskin.

Anapurna-Ciervo-H2500_PR