Allvaret i finska papperskonflikten

PUBLICERAD: 7 februari 2022
UPPDATERAD: 7 februari
Sign&Prints publisher Peter Ollén

KRÖNIKA | Sedan 1 januari strejkar arbetarna på UPM:s pappersbruk i Finland. I dag gav de besked om att strejken förlängs till den 12 mars. Det hela leder till en mycket allvarlig situation för tryckerierna, där kunderna tvingas tänka om och bli digitala. Det är både tidskriftstryckerier och boktryckerier som hotas, medan mindre tryckerier löser situationen genom att köpa papper från andra bruk.

Vad handlar konflikten om?

För alla utomstående ser det ut som en helt meningslös strejk. Bakgrunden är att arbetsgivareorganisationen Skogsindustrin för 1,5 år sedan meddelade att de inte vill sluta centrala avtal utan individuella med varje företag. På UPM ville man gå ett steg längre och ha separata avtal för UPM Pulp (cellulosa), UPM Biofuels (biobränslen) UPM Communication Papers (tryckpapper), UPM Specialty Papers (specialpapper) och UPM Raflatac (självhäftande material).

Facket vill dels förhandla för hela bolaget, dels att representanter från andra bolag ska få vara med och förhandla. UPM menar att det ger andra insyn i deras affär och accepterar inte. Och där står man.

Strejken kostar UPM motsvarande 20 miljoner kronor per dag. Vad den kostar Europas tryckerier är mycket svårt att svara på, men det är förmodligen en väsentligt högre summa.

Läs vidare

Nytt etikettmaterial genombrott för förpackningsåtervinning

Nytt pappersetikettmaterial går att tvätta bort med vanligt vatten.
image1

Nya insikter kan tredubbla återvinningscyklerna för papper

Ny forskning visar att vi kan öka antalet gånger papper kan återvinnas, vilket kan revolutionera pappersindustrin.
9b6e914d-83fa-4ef4-b629-50aeccf3cef9

Lessebo Paper: "Vi har lyckats nå unikt låga CO2-siffror"

Lessebo Paper har klarat av att minska sina koldioxidutsläpp med stor framgång. Ett ton papper hos dem ger 11 kilo CO2.
– Det ska jämföras med konkurrenter ute i Europa som ligger på cirka sexhundratjugo kilo, säger Jens Olson, vd för Lessebo Paper.
DSC_0461-copy-thumb-1

De investerar i ny inkjetpress från Fujifilm

Kartongbolaget köper Fujifilms Jet Press 750S. Målet är både att förbättra möjligheterna inom förpackning, prioritera hållbarhet och kunna erbjuda förpackningar som sticker ut.
Kartongbolaget

Senaste nytt

KA Olsson blir ny officiell återförsäljare av Orafol

Nu hårdnar konkurrensen om Orafolkunderna.
– Det öppnade sig en möjlighet och vi tog den, säger Emil Gillmor, försäljnings- och avdelningsansvarig på KA Olsson & Gems.
ORAFOL_EMIL_web

Canons nya fotoskrivare ska briljera i djup och svärta

Canons nya inkjetskrivare för A2 vänder sig till professionella fotografer och seriösa fotoentusiaster.
imageprograf-pro-1100_key-benefit_02_81dcce459abe418d9470666faae71041

Skippar etiketterna – Domino skriver ut direkt på flaskan

Domino Printing Sciences har lanserat ett nytt sortiment av utskriftslösningar för att hjälpa dryckestillverkare att leverera förpackningar utan etiketter.
CachedImage

De vinner Svenska skyltpriset: "Neon var det självklara valet"

Vinnarbidragen finns i Stockholm och Malmö.
FotoJet---2024-09-05T144045.319