
13,6 procent. Så mycket ökade annons- och reklamköpen i medier under 2021 jämfört med året före, enligt statistik från Sveriges Mediebyråer som inte ser några tecken på avmattning.
14 miljarder kronor förmedlade Sveriges mediebyråers medlemmar i medieinvesteringar för hela 2021. Bara december månad stod för 988 miljoner kronor. Det skriver Sveriges Mediebyråer, som för statistik på annons- och reklamköp.
Starkt sista kvartal
Det fjärde och sista kvartalet blev starkare än både 2019 och 2020. Det blev den näst högsta noteringen sedan mätningarna påbörjades och bidrog till full återhämtning för medieinvesteringarna. Den mediekategori som ökade mest under det gångna året var sociala medier, en positiv tillväxt om 28,6 procent.
– Medieinvesteringarna har återhämtat sig förvånansvärt snabbt under 2021. Siffrorna för det fjärde kvartalet visar på full återhämtning och det finns inga tecken på en avmattning vid ingången till 2022 då många medier rapporterar hög efterfrågan och redan nu slutsålda veckor, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer.
Ser ljust ut för mediemarknaden
Han ser också att flera evenemang såsom riksdagsvalet i september, OS och fotbolls-VM kommer att driva mediemarknaden framåt under året.
– 2022 har alla förutsättningar att bli ett starkt år för medieinvesteringarna.
Majoritet visade tillväxt
December månad ökade med 11,5 procent jämfört med samma period föregående år. Och majoriteten av mediekategorierna visade tillväxt. Digitala medier ökade med 7,3 procent, print med 3,3 procent och TV med 1,9 procent. Den stora vinnaren blev kategorin utomhus/trafikreklam. Även bioreklamen gick bra vilket också kan förklaras med att biografer hölls stängda stora delar av 2020. Negativ tillväxt under december visade främst DR/Annonsblad, men även fackpress och dagspress kväll.