Färgsättning med Pantones experter

De fyra talarna på Next Graphic: Jung Sin, Lou Prestia, Laurie Pressman och Louise Klarsten. Temat för den här gången är Color Vision, en lek med det engelska ordet för färgseende.

Colourhouse Scandinavia och Pantone arrangerar nu sin första grafiska designkonferens tillsammans, det digitala eventet “Next Graphic: Colour Vision”. Vid två tillfällen under våren ges möjlighet för alla som jobbar med färgsättning att inspireras av Pantones experter inom området.

Colourhouse har arrangerat seminarier under 15 års tid, framför allt om ämnen som rör produktdesign. Det största eventet, Next Trend, hölls tidigare i Göteborg, Stockholm och Köpenhamn. När pandemin satte käppar i hjulet för alla live-evenemang fick företaget tänka nytt.

– Det gjorde att vi flyttade in i en tv-studio istället. Next Graphic är den nionde inspelningen vi gör och upplägget är som en professionell tv-show med olika inslag som live-intervjuer och produktdemos, berättar Louise Klarsten, vd på Colourhouse.

Den röda tråden i eventet är överföring av färger i olika format så som RGB, CMYK och ICC, och utmaningen med att använda och överbrygga de olika färgsystemen. Det handlar om allt ifrån trycksaker och digital färgkommunikation till förpackning och e-handel. Målgruppen är alla som jobbar med färgsättning inom grafisk industri, till exempel grafiska formgivare, tryckare eller beställare.

 

Experter inom färgsättning

Föreläsarna är tre av Pantones experter inom sitt respektive affärsområde: Lou Prestia (Print & Packaging), Jung Sin (Digital Colour) och Laurie Pressman (Branding), samtliga verksamma i USA. Dessutom medverkar Louise Klarsten från Colourhouse som också är värd för eventet.

– Laurie Pressman jobbar med många stora företag när det gäller färghantering och varumärken, och hon har mycket spännande att berätta om detta. Lou Prestia är fantastiskt kunnig när det gäller att få ett så bra färgutfall som möjligt i produktionen och är väldigt hands-on i sin föreläsning. Jung Sin kommer att berätta mer om de nya redskapen i appen Pantone Connect Premium. Och slutligen, min föreläsning handlar om designidéer och trender inför 2023, och min mission är att utbilda, intressera och inspirera, säger Louise Klarsten.

Visning on demand

Seminariet pågår cirka 2,5 timmar och föreläsningarna hålls på engelska. Inspelning sker i en tv-studio i Göteborg och sändningen kan ses on demand vid två tillfällen: den 30 mars och 26 april, när som helst under dagen.

Förhoppningen är att kunna anordna fler seminarier inom ramen för Next Graphic med olika teman, ungefär en gång per år. Läs mer om eventet här.

 

Föreläsarna

Colour Branding, Laurie Pressman, Vice President Pantone Color Institute at Pantone LLC.
Design and production challenges with Pantone Colors, Lou Prestia, Senior Product Manager, Pantone Graphics.
Digital colour, Pantone Connect App and Pantone workflow Ecosystem, Jung Sin, Director of Global Digital Product Management at Pantone.
Inspiration 2023 graphic colour & design study, Louise Klarsten, ColourHouse Scandinavia.

 

Pantones nya app Connect är något av det som föreläsarna kommer att prata om.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Slut med oadresserad reklam i brevlådan

Postnord avvecklar sin verksamhet för oadresserad direktreklam (ODR) som riktar sig till hushåll. Det är inte längre en lönsam affär för företaget, som pekar på en prispressad marknad och stigande papperspriser som bakgrund till beslutet. Istället ska fokus ligga på mer målgruppsanpassad adresserad reklam.

Publicerat av: 

Planprint: ”En plattform med stora möjligheter för användaren”

Fujifilm har kraftsamlat för att ta fram en helt egenutvecklad storformatsportfölj till marknaden globalt. Spandex är ensam återförsäljare av Fujifilms storformatsskrivare i Sverige och produktansvarige Tomas Källroos ser stor potential för flatbädden Acuity Prime.

Publicerat av: 

Fansen lyfter företaget till framgång

Många företag vill synas på sociala medier, men för att lyckas gäller det att ha följare som snarare är fans än bara köpare. Det säger Niklas Kjärhus som hittat en särskild nisch genom att sälja dekaler till crosscyklar, och marknadsför sig till sina drygt 100 000 följare på Instagram.

Publicerat av: