
Den grafiska leverantören Antalis visar upp hela sitt storformatsregister och ska hjälpa kunder och besökare att göra bra materialval på Sign&Print-mässan i april.
– Det ska bli så otroligt kul att träffa folk igen, samlas och få prata marknad, material och maskiner. Vi från Antalis sida är väldigt peppade på att ställa ut, säger försäljningschefen Johan Mellin.
OBS: Efter att denna artikel publicerades har Antalis meddelat att de inte längre ämnar medverka på Sign&Print Scandinavia 2021.
När Antalis ställer ut på Sign&Print Scandinavia, 5–7 april, blir det mycket fokus på att visa att de kan hjälpa till att göra kloka och hållbara materialval. Den grafiska leverantören kommer också ta chansen att visa upp hela stora delar av maskinportföljen, ett sortiment med laminatorbord från CWT Worktools, storformatsskrivare från HP och Epson samt allehanda papper och självhäftande material för både interiör och exteriör.
– Vi kommer att dundra på så mycket vi kan. Det blir full fart i montern hoppas jag. Vi kommer köra produktioner och även ha ett mediabord där vi visar upp olika underlag som glas, plast, tegel, betong och trä att fästa självhäftande media. Vi demonstrerar hur man ska kunna välja rätt media och klister för rätt underlag. Besökarna kommer att få prova att montera självhäftande media på de olika underlagen, säger Johan Mellin, försäljningschef inom affärsområdet Visuell kommunikation på Antalis.
Bedömning av material
Antalis kommer även att presentera delar av sitt miljöarbete och berätta om sitt så kallade Green Star System. Det är ett rankingsystem utformat för att underlätta för kunder att bedöma miljövänligheten i olika typer av material. Materialen bedöms utifrån olika kriterier som spårbarhet, materialtyp och miljövänlighet.
I sortimentet har Antalis pappersbaserade material, men också självhäftande alternativ till pvc såsom polyeten och polypropen (PP). Johan Melin ser en större efterfrågan på miljövänligare materialalternativ bland kunder och slutanvändare:
– Vi ser definitivt en våg av det gröna som är betydligt högre nu än vad det var tidigare. Den har funnits med under några år men känns tydligare nu. Man har högre krav och går lite längre, ett aktivt val för att få ett miljövänliga material.
Storformat från HP
På maskinsidan erbjuder Antalis skrivare från Epson och HP, skärplottrar från Summa samt ett laminatorbord av märket CWT Worktools.

HP släppte sin nya latexserie i början av förra året. Fyra modeller ingår – HP Latex 700, HP Latex 700W, HP Latex 800 och HP Latex 800W. Den maximala utskriftsbredden uppgår 1,63 meter Maskinerna med den senaste versionen av HP:s latexbläck stöder en utskriftsbredd på upp till 1,63 meter och levererar utskrifter med en upplösning på 1200 x 1200 dpi.
Antalis tar med sig toppmodellen HP Latex 800W till mässan, en maskin i mellansegmentet enligt Johan Melin. I W-modellen använder HP, förutom de åtta standardbläcken (CMYK, light cyan, light magenta, Latex Optimizer och Latex Overcoat) också vitt bläck för första gången. Utskriftshastigheten specificeras som upp till 36 kvadratmeter i timmen. Johan beskriver maskinserien som fantastisk:
– Det är otroligt bra maskiner och framför allt att de finns med alternativet vitt. En bra produktionsenhet helt enkelt, säger han och poängterar att maskinserien använder fjärde generationens bläck som är ytterligare lite miljövänligare.
Visar populär solventskrivare
En annan storformatsskrivare för samma ändamål kommer också leverera utskrifter på flexibla material i montern. Det handlar om Epsons trotjänare och solventskrivare, Surecolor 80600.
– Det är en väldigt allsidig produktion på samtliga dessa produktionsenheter. Såklart är mycket av det som går i de här utrustningarna i dag självhäftande, vare sig det är golv, väggar, bilar eller fönster. Det är det stora.
Johan Mellin är övertygad om att det även blir en hel del dialog med mässbesökarna om Antalis andra affärsområden –förpackning, kontor- och printlösningar – trots att det är storformatsidan som står i fokus. Storformatsdelen är betydande för Antalis, och kommer så vara även under 2022:
– Vår strategi är att satsa vidare på Visuell kommunikation, det vi kallar storformat. Print och storformat är fortfarande vår stora drake. Det är ett viktigt ben.
