Tre utskriftsbredder och fyra modeller. Sex eller elva färger med fluorescerande rosa pigmentbläck för ökad färgrymd. Detta finns att välja på i Canons toppserie för storformat.
– Arbetar man inom posterproduktion och letar efter något att sticka ut med så bör man definitivt ta en titt på den här, säger Matteus Celinski hos Canon Sverige.
Grafiska producenter, kreativa byråer och tryckerier har nu imagePROGRAF-serien GP att ta ställning till. Canon har utvecklat fyra skrivarmodeller, anpassade för att ge verksamheter möjlighet att återge ett större färgomfång och få extra lyster med fluorescerande rosa i utskrifterna.
Matteus Celinski, Sverigechef på Canon Sverige inom affärområdet Production print, säger att imagePROGRAF-serien har levt länge och kontinuerligt utvecklats i utskriftsbredder, hastighet och med olika färguppsättningar för olika segment och tillämpningar. Dels för ritningsproduktion, dels för olika typer av storformatsutskrifter.
Med den senaste imagePROGRAF GP-serien bygger Canon vidare på Pro-serien som kom med vatten- och pigmentbaserat bläck och släpptes 2016. Ett mer beständigt bläck som gav användare ett större färgomfång.
– När Pro-serien lanserades skedde verkligen ett teknikskifte från Canons sida. Man kom ytterligare ett steg i kvalitet, och inte minst produktivitet. De blev riktigt snabba produktionsskrivare på ett sätt som vi inte hade haft tidigare. På det sättet har vi nått nya marknader. Vi har också fått mycket många fotografer på banan som kanske tidigare förlitade sig på andra produktionsmetoder, säger Matteus Celinski.
Större färgrymd
Den nya generationen skrivare är inte bara de snabbaste i hastighet, utan har också kryddats med ett större färgomfång. Toppmodellerna GP-4000 (44 tums utskriftsbredd) och GP- 2000 (24 tum), är utrustade med elva färger inklusive rött, orange, grönt, lila och fluorescerande rosa bläck. I skrivarserien finns även två modeller med sex färger, GP-300 (36 tum) och GP-200 (24 tum). Även dessa kan skriva ut med fluorescerande rosa bläck.
Robert Fossengen, teknisk specialist hos Canon, säger att färgomfånget blivit större i GP-maskinen.
– Maskinen har fem nya pigmentfärger. Vi har fått de här signaturfärgerna, grönt, orange, violett och rött plus den fluorescerande rosa färgen. Vilken har en speciell beskaffenhet som reflekterar ljuset och kan förstärka speciellt de rosa färgerna men även bidra till orange och gult.
– Med GP-modellerna satsar vi på att nå de som vill göra mer uttrycksfulla posters eller förpackningsdesign eftersom de får den här nya färgrymden. De kan skapa fler färger.
– Utskrifterna skapar definitivt en wow-effekt. När man lägger till de här fluorescerande färgerna eller något annat så blir de ganska spektakulära. Man får en wow-upplevelse, säger Matteus Celinski och pekar också på maskinseriens standardfunktioner sedan tidigare för att skapa användarvänlighet och flexibilitet.
Bläck kan fyllas på medan maskinen är i drift och det går att ladda en extra mediarulle medan den andra rullen printar, eller köra rulle till rulle utan skärning. Maskinen hanterar papper i gramvikter från cirka 70 upp till 500 gram. Inmatning av papperet sker automatiskt.
– Du behöver inte styra papperet utan kan lägga in din rulle i rullhållaren och maskinen känner själv av att du har lagt in papper. Den har också kantfria utskrifter på valfri bredd, inte bara standardrullar, säger Robert Fossengen och tillägger att utskrifterna kan användas för utomhusbruk tack vare att det är pigmentbläck.
– De klarar regn och rusk i upp till ett halvår.
Förinställda färgval
De fluorescerande effekterna kommer som förinställda i skrivarens drivrutin, men kan enkelt anpassas eller stängas av eller på beroende på vilket utskriftsjobb som körs.
– Du kan självklart göra dina vanliga jobb också utan att göra avkall på just din kvalitet.
– Enligt vår dokumentation klarar den att reproducera 99 procent av Pantones färgsystem Solid color, säger han och tillägger att maskinen även uppnå delar av den speciella licensen för pastell och neonfärger – Pantone Pastels & Neons Guide Coated – vilket kan variera beroende på papperets beskaffenhet.
Tryckerier som sysslar med traditionell posterproduktion är målgruppen för GP-maskinerna men även fotografer och de som vill göra prototyper eller mindre serier av förpackningar, enligt Celinski. Maskinserien har varit tillgänglig på marknaden sedan 1 september. Första installationen i Sverige skedde några veckor därpå.
– Arbetar man inom posterproduktion och letar efter något att sticka ut med, så bör man ta en titt på den här. Detta för att se vad man kan erbjuda sina kunder. Vi är själva överraskade vilka coola effekter man kan åstadkomma.