tisdag 16. augusti – vecka 33
DigiCoater Pro 400 HD LED är den femte generationens maskin i samma serie.
Plockmatic lanserade nyligen DigiCoater Pro 400 HD LED i sitt produktsortiment. En efterbehandlingsmaskin som med en rad olika alternativ för uv-lackering förädlar och skyddar det tryckta arket.
Uv-lack används för att med ett tunt lager av klarlack få fram en fin ytfinish på trycksaken med slätare och glansigare yta, ett sätt att både få en häftig effekt på slutresultatet och skydda arket mot till exempel fukt eller repor. Metoden används för tryck på många olika typer av produkter, och målgruppen för den här maskinen är medelstora och större tryckerier som trycker till exempel gratulationskort, fotoböcker, vykort eller almanackor i relativt höga volymer.
DigiCoater Pro 400 HD LED är den femte generationens maskin i samma serie och kör inline med Canon iX3200-serien. Den rullades ut i England mitt under pandemin och finns sedan oktober månad i Plockmatics utbud av efterbehandlingsmaskiner.
Tommy Jönsson.
Den främsta fördelen, enligt återförsäljaren, är kostnadsbesparingen jämfört med laminering. Och inte bara det, utan även jämfört med andra alternativ som erbjuder uv-lack.
– Det är en stor investering jämfört med en lamineringsmaskin, men kostnaden per ark blir bara en bråkdel, säger Tommy Jönsson, sales manager på Plockmatic.
DigiCoater Pro 400 HD LED är en arkmatad maskin som kommer med flera olika alternativ när det gäller uv-lackering, så som matt, blank och antibakteriell. Applikationen med blankt uv-lack kan användas för att förbättra tryckkvaliteten ytterligare och förstärka färgerna så att de framstår som mer levande, samtidigt som det innebär ett skydd för dokument som hanteras ofta.
En annan fördel med uv-lackade material är att de enkelt kan återvinnas, och på så sätt ses de som ett mer miljövänligt alternativ än laminering. Avfallet från själva produktionsprocessen är näst intill obefintligt, i motsats till laminering där man istället har att göra med plastavfall.
Vidare använder DigiCoater härdning med led-lampor istället för traditionella uv-kvartslampor. Detta för att kunna matcha hastigheten i inkjetmaskiner, men även för att det är mer energieffektivt.
– Traditionell används ultravioletta lampor som innehåller kvicksilver och som genererar mycket värme. Led-alternativet är kvicksilverfritt och en kall process. Du kan dessutom använda en viss typ av lack för att uppnå ett högre glanstal, om man jämför med klassiska tekniker, säger Jakob Ekeberg, vice president of products, Plockmatic.
Eftersom processen är kall krävs inte heller någon särskild ventilation eller utsug, arket har rumstemperatur när det kommer ut ur maskinen. Led-lösningen har funnits med på de senaste två generationerna av DigiCoater.
Maskinen har ett invändigt fläktsystem som automatiskt anpassar luftflödet till tjockleken på aktuellt media. Den kan köra i en hastighet på upp till 60 meter per minut.
Hastighet, kvalitet och tillförlitlighet. Det är tre ord som Ricoh använder för att beskriva nya Ricoh Pro VC7000e, en helautomatisk press som bygger vidare på tidigare rullskrivare i serien med kontinuerlig inkjetteknik.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 12. augusti, 2022
Alla åldersgrupper engagerar sig i kundkommunikation som hamnar i brevlådan, inklusive generation Z och millennials, visar en brittisk undersökning beställd av Royal Mail.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 11. augusti, 2022
Sign&Print skrev förra året om Grizzly i Östersund som då köpte – inte bara en utan två – HP latex-skrivare. I början av sommaren var det dags för nästa investering, en flatbäddsskrivare från Epson, och i höst ska maskinparken förnyas ytterligare.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 9. augusti, 2022
Efter rekordsiffror i maj backade medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges mediebyråers medlemmar, under juni och juli med 8,3 procent jämfört med förra sommaren. Kategorin utomhus/trafikreklam fortsätter dock att öka medan DR/annonsblad uppvisar dystra siffror.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 9. augusti, 2022
Storbildsbolaget i Helsingborg är ute på en intensiv tillväxtresa. I slutet av året går flytten till nya moderna lokaler och för att stärka upp på personalsidan har fem nyanställda börjat på företaget under våren.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 2. augusti, 2022
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige