Ricoh lanserar växtbaserat bläck

PUBLICERAD: 22 februari 2022
UPPDATERAD: 22 februari
Ricoh lanserar ett biologiskt nedbrytbart bläck. Foto: Pressbild

Ricoh har utvecklat ett växtbaserat bläck som ska ge förbättrad lönsamhet i utskrifter av tryckta produkter och emballage.

Det nya biologiskt nedbrytbara och snabbtorkande Ricoh-bläcket bidrar till både energi- och kostnadsbesparingar för användaren, enligt Ricoh. Det växtbaserade bläcket ska vara det första i sitt slag för att skriva ut trycksaker och förpackningar.

Bläcket är ett derivat av det oljebaserade bläcket som tillverkas för dekorbranschen i ett samarbete mellan Ricoh och Olbrich,  en tysk tillverkare av maskinutrustning. Ricoh skriver i ett pressmeddelande att bläcket är utvecklat för att ge utmärkt friktionsmotstånd och avsättningsprestanda på brun och vit wellpapp och kartong.

Luktfritt och snabbtorkande

En av bläckets utmärkande egenskaper är att det är snabbtorkande – ingen värme krävs för att fixera eller torka bläcket. Oljan tränger in i porösa substrat och lägger pigmentet på ytan. Detta eliminerar behovet av att behöva ett torksystem och minskar således även energiförbrukningen, enligt Ricoh. Andra egenskaper är att bläcket är biologiskt nedbrytbart och luktfritt. Inga monomerer används i tillverkningen vilket förbättrar kompatibiliteten med livsmedel. Eftersom bläcket inte  är vattenbaserat så innehåller det heller inga biocider.

Reducerad bläckförbrukning

Enligt tillverkaren ska bläcket även göra att skrivhuvudena blir lättare att rengöra men också att de blir mindre benägna att täppas till. Det leder till förbättrad tillförlitlighet, prestanda och livslängd på skrivhuvudena. En annan fördel som pekas ut är den låga bläckförbrukningen, samma optiska densitet ska kunna uppnås trots att 50 procent mindre bläck används.

Kan minska miljöpåverkan

Graham Kennedy, chef för affärsområdena industriellt tryck och grafisk kommunikation hos Ricoh Europe, säger att varumärkesägare och tryckproducenter allt mer fokuserar på att minska sin miljöpåverkan och tillämpa hållbara metoder där det är möjligt.

– Med våra nya växtbaserade bläck kan de sömlöst införa positiva förändringar som gör stor skillnad utan att påverka deras utskriftsresultat av hög kvalitet, avslutar han.

Bläcket är redan tillgängligt på marknader i hela EMEA.

Läs vidare

Färger för screen-, digital- och tampotryck

Färgtillverkaren Marabu lyfter fram några av sina produkter för screen-, digital- och tampotryck på Drupa.
marabu2

Ricoh visar tekniker som ger tillväxt på Fespa

”Innovationsdrivna marknadsutvecklingsmöjligheter” kommer att avslöjas på Fespa. Det lovar Ricoh inför mässan i Amsterdam.
Ricoh-Graham-Kennedy

Agfa och EFI inleder samarbete: "En milstolpe"

Agfa och EFI meddelar att de ingått ett strategiskt partnerskap. Genom att samarbeta ska de två jättarna inom inkjet kunna dra fördel av varandras spetskompetenser samt driva utveckling och innovation.
EFI Agfa 2

Epson lanserar instegsmodell av DTG med vitt bläck

Epson lanserar en DTG-skrivare på instegsnivå med vitt bläck för mörka tyger. Släppet ska möta den kraftigt växande efterfrågan.
F1000_2

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)