Guld i sikte för Ricoh

PUBLICERAD: 10 februari 2022
UPPDATERAD: 10 februari
Ricoh laddar inför Sign&Print Scandinavia-mässan med arkmatade produktionsskrivare, storformatslösningar och DTG-printrar. Foto: Pressbild

Produktivitet är ordet som ska sammanfatta de fyra maskinerna i Ricohs kommande utställning på Sign&Print-mässan. Företaget visar tonernyheterna guld och silver i sina arkmatade produktionsskrivare samt sitt senaste tillskott inom storformatsutskrift. Besökarna får också möjlighet att skapa och skriva ut direkt på t-shirtar.

Det blir visning av arkmatade digitalpressar, men också DTG- och storformatsskrivare när Ricoh kommer till Sign&Print Scandinavia, 5–7 april. Karl Elias hos Ricoh Sverige säger att de på arksidan demonstrerar Pro Ricoh Pro C7200x-serie med fem färger samt tillverkarens flaggskepp inom arkproduktion, Pro C9200-serien.

– Det är våra storsäljare, säger Karl Elias och tillägger att mässan blir ett ypperligt tillfälle att se maskinerna och vad de kan prestera.

Ricohs tonermaskiner i Pro C7200x-serien säljs med en femte färgstation, nu finns också guld och silver att välja på. Foto: Privatbild

Ricohs tonermaskiner i Pro C7200x-serien säljs med en femte färgstation som gör det möjligt att trycka med osynligt rött, utöver klar toner, vitt, neongult och neonrosa. De senaste nyheterna att välja på är toner med guld och silver.

– Det som används mest är vitt och clear, men intresset har varit stort för guld och silver bland kunder som har besökt oss i våra utställningslokaler. Nu blir det första gången vi kommer att visa det här på en mässa.

Flera olika applikationer

De extra färgerna kan komma till användning för de flesta applikationer – allt från kataloger, affischer, flygblad, direktreklam och broschyrer till visitkort, inbjudningar och förpackningar.

– Vår personal kan verkligen hjälpa tryckerierna, säger Ricohs Karl Elias. Foto: Privatbild

Produktivitet och mediaflexibilitet är digitalpressarnas kännetecken:

– Det är beprövade och uppskattade maskiner av våra kunder. Våra styrkor är att maskinerna står för produktivitet, de ger ett stabilt tryck och stöder många olika typer av media – både strukturerat, tunt och tjockt media, och även plaster. De är väldigt mediaflexibla.

Tipsar och guidar

Karl Elias säger att mässbesökarna bör ta chansen att träffa Ricohs representanter på mässan för att få tips och guidning.

– Vår personal kan verkligen hjälpa tryckerierna. Vi har alla våra duktiga medarbetare inom production print på mässan.

– Vi kommer att producera med våra produktionsmaskiner och visa att det går alldeles utmärkt att också göra efterbehandling. Målet är att vi ska trycka och att utskrifterna ska kunna ses hos flera av efterbehandlingsleverantörerna, bland annat Plockmatic och Quadient.

För Ricoh har mässans tidigare upplagor alltid varit ett bra fönster för att kunna visa upp nya produktlanseringar:

– Det blir trevligt att kunna köra på en mässa igen och det känns som att folk verkligen vill komma och titta på en mässa. Det säkerhetstänket man kommer att ha runt mässan gör att det känns säkert att ställa ut. Jag tror att det kommer att vara väldigt mycket kunder som kommer.

 

Storformat för flexibla material
Storformatsskrivaren för flexibla material Ricoh Pro L5160e. Foto: Pressbild

För rullmaterial bereds det plats för Ricoh Pro L5160e. Det är en storformatskrivare utrustad med tre skrivhuvuden och enligt tillverkaren kan den nå en hastighet på 46,7 kvadratmeter i timmen för fyrfärgstryck i höghastighetsläge. I standardläge produceras 25 kvadratmeter i timmen. I fjol presenterades också tilläggsfärgerna grön och orange för att ge användarna ett större färgomfång för att skriva ut dekor, vinyler och soft signage i stora volymer.

– Vi släpper orange och grönt för att kunna ha lite större färgrymd. Tillsammans med den här varianten detta kan vi ge ökad skrivarhastighet. Latex är alltid en intressant produkt om man vill gå ifrån solvent för att kunna direktlaminara och få uv-hållfastheten i till exempel kampanjvinyler, säger Patrik Zetterström hos Ricoh Sverige och fortsätter:

– Du får de här klara orangea och gröna färgerna som annars kan vara svåra att nå. Du får mer djup, lyster, stuns och färg i bilderna.

Besökare får skapa t-shirtar

Den fjärde maskinen i utställningen är en DTG-printer som skriver ut direkt på textil: Ri2000.

Patrik Zetterström hos Ricoh Sverige. Foto: Privatbild

– Vi har haft printern ett tag nu och den har sålt bra, säger han och tillägger att besökarna kommer att få skapa sina t-shirts med AR-teknik, förstärkt verklighet. Med ett par AR-glasögon går det att se virtuella objekt framför sig samtidigt som de även syns i den verkliga världen.

–Man ska kunna komma dit, göra sin egen t-shirt och sedan skriva ut den.

Patrik Zetterström hoppas på många mässbesökare, och att folk tar sig tid att besöka utställningen:

– Om man vill se vad som händer med Ricoh, vår utveckling och väg med tillförlitliga produkter som håller i produktionsmiljö, så ska man definitivt prata med oss för vi har både kunskap, service och support.

Utöver att demonstrera Ricohs produkter på mässan hoppas Patrik Zetterström personligen få en känsla och förståelse för vad som händer i branschen och vart den är på väg.

– Jag tycker man ser en liten skiftning. Om man tittar på traditionella tryckare så är det fler och fler andra aktörer som kommer in och tar över deras jobb för att de inte har möjlighet att leverera vad de efterfrågar.

DTG-printern Ri2000 skriver ut direkt på textil. Foto: Pressbild

 

 

Läs vidare

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

Canon inför Drupa: ”Nu kommer ju allt!”

Canon presenterar teknik- och affärsinnovationer på Drupa och har en lång rad nya skrivare att visa upp.
Matteus-Celinski

Swissqprint visar hela produktlinjen

Mycket vatten har flutit under broarna sedan Drupa arrangerades senast för åtta år sedan. Swissqprint, som har sitt huvudkontor vid Rhens västra sida i Schweiz, kommer på årets mässa att visa de innovationer som utvecklats under de åren.
swissqprint-fespa

Heidelberg vill förlösa din potential

Det blir världspremiär för den nya generationen av Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen ska möjliggöra autonomt tryck även inom förpackningsproduktion.
FotoJet-(76)

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)