Full återhämtning för medieinvesteringar

PUBLICERAD: 11 januari 2022
UPPDATERAD: 14 november
Medieinvesteringarna har återhämtat sig, visar statistik. Foto: Pixabay

13,6 procent. Så mycket ökade annons- och reklamköpen i medier under 2021 jämfört med året före, enligt statistik från Sveriges Mediebyråer som inte ser några tecken på avmattning.

14 miljarder kronor förmedlade Sveriges mediebyråers medlemmar i medieinvesteringar för hela 2021. Bara december månad stod för 988 miljoner kronor. Det skriver Sveriges Mediebyråer, som för statistik på annons- och reklamköp.

Starkt sista kvartal

Det fjärde och sista kvartalet blev starkare än både 2019 och 2020. Det blev den näst högsta noteringen sedan mätningarna påbörjades och bidrog till full återhämtning för medieinvesteringarna. Den mediekategori som ökade mest under det gångna året var sociala medier, en positiv tillväxt om 28,6 procent.

– Medieinvesteringarna har återhämtat sig förvånansvärt snabbt under 2021. Siffrorna för det fjärde kvartalet visar på full återhämtning och det finns inga tecken på en avmattning vid ingången till 2022 då många medier rapporterar hög efterfrågan och redan nu slutsålda veckor, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer.

Ser ljust ut för mediemarknaden

Han ser också att flera evenemang såsom riksdagsvalet i september, OS och fotbolls-VM kommer att driva mediemarknaden framåt under året.

– 2022 har alla förutsättningar att bli ett starkt år för medieinvesteringarna.

Majoritet visade tillväxt

December månad ökade med 11,5 procent jämfört med samma period föregående år. Och majoriteten av mediekategorierna visade tillväxt. Digitala medier ökade med 7,3 procent, print med 3,3 procent och TV med 1,9 procent. Den stora vinnaren blev kategorin utomhus/trafikreklam. Även bioreklamen gick bra vilket också kan förklaras med att biografer hölls stängda stora delar av 2020. Negativ tillväxt under december visade främst DR/Annonsblad, men även fackpress och dagspress kväll.

Senaste nytt

Här beslagtas produkt under Fespa efter misstänkt brott

Det uppstod oväntad dramatik På Fespa i Berlin efter att Vivid Laminating Technologies juridiska team utfärdade ett förbud med produktionsstopp mot en kinesisk utställare.

Skärmavbild-2025-05-12-kl.-16.38.50
Här beslagtas produkt under Fespa efter misstänkt brott

Lackeffekter utan lack i Agfas nya planskrivare

Agfas nya flatbäddsskrivare Onset Panthera FB3216 är byggd för stora volymer och exceptionell hastighet. Dessutom kan maskinen leverera lackeffekter utan lack.

_DSC0097
Lackeffekter utan lack i Agfas nya planskrivare

Hon tar över Big Image

Producenten av textila jätteutskrifter byter vd.

mikaela-min-jpg
Hon tar över Big Image

Snabbare print and cut-maskiner från Secabo

Sörmländska återförsäljaren Folier var på plats på Fespa och gläds åt nyheter hos Secabo. De kommer bland annat med nya snabba print and cut-maskiner.

_DSC0204
Snabbare print and cut-maskiner från Secabo

Läs vidare

Här beslagtas produkt under Fespa efter misstänkt brott

Det uppstod oväntad dramatik På Fespa i Berlin efter att Vivid Laminating Technologies juridiska team utfärdade ett förbud med produktionsstopp mot en kinesisk utställare.

Skärmavbild-2025-05-12-kl.-16.38.50
Här beslagtas produkt under Fespa efter misstänkt brott

Hon tar över Big Image

Producenten av textila jätteutskrifter byter vd.

mikaela-min-jpg
Hon tar över Big Image

Fujifilm: "Det är väldigt sällan en ny bläckteknologi lanseras"

Fujifilm har tagit fram en helt ny bläckteknologi. AQUAFUZE kombinerar UV-LED och vattenbaserad utskrift. Tekniken debuterar i den nya storformatskrivaren Acuity Triton, framtagen i samarbete med Mutoh.

_DSC0061
Fujifilm: ”Det är väldigt sällan en ny bläckteknologi lanseras”

Nya möjligheter inom soft signage för Colorado-användare

Canon ställde inte ut några nya maskinnyheter på årets Fespa-mässa. Fokus var istället på att inspirera sina kunder att skapa tillväxt genom nya applikationer och lösningar, bland annat med uppdateringar för Colorado-serien.

Colorado UV
Nya möjligheter inom soft signage för Colorado-användare