Storformatstryckeri kalkylerar jobben som aldrig förr

PUBLICERAD: 10 februari 2022
UPPDATERAD: 10 februari
Martin Ackert och Claes Larson driver Ackert Reklam i Mölndal. Foto: Claes Nordström

Ackert Reklam har sjösatt sitt nya affärs- och orderhanteringssystem för att snabba på processerna i skylt-och storformatsjobben.

Sedan år och dar har Ackert Reklam i Mölndal förlitat sig på Visma för att sköta administrationen med offerter, ordrar, fakturering och all bokföring. Inte längre. Nu har de affärssystem, kalkylmotor och W2P-lösning i Haikoms regi. Att byta affärssystem är en lång resa som kräver mycket insats, och det gäller att vara ganska säker på att man gjort rätt val, säger vd:n Martin Ackert som tillsammans med Claes Larson äger bolaget.

– Visma är jättebra på många sätt men inte anpassat för den här branschen eller de specifika krav och önskemål vi har för att kunna göra bra produktioner, säger Martin och tillägger att de under de sista 10–15 åren hållit ögon och öron öppna för att hitta ett bättre alternativ.

Ackert Reklam har också gett sig på att själva bygga egna system runt Visma då de har tyckt att andra systemleverantörer på marknaden inte heller har levt upp till kraven kring orderhantering och beräkning av jobb inom storformat och skyltning. Dessa har varit allt för inriktade på civilgrafiskt tryck.

Steget längre för storformat

I början av 2020, under den digitala mässan Sign&Print Connect, fick företaget upp ögonen för Haikom som de nu tyckte kommit mycket längre i utvecklingen.

– Nu hade Haikom tagit det steget längre och förstått att storformat inte är samma sorts produktion.

För Ackert Reklam är det främst produktion av storformatsprodukter, inrednings-och bildekor och industriapplikationer som gäller. Det sistnämnda står för 30 procent av försäljningen. Det kan vara att printa på olika plaster för tillverkningsindustrin eller på inredningsdetaljer som monteras i bussar och husvagnar. Tryckeriet levererar också kit med reflexdekor för polisens bilar i landets alla regioner. Företaget har funnit sedan 1982 när Martin Ackerts pappa Staffan startade bolaget. Då med fokus på att formge och dekorera olika inredningsmiljöer. Tryckeriproduktionen kom igång 1996 i samband med att Claes Larson klev in i verksamheten.

[metaslider id=”218545″]

Bra robust system

Sedan i september har Ackert Reklam kört skarpt med Haikoms webbaserade system som innefattar W2P-lösning och MIS-system med tillhörande kalkylmotor. Säkerställandet av driften och säkerheten var en viktig del att bena ut innan implementeringen så småningom påbörjades för att få ett flöde från order, prepress och produktion till leverans och fakturering.

– Det är ett bra robust system. Det är anpassningsbart, men inte för anpassningsbart, vilket kan vara en fördel. Det går att göra mycket och lägga till olika fält som vi behöver för vår typ av verksamhet, säger Martin och fortsätter:

– Syftet är att snabba upp hela processen så att vi kan vara ännu mer snabba på att svara på förfrågningar och på ett enklare och tydligare sätt följa upp offerter som ligger ute. Vi kan kontrollera filer snabbare och har helt andra möjligheter till e-handel där vi kan låta kunderna ha egna portaler.

Haikoms nya sidor för planering och digital arbetsorder/produktionsvy (små skärmarna). Foto: Pressbild

– En sak vi tittade mycket på innan vi bestämde oss var hur vi kan skapa dynamiska mallar som kunderna kan fylla med data. I Haikom är det ganska enkelt. Du laddar upp din pdf, talar om att de här textfälten ska vara ändringsbara, det genereras massa fält och du kan styra och välja själv. Du får en helt annan flexibilitet att skapa dynamiska mallar, vilket är riktigt bra.

Skapar färdiga mallar

För att företaget ska kunna få en överblick och göra beräkningar på pris och tidsåtgång av alla tryckjobb har alla maskiner, material och förbrukningsvaror som bläck lagts in i systemet. Det framgår också hur lång tid olika moment tar – exempelvis att trycka, skära och fräsa. De kan också skapa en färdig mall, så kallad wizard i Haikom, för typiska printjobb efter premisser som vilken applikation som avses, dess användningsområde, vilket material och laminat som används samt vilka produktionsmaskiner som de ska köras i. Förr med Visma kunde detta ibland vara oklart. Nu blir det en stor vinst för produktionspersonalen, enligt Claes. Martin instämmer:

– Från att vara flexibla och nästan uppfinna produkten varje gång så har vi sagt att vi måste produktifiera de här grejerna. Därför har vi också gjort massa wizards.

– Det gör att det blir en ganska enkel process att välja rätt. I dessa wizards har vi också talat om att det tar si och så lång tid för att printa ett visst material i en viss typ av maskin, samt åtgång och spill av material. Utifrån all data som finns i kalkylen och offerten byggs en arbetsorder. När offerten är accepterad och godkänd av kunden är också arbetsordern klar.

– Du får ut väldigt tydliga arbetsordrar.

