fredag 1. juli – vecka 26
Operatören Mathias Dahl håller koll på processen i Mitabook-maskinen.
Förra året köpte Markbladet digitaltryckeri i Skene en HP Indigo 12000 HD, i första hand för att kunna trycka deras storsäljande fotoböcker. Nu har företaget även investerat i två efterbehandlingsmaskiner till bokbinderiet från schweiziska Digibook för att möta en ökande efterfrågan.
– Vi gör den här investeringen för att klara ökade volymer och kunna säkerställa snabba leveranser, säger Tomas Hammarström, vd på Markbladet tryckeri.
Det handlar dels om en Mitabook som hänger in inlagan i omslaget i böcker med hårda pärmar. Böckerna läggs på ett band och matas automatiskt in i maskinen.
– Maskinen läser av streckkoder som gör att rätt inlaga hamnar i rätt omslag, förklarar Tomas Hammarström.
Tidigare använde Markbladet en betydligt enklare Schmedt-maskin som innebar mer manuellt arbete. Den blir nu en backup till den nya Mitabook-maskinen, om det skulle bli driftstörningar eller arbetstoppar.
Tomas Hammarström. Foto: Arkiv/Claes Nordström
Markbladet säljer personaliserade fotoböcker genom egna sajten Fotoklok, som står för 40 procent av försäljningen. Via sajten kan kunderna själva ladda upp bilder och utforma sin egen fotobok från till exempel en resa eller annat speciellt tillfälle. Företaget har även en app, Remoment, där kunderna också kan beställa fotoböcker på ett mer automatiserat sätt.
Fotoböckerna har sin högsäsong runt jul. Under perioden november till januari ökar bokproduktionen fyr- eller femfaldigt. Förra året gick totalt 80 000 fotoböcker genom Markbladets tryckpressar.
– Det är rena julklappsfabriken här efter Black Friday-helgen, säger Tomas Hammarström.
Därför var det extra viktigt att få de nya maskinerna på plats under hösten. Även en Mitacase, också från Digibook, har flyttat in i lokalerna.
– Den gör hårdpärmsomslag för till exempel fotoböcker, och den gör det i en väldig fart.
Även denna maskin innebär en mer automatiserad produktion och en backup till de gamla maskinerna.
Efterbehandlingsmaskinerna från Digibook har Tomas Hammarström sneglat på länge, inte minst på senaste Drupa-mässan.
– Det är schweizisk kvalitet, allt är överdimensionerat och rejält. Det viktigaste är att vi inte kommer att ha någon kapacitetsbrist, att allt går fort och fungerar som det ska.
Maskinerna installerades i mitten av oktober och jobben har flyttats över stegvis. Innan fotobokssäsongen börjar så ska de vara i full produktion. De är nu en förlängning av HP Indigo-printern som trycker inlagan till fotoböckerna. Den har sju färger, förutom CMYK även light magenta, light cyan och light black, för att kunna återge färgerna i fotografierna på bästa sätt.
– Allt som går i de nya maskinerna kommer från HP Indigon. Den investeringen gjorde vi verkligen i rätt tid. Julen innan dess var vi nära bristningsgränsen för vad vi kunde trycka och vi hade nog inte klarat förra årets produktion annars.
– De nya efterbehandlingsmaskinerna kommer också lägligt nu inför julen. Med dem kan vi fördubbla produktionen jämfört med tidigare, säger Tomas Hammarström.
Efter 17 år vid rodret lämnar Hasse Paulsson på Tryck och kommunikation i Hammarstrand (TKH) över till nya krafter. Sedan den 1 juni är Jenny Forslind ny ägare och hon hoppas kunna utveckla verksamheten med storformats- och textiltryck.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 28. juni, 2022
Papyrus har utökat sitt papperssortiment Specials som består av en rad annorlunda papper. Alla är tillverkade av råvaror som kan få en att höja på ögonbrynen.
– Vi upplever generellt ett tydligare intresse för alternativa papper, säger Hans Ekelund, försäljningschef på Papyrus.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 26. juni, 2022
Summa förvärvar Valiani för att stärka sin position inom efterbehandlingsutrustning. Båda företagen fortsätter att verka under sina nuvarande företagsnamn och kommer att komplettera varandra för att erbjuda kunderna ett ännu bredare utbud av skärlösningar.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 22. juni, 2022
Deras skyltar kan ses i världsmetropoler som Dubai, Tokyo och Miami. Men det är på hemmaplan i Ängelholm som Kelo är som starkast. Även i kristider tuffar det på som tåget för företaget som gjorde sitt bästa år någonsin mitt under brinnande pandemi.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 16. juni, 2022
Norska Grafisk Digital i Bergen satsar på vattenbaserad arkinkjet och investerar i en Kyocera TASKalfa Pro 15000c. Den nya pressen levereras och installeras av Visutech i slutet av juni.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 15. juni, 2022
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige