Screen & Reklam har det maffiga uppdraget att klä om 200 hotelldörrar till Hotell Lappland.
Lars-Åke Linder, vd på Screen & Reklam, är mitt uppe i arbetet med att ge nytt liv till en av Hotell Lapplands dörrar när vi når honom på telefon. Han säger att tryckeriet i en första etapp ska klä om 200 dörrar.
– Det är bara början och kan bli 150 dörrar till.
Projektet drog igång efter att tryckeriet fick en förfrågan från Hotell Lappland om de kunde ta fram prover och prototyper på hur dörrarna kunde uppdateras. Lösningen blev Hexis printfolie HX200NTWG samt laminatet VWood. Printfilen som har använts till projektet kommer från Hexis sortiment Hex’Perience och går under namnet San Pedro.
– Vi gjorde några dörrar till kunden, de tyckte det var kalas och att det såg jättebra ut.
– Vi kör med Hexis folie och lägger på ett trälaminat. Sedan printar vi en mörkare ton på det här. Det blir fantastiskt snyggt.
Har påbörjat jobbet
Lars-Åke berättar att kunden har valt att återinvestera i hotellet och att det sker en renovering på hotellets olika våningar, restaurangdel och entré. Leveranserna av allt foliematerial, färdigskuret och klart, är på plats i Lycksele och ”nu har vi påbörjat det här jättejobbet”, säger han.
Medan en byggfirma är på plats och renoverar hotellet tar Screen & Reklam vid och folierar allt eftersom. Våningsplan två och tre är för närvarande stängda för renovering så att de kan jobba ostört. Men det blir en del logistik att ta hänsyn till:
– Vi tar vid där byggfirman är klar. Där får vi haka på, pussla och flytta, så att vi får tillgång till de dörrar på hotellrum som inte är uthyrda. Hotellet är ju igång och ska ju funka som vanligt också.
Våning för våning
Screen & Reklam har gjort provtrycket, men för att snabba på produktionen valde de att lägga ut tryckningen hos Grizzly i Östersund.
– Det är av den enkla anledningen att vi behövde en större maskin som kan göra det fortare.
Nu återstår alltså arbetet med att montera folien på dörrarna:
– Vi betar av våning för våning och det gäller alla dörrar. Det är lite extra pilligt det här eftersom det är kortlås, dörrstänger och grejer på dörrarna som ska skruvas loss. Så det blir rätt mycket skruvande.
”Tacksam att hantera”
Lars-Åke Linder säger att Screen & Reklam har jobbat ganska länge med folien från materialtillverkaren Hexis. En produkt han gillar.
– Personligen tycker jag den är bra. Det är lite olika tycke och smak kring sånt med folier, men jag tycker den är tacksam att hantera och montera – trots att det nu också sitter laminat på den. Du kan repositionera våden på dörren flera gånger, flytta och dra. Den är stark och stabil. Det blir ett bra printresultat också. Den ser bra ut helt enkelt.
Hur lång tid kommer det att ta att klä om alla 200 dörrar?
– Jadu, bra fråga, säger Lars Åke efter viss betänketid och förklarar att dörrarna varierar i kvalitet vilket innebär att det kan ta extra tid att bukt med ojämnheter på dörrytorna genom att skrapa, spackla och rengöra dem innan folien åker på. Hotelldörrar lever ett hårt liv, konstaterar han och levererar ändå en uppskattning på antalet arbetstimmar:
– Någonstans mellan 200 och 250 effektiva timmar.
Är det här ett vanligt jobb för er att ta er an?
– Nä det är väl lite speciellt i och med att det är vårt hemmahotell och en stor kund till oss här i Lappland. Jag tycker också det är underbart och fantastiskt att de återinvesterar så hårt i hotellet för det är ett av få ställen som människor kan gå ut se en show och äta en bit mat. Det är ju ett konferens- och nöjeshotell det här. Och vi här uppe är inte bortskämda med dem om vi säger så, säger Lars-Åke Linder.