Professor Richard Wahlund har, i samband med Chris Ottanders död, gjort en tidslinje från bildandet av IHR och GI fram till 2006. Under många år var utbildningen av journalister, reklamare och grafiker samlade på samma ställe och med gemensam ledning.
GI och IHR – kort historik
1943: Den 17 juni detta år beslöt Svenska Boktryckareföreningens årsmöte att skapa Grafiska Institutet (GI). Den 23 september anslöt sig Svenska Tidningutgivareföreningen som initiativtagare.
1944: Den 14 januari antogs stadgar. Verksamheten började den 19 januari med undervisning av Sven Dahlbäck i ämnet bokbinderi. Samma dag bildades Stiftelsen Grafiska Institutet av ca 175 grafiska företag. Dessa företag lämnade sedan årliga ekonomiska bidrag till Grafiska Institutet. Utöver dessa bidrag finansierades verksamheten av statsanslag (3.600:-/år) och elevavgifter. Till rektor utsågs Bror Zachrisson. Han var rektor för GI i 29 år, till 1973. Skolans första lokalervar förlagda till Mäster Samuelsgatan 44.
Terminsavgifterna var 1944-1956 350:-, 1956-1962 450:-, 1962-1964 550:- och 1965-1966 400:-.
1953: Institutet för Högre Reklamutbildning, IHR, bildades med Svenska Försäljnings- och Reklamförbundet samt GI som initiativtagare. IHR konstituerades som stiftelse den 14 december och anslöts administrativt till GI. GI:s rektor Bror Zachrisson utsågs även till rektor för IHR, vilket han var till 1965. En donation från AB S. Gumælius på 50.000:- utgjorde en viktig förutsättning för IHR:s bildande. Invigningsföredraget hölls av professor Gerhard Törnqvist.
1954: GI och IHR:s verksamhet flyttade till Centralbadets lokaler på Holländargatan och statens anslag ökade till 10.000:-/år.
1959: GI och IHR:s rektor Bror Zachrisson blev rektor även för Journalistinstitutet (JI), vilket han var till 1962. De tre instituten delade såväl lokaler som kansli under denna tid.
Under 50- och 60-talet blev Grafiska Institutet känt för sina så kallade Sjtärnseminarier. En gång per år bjöd man in en av världens främsta grafiker till en uppskattad och välbesökt föreläsning. En av ”stjärnföreläsarna” var Herman Zapf som formgivit IHR:s logotyp.
1960: GI, IHR och JI flyttade till Konstfackskolans lokaler på Valhallavägen.

1962: JI förstatligades och blev Journalisthögskolan. Bildade 1989, tillsammans med Centrum förr masskommunikationsforskning, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMK) vid Stockholms universitet.
1965: Chris Ottander tillträdde som rektor för IHR, och var rektor i 33 år till 1998.
1967: IHR bytte namn till Institutet för högre kommunikations och reklamutbildning.
1973: Chris Ottander efterträdde Bror Zachrisson som rektor även för GI.
1977: GI och IHR förstatligades och blev egen högskola.
1994: GI och IHR gick in i Stockholms universitet och blev en enhet inom den samhällsvetenskapliga fakulteten. Samtidigt flyttade man från Konstfacks lokaler på Valhallavägen till Karlavägen 108, vägg i vägg med JMK.
1998: Richard Wahlund efterträdde Chris Ottander som chef för GI och IHR.
1999: Reklam- och kommunikationslinjen bytte namn till marknadskommunikationslinjen.och fick en ny utbildningsplan. Chris Ottanders pris instiftas och delas för första gången ut till Evert Gummesson, nestor inom relationsmarknadsföring.
2000: Grafiska linjen fick en ny utbildningsplan från första årskursen.
2001: GI och IHR flyttade till Frescati och blev Institutionen för tilllämpad kommunikation vetenskap – GI och IHR. Detta år fick vi också ”våra” första doktorer: Tony Aperia som disputerade vid Företagsekonomiska institutionen på SU, och Christian Persson som disputerade vid KTH. Båda rekryterades och handleddes av GI & IHR. Chris Ottanders pris delas ut för andra gången, denna gång till Ozan Sunar, skapare av bland annat Reorientfestivalen och sedan VD för Södra Teatern.
2003 Helena Westin får Chris Ottanders pris. GI och IHR firar 60- respektive 50-årsjubileum med föreläsningar och föredrag och stor jubileumsfest i Aula Magna på Stockholms universitet.
2004 Diplomerade från Grafiska linjen blir behöriga att ta ut en högskoleexamen med huvudämnet företagsekonomi efter avklarade studier på Grafiska linjen. Diplomerade från IHR, som utöver Marknadskommunikationslinjen har 60 ytterligare högskolepoäng, blir behöriga att ta ut en filosofie kandidatexamen med huvudämnet företagsekonomi. GI och IHR får Regeringens uppdrag att utvärdera partiernas valkommunikation inför EU-parlamentsvalet. Annika Nordegren disputerar vid KTH.
2005 Diplomerade från Grafiska linjen kan komplettera sin utbildning med ett år och få ut en filosofie kandidatexamen. Diplomerade från IHR kan komplettera sin utbildning med 20 poäng och få ut en filosofie magisterexamen. Inger Stjernqvist disputerar vid KTH. Professor Larry Percy, USA, mångårig gästföreläsare på GI och IHR, utses till hedersdoktor vid SU.
2006 En helt ny linje startas tillsammans med DSV: Marknadskommunikation och IT, 120 poäng. Ett välbesökt heldagsseminarium om politisk kommunikation anordnas på Nalen. Institutionen får Regeringens uppdrag att utvärdera valkommunikationen till eftersatta grupper, vilken syftar till att öka deras valdeltagande. Institutionen får en ny hemsida. I september tillträder Tom Andersson som tillförordnad prefekt efter Richard Wahlund som då varit prefekt i åtta år.