Fespa Sweden höll höstmöte

PUBLICERAD: 1 december 2021
UPPDATERAD: 1 december
Föreningen Fespa Swedens medlemmar tog tillfället i akt att träffas igen när det vankades höstmöte. Foto: Claes Nordström

Studiebesök, middag och socialt samkväm var på tapeten när branschföreningen Fespa Sweden fick möjlighet att träffas fysiskt igen.

– Det känns extra roligt att vi äntligen får träffas igen, sa styrelsens ordförande Johan Höckert under den inledande lunchen och passade samtidigt på att presentera styrelsen.

Fespa Swedens alla medlemsföretag med bland annat special- och digitaltryckare har inte haft möjlighet att träffas på 1,5 år eftersom coronapandemin kom emellan. Men 25-26 november var dags igen när föreningens medlemmar hade bjudits in till höstmöte i Borensberg och Motala.

– Vi har suttit i Teams och haft både styrelsemöten och årsmöten, säger han om pandemitiden och tillägger att det första fysiska styrelsemötet blev av i somras då de kunde träffas igen när alla var vaccinerade.

Två studiebesök

Vad betyder ett sådant här höstmöte för er?

– Det är fantastiskt kul. Det är ett gott gäng och jättetrevligt att kunna träffas igen och utbyta erfarenheter.

[metaslider id=”217766″]

Två studiebesök stod på agendan under dagarna. Första inbokade besöket var hos Arla Plast i Borensberg, inte att förknippas med mejerijätten. Företaget som funnits i drygt 50 år är en tillverkare och leverantör av extruderade skivor i tekniska plastmaterial. Plastskivorna tillverkas polykarbonat (PC), akrylnitrilbutadienstyren (ABS) och glykolmodifierad polyetentereftalat (PETG). Användningsområden är många, dels inom olika byggrelaterade områden, dels för  för säkerhetsprodukter, maskinskydd men även ishockeyrinkar, pooltak, ljudbarriärer, resväskor och fordonsdetaljer för att nämna några.

– Det är en väldigt nischad bransch det här och det finns inte så många som håller på med det vi gör. Det är bara några få i Europa, sa affärsutvecklingschef Peter Mikkonen under den inledande företagspresentationen innan det bjöds på en rundtur i fabriken och en titt på företagets senaste investering – en stor modern extruderingslinje.

Avtackning och middag

Under torsdagseftermiddagen följde ett besök på Motala Motormuseum och kvällen fortsatte sedan med mingel, middag och underhållning av komikern Peter Apelgren och en trubadur.

Gamleby Screens Anders Nilsson har haft ett över 20 år långt engagemang inom Fespa-organisationen internationellt. Dels bland annat som styrelserepresentant för de nordiska länderna, dels som Fespa-president 2007 till 2010. I den svenska föreningen har han varit med sedan 1995. Anders Nilsson som nu blivit pensionär avtackades under middagen av ordföranden Johan Höckert. Han räckte sedan över mikrofonen till Anders Nilsson som höll ett tal om vilken betydelse Fespa har haft för honom både personligen och socialt genom åren.

– Det är alltid kul att vara med och träffa alla goda kollegor i branschen. Tryckare, vi är någonting bra – så är det bara. Det finns många kreativa och galna människor. Som sagt det är alltid roligt att vara med i det här gänget, och vem vet, jag kanske kommer att vara med ett tag till. Vi får väl se, sa han bland annat från scenen.

Från scenen välkomnade ordföranden Johan Höckert även Sandra Ankarstrand. Hon har tagit över sekreterarskapet i föreningen efter Kaj Flick som innehaft tjänsten i 32 år.

Fespa Swedens styrelseordförande Johan Höckert informerade om vilka aktiviteter som är på gång det kommande året. Foto: Claes Nordström
Besök hos Motalaföretag

Fredagen fortsatte med ett studiebesök hos Motalaföretaget Inplastor. Vd:n Håkan Kindström berättade om företagets långa historia, namnbyten och koncernförändringar samt utvecklingsresa fram till i dag. Från cirka 2000 till 2008 tryckte Inplastor alla bankkort och många andra typer av plastkort för de nordiska länderna.

Motalaföretaget bearbetar och trycker på de flesta plastmaterial. Kunderna finns i stort inom de flesta branscher. I huvudsak använder de screentryck och offset men har också byggt ut med digital tryckteknik samt diverse utrustning för efterbehandling.

I början av året inledde Inplastor ett samarbete med profileringsföretaget AdRepublic och Brigo, en global leverantör av säljstödsmaterial till många biltillverkare i världen. Målet tillsammans är att bli en av Nordens största aktörer inom företags- och varumärkesprofilering.

[metaslider id=”217770″]

 

 

 

 

Läs vidare

De blir återförsäljare av Anapurna i Skandinavien

Nu står det klart att Konica Minolta blir återförsäljare av Agfas Anapurna-serie i Norge, Sverige och Danmark.
Agfa konica minolta

Höstmöte med hett och kyligt studiebesök

Två företagsbesök stod på agendan när Fespa Sweden i oktober bjöd in till sitt sedvanliga höstmöte. Den här gången gick färden till Göteborg.
Fespa höstmöte 2

Tålig och vattenavvisande kartong för utomhusskyltning

Papyrus senaste nyhet i sortimentet är en displayboard för skyltning som alltid vinner över vädrets makter, enligt leverantören.
FotoJet (36)

Profilföretag ger helhet med print och montage

När en enda storformatsskrivare står för allt skylt- och dekortryck krävs en slitvarg till maskin som går att lita på alla dagar i veckan. Stockholmsföretaget PSS har funnit sin och på köpet fick de mersmak att printa med vitt bläck.
PSS2

Senaste nytt

Stockholmstryckeri växlar upp

US-AB lägger i en högre växel med ett fullutrustat broschyrhäftsystem från Plockmatic och satsar samtidigt på att bredda erbjudandet med en e-handelsplattform för profiltrycksaker.
Usab3

Vinnarna klara i folietävling

Den årliga Hexis-fototävlingen fick in fler än 450 bidrag. Nu har vinnarna utsetts.
Hexis_collage_1

Spandex satsar på pvc-fri folie

Med målet att det ska vara precis lika enkelt och billigt att välja pvc-fria som traditionella folier så lanserade Spandex i dagarna sin nya serie print- och skärfolier, ImagePerfect EverGreen.
Screenshot 2022-12-07 at 12.01.51

Servicefokus och försäljningsrekord i sikte

Återförsäljaren KA Olsson & Gems ser ut att stänga verksamhetsåret med de bästa försäljningssiffrorna någonsin, enligt försäljningschefen Emil Gillmor. Förklaringen beror delvis på ett uppsving på dekor­sidan. Samtidigt vässas produktportföljen ytterligare med fler nyheter för bilfolierare.
emil