Tryckta kataloger väntas få uppsving

Analysfirman Keypoint Intelligence tror på en årlig ökning på 20 procent för tryckta kataloger. Foto: Pixabay

Folk börjar lida av digital trötthet i kölvattnet av pandemin. Därför förutspår den amerikanska analysföretaget Keypoint Intelligence att de tryckta katalogerna kommer att öka med 20 procent årligen fram till år 2025. En utveckling som ironiskt nog drivs av bland annat de stora e-handelsföretagen som Amazon.

I USA kunde man se en märkbar nedgång när det gäller tryckta kataloger efter 2017 till följd av en recession och ökade portokostnader. Men Keypoint Intelligence hävdar att något håller på att hända. Pandemin har gjort att folk har haft allt fler digitala möten och videosamtal som har resulterat i en trötthet. Tryckta medier har då blivit ett sätt att koppla av från det digitala bruset.

Ett starkare varumärke

När det gäller tryckta kataloger i A4-format i fullfärg så spår företaget en ökning på 20 procent per år mellan 2020 och 2025. Stora e-handelsföretag som Amazon och Bonobo använder analoga alternativ som ett komplement till sin digitala affärsmodell. Det handlar inte bara om att övertyga kunden till ett köp här och nu, utan även att kunden får en starkare anknytning till varumärket som vid ett senare tillfälle kan leda till ett köpbeslut, enligt Keypoint Intelligence. Det är olika sätt att kommunicera med kunden och det kan skapa en lojalitet till varumärket.

 

Kundanpassad information

Däremot väntas kataloger inte vara lika tjocka som de tidigare varit, utan mer anpassade till konsumenternas köpmönster. Den tryckta kataloger har flera fördelar, till exempel att innovativ design och häftiga effekter kan fånga läsaren intresse. Men även QR-koder, kuponger, kundprogram, klistermärken och aktiviteter för barn, möjligheter att delta i en tävling eller helt enkelt för att marknadsföra digitalt innehåll.

Keypoint Intelligence slår slutligen ett slag för personaliserat innehåll med motiveringen att en katalog med produkter eller information som riktar sig direkt till kunden ökar chansen till köp, jämfört med en katalog med allmänt innehåll. Ett knep som inte minst de stora e-handelsjättarna använder sig av.

Läs mer om undersökningen här.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Lackat och klart för arkmatad inkjet

Canon har i samarbete med Plockmatic tagit fram en sömlös integration mellan Canons arkmatade digitala tryckpressar i varioPRINT iX-serien och Plockmatics DigiCoater Pro 400 HD LED efterbehandlingsmaskin. Kombinationen ska göra att kunderna kan producera högkvalitativa uv-lackade produkter i hög hastighet i ett automatiserat flöde.

Publicerat av: 

Integritetsinställningscenter

Google Analytics

Used to distinguish users in google analytics.

_ga, _gid

User login

WordPress uses cookies, or tiny pieces of information stored on your computer, to verify who you are. There are cookies for logged in users and for commenters.

wordpress_logged_in_, wordpress_sec_, wordpress_test_cookie, wp-settings-5, wp-settings-time-5

Site setting

To store a the logged in user's username and a 128bit encrypted key. This information is required to allow a user to stay logged in to a web site without needing to submit their username and password for each page visited. Without this cookie, a user is unable to proceed to areas of the web site that require authenticated access.

PHPSESSID

GDPR Consent

GDPR – check for consent types.

gdpr[consent_types]