När flera tusen order kan komma in under natten och ska göras klara under dagen, då krävs en stor grad av automation. Det har HG Media i utkanten av Oslo klarat i samarbete med Ricoh. Och jobben tas i hård, internationell konkurrens.
Så sent som 2014 var HG Media ett traditionellt grafiskt företag, som erbjöd det mesta och såg en vikande orderingång. Året innan hade Sandvikabolaget skapats genom en hopslagning av Haslum Grafisk, med 40 norska miljoner i omsättning, och Jans Trykkeri med 15 miljoner i omsättning. En av huvudägarna i det hopslagna bolaget blev Lars Christoffersen, som dittills varit ensam säljare i Jans Trykkeri och såg fram emot en mer normal arbetsdag.
– Det där med lugnare dagar visade sig dock inte stämma. Jag arbetar precis lika mycket i dag, men i ett större sammanhang, konstaterar Lars Christoffersen.
Det större sammanhanget började uppstå med investeringen i digitaltryck. Efter en försiktig start så blev det en rejäl satsning från 2016, när den första dedikerade digitaltryckaren anställdes samtidigt som det investerades i en första Ricoh C9110.
– Vi körde en del mäklarbroschyrer och behövde en snabbare maskin. Det har fortsatt och nu kör vi mycket digitalt. Vi har sex Ricoh PRO C-printrar och en Ricoh Direct to garment-maskin för textiltryck. Fördelen med att ha så många maskiner är att de kan vara matade med olika papper. När tusentals jobb kommer in under natten, så styrs de automatiskt till den maskin som har rätt papper och ytvikt. Ingen rör ordern förrän den är färdigtryckt.
Blev vd 2018
En viktig förändring i företaget kom 2018, när Jørn Våraker kom in som vd och delägare. Han hade tung datateknisk bakgrund och kunskap om att ha trycksaksbrookern Gelato som kund.
– Innan jul var det en stor omsättning på denna kunden då alla ville ha bilder, kort och kalendrar, konstaterar Jørn Våraker.
[metaslider id=”218831″]
Det var för övrigt en utmaning att få Gelato att godkänna tryck från Ricoh. Det krävde ett år av tester och justering på Ricohs Europahuvudkontor innan det sedan kunde justeras vidare hos HG Media. Men i dag är kvalitén godkänd. – Det är här i Norge samt i Australien som Gelato godkänner Ricohs tryck. Annars arbetar de främst med tryckerier som har HP Indigo. HG Media får även beröm för den kvalitet de lämnar ifrån sig, gällande klagomål, leveranspunktlighet och avsaknad av allvarliga fel.
– De senaste tre månaderna ligger våra inrapporterade fel på 0,09 procent av jobben. Det är nio av 10 000 jobb. Den privata marknaden meddelar snabbt när resultatet inte motsvarar förväntningarna. Alla har en personlig relation till produkten. Det gör oss väldigt vassa och det är något produktionen kan överföra till alla våra produktioner, säger Jørn Våraker.
[metaslider id=”218834″]
Efterbehandling och förädling
HG Media har även ett MGI system, från Konica Minolta, för foliering och digital lackering av de färdiga arken. Lacken och folien kan läggas helt individuellt på det enskilda arket, på så sätt får trycksaken en mycket exklusiv känsla. Förutom MGI har tryckeriet ett antal olika maskiner för traditionell foliering, lackering, stansning och perforering.
– I höstas hörde vi att lagren av folier höll på att ta slut i Europa, säger Lars Christoffersen och berättar att de då ringde sin leverantör och bad att få köpa allt vad de hade på lager. HG Media har även en Horizon Stitchliner Mark III med plocktorn för att göra färdiga häften i en arbetsgång. Ska produkten i stället limbindas, så görs det antingen i Horizon 470 med PUR eller i en 480 med EVA-lim.
– 480 står online med en trekniv från Horizon. Även den är en fantastisk maskin. Den såg vi första gången på en mässa i Japan och bestämde att en 480 ska vi ha.
– Att vi satsat på Horizon har varit väldigt bra. Den har också stöd för att matcha bokblock och omslag så att vi aldrig limmar ihop fel omslag med inlagan – något som annars kan vara lätt hänt när tusentals olika böcker ska produceras.
HG Media säger att de inte använder JDF-funktionerna i Horizon-maskinerna. De tänker däremot börja använda Ice-link, där de får rapporter på hur mycket maskinerna går och Horizon kan slå larm om fel upprepar sig och tipsa oss om vad vi ska göra annorlunda.
Såg potential i modernt tryckeri
Det var inte självklart för Jørn Våraker att svara ja när Lars Christoffersen ringde och frågade om han var intresserad av att börja i HG Media. Men han såg en stor potential i att arbeta i ett relativt stort och modernt tryckeri. Och han har själv ansvarat för att beskriva de system som jobben nu går igenom. Själva programmeringen görs dock av medarbetare hos Ricoh. Systemet är ett Ricoh TotalFlow Production Manager. Det arbetar så att filer kommer in löpande. Gelato-produktioner kommer samlat från midnatt och framåt. Filerna plockas automatiskt upp och placeras rätt, oavsett om det är kalendrar, affischer eller något annat. Allt är redan definierat i jobbfilerna.
– Skulle motsvarande arbete ha gjorts manuellt, hade det krävts flera man i arbete varje natt för att hantera det, säger Jørn Våraker. Lars Christoffersen konstaterar att mycket av den frigjorda tiden nu i stället används för försäljning. – Fem av dagens 20 medarbetare arbetar med försäljning.
Bort från plast
Sign&Print frågar vilka investeringar som ligger närmst i kö. De visar då det 3 x 2 meter stora fräsbordet Comagrav Digi Corsa, som redan är inköpt hos Plockmatic och som möjliggör avancerad skyltproduktion. Den här kunskapen ska utvecklas och byggas upp. Här kan göras mycket mer med att skära ut och fräsa bilder. Möjligheter som snart kommer att synas i företagets webbshopp.
HG Media tittar också på Plockmatics lösning för att ersätta lamineringsfolierna, som ju är i plast, för att i stället lägga på en flytande lack. En sådan maskin har de redan sett ut nere i Tyskland.
– Vi vill gärna komma bort från plast. Du får lika mycket betalt om omslagen är skyddade av lack, avslutar Lars Christoffersen på HG Media.