
Folk börjar lida av digital trötthet i kölvattnet av pandemin. Därför förutspår den amerikanska analysföretaget Keypoint Intelligence att de tryckta katalogerna kommer att öka med 20 procent årligen fram till år 2025. En utveckling som ironiskt nog drivs av bland annat de stora e-handelsföretagen som Amazon.
I USA kunde man se en märkbar nedgång när det gäller tryckta kataloger efter 2017 till följd av en recession och ökade portokostnader. Men Keypoint Intelligence hävdar att något håller på att hända. Pandemin har gjort att folk har haft allt fler digitala möten och videosamtal som har resulterat i en trötthet. Tryckta medier har då blivit ett sätt att koppla av från det digitala bruset.
Ett starkare varumärke
När det gäller tryckta kataloger i A4-format i fullfärg så spår företaget en ökning på 20 procent per år mellan 2020 och 2025. Stora e-handelsföretag som Amazon och Bonobo använder analoga alternativ som ett komplement till sin digitala affärsmodell. Det handlar inte bara om att övertyga kunden till ett köp här och nu, utan även att kunden får en starkare anknytning till varumärket som vid ett senare tillfälle kan leda till ett köpbeslut, enligt Keypoint Intelligence. Det är olika sätt att kommunicera med kunden och det kan skapa en lojalitet till varumärket.
Kundanpassad information
Däremot väntas kataloger inte vara lika tjocka som de tidigare varit, utan mer anpassade till konsumenternas köpmönster. Den tryckta kataloger har flera fördelar, till exempel att innovativ design och häftiga effekter kan fånga läsaren intresse. Men även QR-koder, kuponger, kundprogram, klistermärken och aktiviteter för barn, möjligheter att delta i en tävling eller helt enkelt för att marknadsföra digitalt innehåll.
Keypoint Intelligence slår slutligen ett slag för personaliserat innehåll med motiveringen att en katalog med produkter eller information som riktar sig direkt till kunden ökar chansen till köp, jämfört med en katalog med allmänt innehåll. Ett knep som inte minst de stora e-handelsjättarna använder sig av.
Läs mer om undersökningen här.