Slår ihop ordrar

Claes Larson framhåller att Haikoms system har ett planeringsverktyg så att tryckjobben läggs i ett bra flöde i respektive maskin. Det går att söka och sortera bland material och maskiner så att olika ordrar kan slås ihop och produceras i samma körningar. Det ger en bra överblick av alla ordrar och kräver mindre handpåläggning:

– Det är en jätteviktig del för oss att kunna leverera i tid – att veta var alla jobben finns i kedjan och vad som händer.

Jacob Ackert hanterar de stora formaten. Foto: Claes Nordström

Förr kanske man kunde greppa allt som sker i en tryckeriproduktion. I dag vill det till att man är mer snabbfotad och kan hantera alla småordrar som bara blir fler.

– Allt går fortare och det blir mindre och mindre ordrar så för oss är det jätteviktigt att hantera en stor mängd små ordrar. Det är allt ifrån att kunna svara på förfrågningar som kommer in via mejl, telefon eller webbportaler till att vi automatiserat kan hantera filer som åker igenom olika flöden så att de kommer ut på ett och samma standardiserade sätt och går igenom produktionen, säger Martin och Claes ger ett exempel på hur det har förändrats:

– När vi började 1996 kanske vi producerade 300 till 400 bildekorer som vi levererade till Volvo och som de sedan distribuerade ut till sina återförsäljare. I dag beställer varje återförsäljare via en webbportal det de vill ha, vilket kan handla om en order till två bilar som de behöver dekor till.

Erbjuda fler webbshoppar

Martin Ackert säger att samarbetet med Haikom har fungerat bra och att de har fått bra stöd och hjälp. Samtidigt understryker han att det är en stor apparat att göra en implementering, och nya frågetecken och önskemål om ändringar dyker upp längs vägen.

 

[metaslider id=”218552″]

– Haikom har varit väldigt intresserade av oss för att utveckla storformatsdelen. Vi har varit som en speaking partner för att ge input och få det utformat som vi vill ha det. Samtidigt kan de dra nytta av det i sin utveckling.

– Fördelen att det är flexibelt är också nackdelen. Det blir mycket konfigurerande att lägga in allt i systemet. Fuskar du där så får du problem senare. Men när du väl gjort det där jobbet – då är det gött! Planen är att erbjuda fler webbshoppar till kunder framöver. När man väl har all logik med maskiner och material på plats går det också ganska smärtfritt och snabbt att sätta upp nya portaler, enligt Martin. Även tillfälliga portaler till olika kundevent.

Martin Ackert ser många fördelar med deras nya Haikom-system som ska snabba upp och förenkla processer och orderflöden.

– Vi har ett antal webbshoppar för större kunder som vi kommer att migrera in och vi tror att vi ska kunna utveckla det till att också ha en publik webbshopp.

Ligga i framkant

Förhoppningen är att omsätta 20 miljoner kronor igen när bokslutet stänger i augusti. Där brukar Ackert Reklam med sina tio anställda hamna ett normalår. Ambitionen är att ligga i framkant vad gäller maskiner och material, inte att växa och expandera som företag. Det är snarare som Claes säger; ”Vi är måna om att det ska se bra ut på sista raden.”

Hur ser ni på er position i branschen och hur ska ni bibehålla den?

– Vi ska leverera bra grejer, det är alltid det viktigaste och något vi ska göra varje dag. Vi ska vara snabba, ha produktionen här vilket gör att vi har full kontroll på allt vi gör och resultatet av det. Vi fortsätter så som vi har gjort. Det har funkat bra, säger Martin.

Fotnot: De senaste nyheterna i Haikom-systemet kommer att demonstreras på Sign&Print Scandinavia, 5–7 april, hos återförsäljaren Primotek.

Läs vidare

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Framtiden för SPG: "Nu accelererar vi igen"

Det har varit lite tyst kring Scandinavian Print Group (SPG) på sistone. Det finns en förklaring till det – och det kommer att hända saker framöver.
Esben_Mols_Kabell

TAG Reklam: "Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan"

TAG Reklam är en veteran bland Karlstads många profilföretag och uppnådde sin högsta omsättning senaste året 2022/2023. I sitt nattklubbssvarta showroom satsar de på minimalism för att underlätta för kunderna.
– Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan, säger Andreas Gustafsson, vd.
DSC_5547

Profilföretaget Printer gör satsning i Finland

Brover Group-ägda Printer, e-handlare inom reklam- och trycksaker, har verkat på den svenska marknaden under några år. Nu tar företaget steget över Östersjön och går in i grannlandet Finland.
Printer Finland

Senaste nytt

Etikettmarknaden föll 25 procent

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Zünd visar lösningar för ökad automation

Digitalisering, automation och innovation sammanfattar det skärbordstillverkaren Zünd visar under Fespa. Bland nyheterna finns ett kameratillval till deras största skärbord.
Zund Fespa 1 w

Snabb DTF-affär: ”Funderade bara en halvtimme”

Reklamlabbet i Glasriket hade i några år funderat på att uppgradera sitt textiltryck. När de fick höra talas om Mimakis DTF-lösning slog de till direkt. Företaget har även utökat med fler maskiner – och personal.
RL Fredrik Sara 2