Skapar tillgänglighet: Besökare får ”känna och klämma”

PUBLICERAD: 11 mars 2022
UPPDATERAD: 11 mars
Företaget SG Access visar sitt utbud inom taktila kartor och skyltar. Foto: Pressbild

SG Access är specialiserade på produkter som gör det lättare för människor att orientera sig i samhället, exempelvis taktila kartor och skyltar.
– Vårt fokus ligger främst i att våra produkter ska hjälpa personer som har någon form av synnedsättning, säger Henrik Callenberg, vd på SG Access.

Vd:n Henrik Callenberg. Foto: Privat

Företaget SG Access med huvudkontor och produktion i Halmstad har utvecklat och förfinat sin tillverkning av kännbara taktila kartor och skyltar sedan år 2000.

– Vi ritar även bilder till skolmaterial för elever och högskolestuderande som är helt blinda, utöver det tillverkar och levererar vi allt från små namnskyltar till utvändiga fasadskyltar och pyloner. säger vd:n Henrik Callenberg.

5–7 april ställer företaget ut på mässan Sign&Print Scandinavia.

Varför ska besökarna komma till er monter?

– Självklart ska man besöka vår monter för att känna och klämma på våra fina produkter, men vi hoppas också på att kunna diskutera om varför man bör tänka på tillgänglighet och anpassning när det gäller skyltar.

Vilka är de stora nyheterna ni visar upp?

– Nyheter och nyheter, men vi kommer visa upp taktila kartor och skyltar. Eftersom företaget i grund och botten är ett gravyrföretag, kommer vi även ha med oss varianter av graverade produkter för att visa mångfalden i vårt utbud.

Vad har ni för förväntningar på mässan?

– Att träffa både gamla och nya kollegor i branschen, samt att det förhoppningsvis mynnar ut i någon form av samarbete med andra specialister.

 

Läs vidare

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

TAG Reklam: "Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan"

TAG Reklam är en veteran bland Karlstads många profilföretag och uppnådde sin högsta omsättning senaste året 2022/2023. I sitt nattklubbssvarta showroom satsar de på minimalism för att underlätta för kunderna.
– Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan, säger Andreas Gustafsson, vd.
DSC_5547

Direct Color Systems visar LED-printers på Fespa

Direct Color Systems ska demonstrera sina LED-printers på Fespa. Flatbädden UV-44 DTS släpptes förra året och är en mångsidig printer i mellanformat.
3_4View2_3846-1536x1119

Det händer på årets Fespa-mässa

När Fespa Global Print Expo återvänder till Amsterdam RAI i mars så är det med välkända inslag som Sustainability Spotlight och World Wrap Masters, men även med nyheter som rör digital signage, personalisering och ett initiativ för att minska spillet.
Fespa kollage

Senaste nytt

Etikettmarknaden föll 25 procent

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Zünd visar lösningar för ökad automation

Digitalisering, automation och innovation sammanfattar det skärbordstillverkaren Zünd visar under Fespa. Bland nyheterna finns ett kameratillval till deras största skärbord.
Zund Fespa 1 w

Snabb DTF-affär: ”Funderade bara en halvtimme”

Reklamlabbet i Glasriket hade i några år funderat på att uppgradera sitt textiltryck. När de fick höra talas om Mimakis DTF-lösning slog de till direkt. Företaget har även utökat med fler maskiner – och personal.
RL Fredrik Sara 2