Full återhämtning för medieinvesteringar

PUBLICERAD: 11 januari 2022
UPPDATERAD: 14 november
Medieinvesteringarna har återhämtat sig, visar statistik. Foto: Pixabay

13,6 procent. Så mycket ökade annons- och reklamköpen i medier under 2021 jämfört med året före, enligt statistik från Sveriges Mediebyråer som inte ser några tecken på avmattning.

14 miljarder kronor förmedlade Sveriges mediebyråers medlemmar i medieinvesteringar för hela 2021. Bara december månad stod för 988 miljoner kronor. Det skriver Sveriges Mediebyråer, som för statistik på annons- och reklamköp.

Starkt sista kvartal

Det fjärde och sista kvartalet blev starkare än både 2019 och 2020. Det blev den näst högsta noteringen sedan mätningarna påbörjades och bidrog till full återhämtning för medieinvesteringarna. Den mediekategori som ökade mest under det gångna året var sociala medier, en positiv tillväxt om 28,6 procent.

– Medieinvesteringarna har återhämtat sig förvånansvärt snabbt under 2021. Siffrorna för det fjärde kvartalet visar på full återhämtning och det finns inga tecken på en avmattning vid ingången till 2022 då många medier rapporterar hög efterfrågan och redan nu slutsålda veckor, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer.

Ser ljust ut för mediemarknaden

Han ser också att flera evenemang såsom riksdagsvalet i september, OS och fotbolls-VM kommer att driva mediemarknaden framåt under året.

– 2022 har alla förutsättningar att bli ett starkt år för medieinvesteringarna.

Majoritet visade tillväxt

December månad ökade med 11,5 procent jämfört med samma period föregående år. Och majoriteten av mediekategorierna visade tillväxt. Digitala medier ökade med 7,3 procent, print med 3,3 procent och TV med 1,9 procent. Den stora vinnaren blev kategorin utomhus/trafikreklam. Även bioreklamen gick bra vilket också kan förklaras med att biografer hölls stängda stora delar av 2020. Negativ tillväxt under december visade främst DR/Annonsblad, men även fackpress och dagspress kväll.

Senaste nytt

Faktorer för framgång: färg, fart och flexibilitet

Marabu tror starkt på sitt nya storformatsmärke Liyu. En av fördelarna är flexibiliteten i hur man kan utrusta maskinerna för stora volymer eller spännande bläckuppsättningar. Men finns det intresse för neon och fluorescerande färger? 

FotoJet---2025-11-12T143615.355
Faktorer för framgång: färg, fart och flexibilitet

Braille är en intressant nischmarknad

Braille – eller punktskrift, som läses med fingrarna av synskadade – kan i princip produceras av vilken UV-skrivare som helst som kan lägga färg i flera lager.

DCS_01
Braille är en intressant nischmarknad

Förvärv: Antalis styrker sin position inom textiltryck

Antalis köper nederländska Texo Trade Services.

tts-banner
Förvärv: Antalis styrker sin position inom textiltryck

Rekordstark period för Billes Tryckeri: "All time high"

Billes tryckeri i Mölndal har stark vind i seglen. Det senaste året har de investerat stort i bland annat den nya hybrida storformatsskrivaren från Fujifilm som ökat kapaciteten markant. Idag har Billes den enda Eurosize offsetpressen i Norden som används för att trycka affischer för kollektivtrafiken i Sverige, Norge och Danmark.

BillesDSC_1958
Rekordstark period för Billes Tryckeri: ”All time high”

Läs vidare

Canon utvecklar sitt partnerkoncept

Canon Svenska signalerar stora förändringar:
✔️Franschisemodellen avvecklas ✔️Ny partnerstruktur ✔️Fokus på tillväxt

Christer Byfors -43
Canon utvecklar sitt partnerkoncept

Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Torsdagen den 13 november kl. 09.00 (CET) arrangerar Xeikon ett kostnadsfritt webbinarium på engelska med titeln "Why is toner technology here to stay for label and packaging printing". Webbinariet arrangeras i samarbete med vår systertidning Packnews.

Frank-Jacobs-900x600-1
Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Två nya delmässor får premiär på Fespa i Barcelona

I maj nästa år hålls Fespa. Mässan har temat ”The place for experts” som ska betona Fespa som global mötesplats för expertis, affärsutveckling inom tryck och visuell kommunikation. I veckan presenterades två nya delmässor som kommer lanseras i Barcelona.

FotoJet---2025-11-05T132301.202
Två nya delmässor får premiär på Fespa i Barcelona

Här är vinnarna i Publishingpriset – och tryckerierna bakom

Under tisdagen hölls Publishinggalan på Berns Salonger i Stockholm. Bland annat vinner Elanders pris för sin egentryckta årsredovisning. Här är alla vinnare där det framstår vem som tryckt bidragen.

Berns_skymnNY2000
Här är vinnarna i Publishingpriset – och tryckerierna bakom