Arkinkjet: ”Nu kan du få färg till kostnad av svartvitt i en tonermaskin”

Visutechs Patrik Agblad, Johan Gustafsson och Peter Sjögren står redo att presentera arkinkjetmaskinen Kyocera Task Alfa Pro 15000c i demorummet i Mölndal. Foto: Claes Nordström

Visutech är numera Kyoceras ben ut mot den grafisk industrin när det gäller utskriftsjobb med lägre färgtäckning. Med affärsmodellen, att kunder bara betalar för bläcket som används i inkjetmaskinen, är siktet inställt att börja konkurrera med tonerleverantörerna, enligt säljchefen Johan Gustafsson.

En helt ny marknad har öppnat sig för Visutech. En marknad som de tidigare stått långt ifrån som distributör av HP Indigo-maskiner där det handlar om högvärdes­tryck med budskapet att stora volymer traditionella offsetjobb kan förflyttas till digitaltrycket. Med första modellen, Kyocera Task Alfa Pro 15000c, har Visutech nu även ett alternativ att överväga för kunder som letar efter en maskin för applikationer med lägre färgtäckning. Tisdag, 8 februari, hålls ett digitalt frukostmöte om Kyocera-maskinen från Visutechs democenter i Mölndal. Deltagare registrerar sig gratis.

Enligt Johan Gustafsson efterfrågas vattenbaserad arkinkjet av tryckerier. Det behöver dock inte längre betyda en investering på runt 6–7 miljoner kronor. Nu handlar det om strax över 2 miljoner, beroende på Kyocera-maskinens konfiguration.

– Den här är en helt annan investering och en mycket lägre tröskel för kunderna, säger han men poängterar att tonertillverkarna är de primära konkurrenterna. En miljon tryck i månaden När Sign&Print är på besök i Visutechs democenter i Mölndal har maskinen precis installerats, redo för kunddemonstrationer. Kyocera-systemet är byggt för att köra en miljon tryck i månaden, oberoende av om det är A4 eller SRA3. 88 sidor A3 eller 150 sidor A4 per minut, oberoende av färg eller svartvitt.

För att sammanfatta Kyoceras tryckkvalitet säger Johan Gustafsson att den når upp till minst 80–90 procent av tryckkvalitén jämfört med toner på applikationer med högre täckning. Det baserar han på provtryck av kundernas egna filer.

– Såklart är alltid kvalitet väldigt subjektivt men vi har ju ändå våra HP Indigo att jämföra med också. Kvalitén räcker gott och väl för de applikationer den är ämnad för, till ett oslagbart pris. Det har vi också fått flera kunders accept på efter våra demonstrationer. Kunder som idag använder flera tonermaskiner samt inkjet på rulle.

– Nu kan du få färg till kostnad av svartvitt i en tonermaskin, poängterar Johan Gustafsson.

Maskinen klarar att hantera medietjocklekarna mellan 52 och 360 gram. Det gör den anpassad för stora volymer transaktionstryck, fakturor, manualer, direktreklam och bipacksedlar. Även applikationer som broschyrer, böcker och kuvert med eller utan fönster. Det går också att skriva ut affischer i format upp till 1 220 millimeter simplex.

Två arkbanor

Papperet utsätts för temperaturer upp till maximalt 58 grader i utskriftsprocessen, ingen statisk elektricitet uppstår och mediet torkar inte ut. Arken svischar fram i två banor parallellt genom printenheten. När papperna kommer ut i uppsamlingsfacket eller avläggaren är de svala. För att köra bestruket papper krävs det oftast att det är inkjetbehandlat, annars klarar maskinen hantera de flesta obestrukna offsetpapper såsom Scandia 2000 och Amber Graphic för att nämna några:

– Kunderna kommer fortsättningsvis kunna använda sina vanliga obestrukna huspapper i den här maskinen säger han.

Transaktionsprint, broschyrer, affischer med mera kan skrivas ut i Kyocera-maskinen. Foto: Claes Nordström

I printenhetens grundutförande kan papper fyllas på i två A4-fack och två nedre A3-fack. Med två ytterligare tilläggsmoduler går det att bygga på med fyra större fack som vardera rymmer totalt 2 440 A3-ark (totalt 9 760 ark).
Digitalpressen är också utrustad med ett fack för diverse jobb – Multi purpose tray – för att köra standardkuvert, enkelsidiga long sheet upp till 1 220 millimeter och andra specialformat.

– Du har totalt nio inmatningar i maskinen.

I digitalpressen sitter Kyoceras väl beprövade skrivhuvuden på 600 x 600 dpi som redan sitter i flera andra leverantörers injketpressar. Även om huvudena i dagsläget är på 600 x 600 dpi kan man välja att trycka i 600 x 1200 dpi med en lägre hastighet om applikationen kräver det. Tre piezo-skrivhuvuden per färg ger tolv totalt.

Toner inte varit intressant

Johan Gustafsson säger att tonertekniken aldrig har varit intressant område för Visutech.

– Utvecklingskurvan har stannat av så som vi ser det och även med den feedback vi har fått från kunder. Det går inte att komma mycket längre när det gäller kvalitet, hastighet eller ett lägre pris på hårdvara och klick.

– Vi har under en tid tittat på vattenbaserad inkjet när det kommer till civilgrafiskt tryck och komplement till våra arkmatade HP Indigo-pressar. Nu var timingen rätt att göra detta med Kyocera som är marknadsledande när det gäller skrivarhuvuden för inkjet. Vi tror någonstans, sett till miljöaspekten, att UV inte är framtiden.

Säljchef Johan Gustafsson säger att kunder som idag använder flera tonermaskiner samt inkjet på rulle skulle tjäna mycket på att byta till Kyoceras inkjetmaskin. Foto: Claes Nordström

Han säger att inkjet kommer med en helt annan körkostnad, driftskostnad och ett annat miljötänk både när det gäller bläck och elförbrukning.

– Det är en tredjedel av elförbrukningen jämfört med en tonermaskin i samma hastighet. Jag tror det ligger i tiden att titta på den här typen av digitalpress, exempelvis för manualer med mindre färgtäckning, böcker och bipacksedlar. Men det finns fler applikationer som vi faktiskt inte tänkte på när vi bestämde oss för Kyocera.

Bläck efter behov

Cirka 80 procent av Visutechs HP Indigo-kunder kör i dag med tonermaskiner bredvid sin HP Indigo-press för jobb som inte kräver så mycket färg eller högsta kvalitet. Applikationer där priset är det viktigaste för kunden. Där finns potential att hämta för de som investerar i Kyocera-maskinen, enligt Gustafsson:

– Snittjobben som går i en tonermaskin, för att skriva ut SR3 eller A4, är under halva priset i den här maskinen. Och för jobb upp till 10–15 procents täckning mycket mer än så. Där ligger också, enligt oss, sweet spot för denna maskin. Rent ekonomiskt är vi med upp till 35–40 procents täckning. Men då kommer det ofta också lite andra krav på kvalitet, vilket gör det enkelt för oss att styra in kunder på HP Indigo i stället. Det bästa av två världar.

Såväl bläck som andra förbrukningsdelar är en separat fråga. I Visutechs affärsmodell används inga klick utan kunden betalar bara för bläcket som används, oavsett färgtäckning och antal ark som trycks. Det gör att operatören får en chans att styra bläckmängden, till exempel reducera den, då enklare tryckjobb kanske inte alltid kräver den högsta profilen.

Peter Sjögren, utbildare hos Visutech, säger att Kyocera-operatören inte behöver tänka på mycket mer än att fylla på papper. Foto: Claes Nordström

– Ingen är egentligen tillfreds med statiska klickkostnader, förklarar Gustafsson. Nu har vi fått en möjlighet att skapa ett erbjudande från ett vitt papper där Kyocera har låtit oss ta fram den modell vi tror passar de skandinaviska kunderna.

”Det sprutar ut papper”

Digitalpressen levereras med EFI:s ripplösning Fiery FS300. Hur skulle då det dagliga arbetet vid maskinen upplevas? Vi ställer frågan till Visutechs utbildare Peter Sjögren.

– Som operatör är det underbart. Det är bara att fylla på papper och trycka på startknappen. Den sväljer hur mycket som helst. Det sprutar ut papper ur den. Det är bara att styra filerna, i vilken ordning jobben ska köras och skjutas ut.

I praktiken skulle en operatör kunna sköta både en HP Indigo och en Kyocera på en och samma gång. Eller, med enkelhet, kunna hantera två Kyocera-maskiner:

– Du rör inget i maskinen. Du fyller på papper. Operatören tar ut en del en gång i månaden och torkar av. Du behöver heller inte stå vid maskinen utan kan starta den hemifrån om du skulle vilja.

– Så det är bara att starta och köra igenom 5 000 A3 och så tar den emot lika många i stackern.

Lösningar för efterbehandling

För Task Alfa Pro 15000c har Kyocera en egen finisher – en booklet maker med fals och häft. Tillverkaren har också nyligen gjort klart med en tredjepartslösning SDD, för trekantstrimmning och fyrkantsrygg. Det går även att välja annan utrustning för att få ut färdiga produkter. Johan Gustafsson ser framför sig att en hel del kunder som idag skriver ut både svartvitt och färg i tonermaskiner skulle kunna flytta stora delar av sin produktion till Kyoceras arkinkjet.

– Vi har redan 15–20 intresserade kunder i Sverige, Norge och Danmark. En del av de kunderna har tidigare tittat på arkinkjet men sett det som en för stor investering. Nu är den investeringen avsevärt mycket lägre med vår Kyocera, säger Johan Gustafsson.

Med Visutech som distributör säljs digitalpressen även genom Kyoceras stora partnernätverk. I Visutechs egna försäljning ges fem års garanti på alla skrivhuvuden.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Slut med oadresserad reklam i brevlådan

Postnord avvecklar sin verksamhet för oadresserad direktreklam (ODR) som riktar sig till hushåll. Det är inte längre en lönsam affär för företaget, som pekar på en prispressad marknad och stigande papperspriser som bakgrund till beslutet. Istället ska fokus ligga på mer målgruppsanpassad adresserad reklam.

Publicerat av: 

Planprint: ”En plattform med stora möjligheter för användaren”

Fujifilm har kraftsamlat för att ta fram en helt egenutvecklad storformatsportfölj till marknaden globalt. Spandex är ensam återförsäljare av Fujifilms storformatsskrivare i Sverige och produktansvarige Tomas Källroos ser stor potential för flatbädden Acuity Prime.

Publicerat av: 

Fansen lyfter företaget till framgång

Många företag vill synas på sociala medier, men för att lyckas gäller det att ha följare som snarare är fans än bara köpare. Det säger Niklas Kjärhus som hittat en särskild nisch genom att sälja dekaler till crosscyklar, och marknadsför sig till sina drygt 100 000 följare på Instagram.

Publicerat av: