Canons Sverigechef: ”Digitalisering är otroligt centralt i allt vi ska göra”

PUBLICERAD: 22 mars 2022
UPPDATERAD: 2 mars
Canons Sverigechef Christer Byfors har digitalisering och innovationer i sikte. Foto: Pressbild

Christer Byfors är ny vd för Canon i Sverige. Med 20 år bakom sig på olika teknikföretag, senast fem år på Canon, ska han ta rodret för digitaliseringsresan i alla företagets affärsområden, men också vårda den tradition som finns.

Foto, video och konsumentprint har varit Christer Byfors hemmaarena de senaste fem åren. Då som chef för affärsområdet hos Canon i Norden och Baltikum. Sedan årsskiftet är han ny vd för Canon i Sverige.

– Det är ett otroligt spännande företag, och så tycker jag det har varit sedan jag började för fem år sedan. Det är ett av världens mest kända varumärken, aktivt inom otroligt många industrier, och framför allt ett företag som har en hög innovationstakt och investerar i forskning och utveckling. Och det är ett företag som har värderingarna på rätt plats.

Hur ser du på din nya vd-roll?

– När det gäller bolaget är jag otroligt glad och stolt att representera Canon, nästan oavsett roll. När jag nu dessutom sedan 1 januari har fått chansen att jobba som vd för det svenska bolaget är jag otroligt glad och stolt över att kunna få vara med och påverka en framtid som jag tror är otroligt positiv och ljus för oss.

Vad blir ditt vd-fokus framåt?

– Det är att fortsätta den enorma innovation vi har och att vi hela tiden ska ligga i framkant kring det som händer och kanske till och med driva det som händer. Det är nästan omöjligt att sitta i en intervju oavsett Canons olika produktområden och affärsområden och inte prata digitalisering.

– Digitalisering är otroligt centralt i allt vi ska göra. Den grund av det vi har i respektive segment ska vi ta vidare till nästa steg.

Produktionsprint viktigt framåt

Christer Byfors säger att affärsområdet Production print är en ansenlig del av Canons totala omsättning i Sverige utan att gå närmare in på några siffror. När vi frågar om Canon framgent kommer att fortsätta erbjuda printlösningar för både den lilla och stora producenten råder inga tvivel.

– Absolut. Jag tror det redan är tydligt på marknaden, men det är också viktigt i framtiden. Vi ser oss som det naturliga valet i den här marknaden.

Han förtydligar att oavsett om det handlar om en liten flexibel lösningsorienterad tryckleverantör, tryckeriet med de stora volymerna eller en specialtryckare är Canon en leverantör för alla.

– Vår framtid är definitivt att vara bred och vi vill vara den självklara platsen man går till när man har den här typen av diskussion.

– Inom branschen produktionsprint så kommer vi vilja vara hela lösningen för kunden. Det är definitivt vår ambition i marknaden. Här kan man få sin utmaning löst. Vi har en väl genomarbetad produktportfölj, både i bredden av vårt produktutbud och vår kvalitet.

Vad handlar den digitala transformationen om inom affärsområdet produktionsprint?

– I all sin enkelhet handlar det om att gå från offset till digitaltryck och fortsätta driva på de möjligheter som det digitala ger. Vi ser den frågan dyka upp i alla våra produktsegment, allt i från våra kameror, till hur man hanterar dokument på kontoret och inom produktionsprint – hur det produceras, säger han och räknar också upp digitala lösningar för informationsbearbetning och arbetsflöden.

För fyra år sedan antydde Canon att det bara blir bläckmaskiner framöver inom produktionsprint. Står den strategin fast eller ser ni även en framtid inom toner?

– Vi använder vår expertis och erfarenhet för att ständigt leverera innovativa teknologier som förutser kundernas och marknadens behov. Vi ser att inkjet är teknologin för framtiden även om vår utmärkta tonerteknologi kommer finnas kvar.

Hur ser den strategiska utvecklingen ut för uv-gel-bläcktekniken?

– Uv-gel är plattformen för framtiden och vi kommer således att utveckla både hårdvara och bläck framåt. Marknadens efterfrågan på applikationer kommer styra vårt utvecklingsarbete. Precis som utvecklingen av Colorado 1640 till 1650 där efterfrågan på större applikationsbredd gjorde att vi snabbt utvecklade en ny produkt till kundernas behov, säger han om Canons rulle–till-rulleskrivare.

Uv-gel-bläcktekniken är en plattform för framtiden, enligt Christer Byfors. Bilden visar instegsmodellen i maskinserien Canon Colorado. Foto: Pressbild

Är det fortfarande en tydlig skillnad mellan maskiner som utvecklas inom nederländska Océ, och de som utvecklas i Japan? Är det ett större samarbete i dag internt kring utvecklingen eller är det fortfarande tydligt vad som utvecklas var?

– Vi är ett stort företag med olika specialistkompetenser på olika platser. Men intentionen är att det ska vara en enad Canon-front ut mot marknaden med ett brett utbud oavsett om det är en Asien- eller Europa-producerad produkt. För oss är det mer ett sätt att strukturera vårt sätt att arbete än ett sätt vi går ut mot marknaden.

Satsar inom alla områden

Canons uttalade affärsområden är i dag foto, video och konsumentprint, kontorslösningar och mötesteknik samt produktionsprint. Christer Byfors betonar att det inte finns uttalat att något ska växa på bekostnad av något annat. Satsningar görs inom alla områden, och digitalisering är nyckelordet för alla.

– Det här är lika affärsområden som vi driver parallellt med varann och i samarbete med varann. Inom vissa ställen hittar vi väldigt många synergier och samarbeten, på andra fortsätter vi som de är. Strategin för produktportföljen som Canon Svenska bär ligger fast. Han poängterar att Canon fortsatt kommer vara väldigt fokuserade och hängivna printbranschen, inte minst i Sverige.

– Vi gör investeringar, produktutvecklar, vi har folk på plats och rekryterar allt från säljare till servicefolk. Vi ser väldigt positivt an på den här branschen. Det är ett av våra viktigaste tillväxtområden.

Vilka utmaningar ser du för tryckeriföretag i dag?

– Att hitta rätt tidpunkt och våga göra den omställningen när den behöver göras. Utifrån min tidigare arbetslivserfarenhet så känner jag att mogna branscher har en tendens att komma ner lite i storlek, och sedan går det väldigt brant nedåt. Det man måste göra är att börja den nya resan med de nya teknikerna och nya sättet att arbeta väldigt tidigt. Det gäller att våga, men att också komplettera det gamla med det nya. Det tar alltid lite tid att göra omställningar att göra dem tidigt, säger han och syftar till exempel på att ställa om från offset till digitaltryck.

Framtiden är positiv och ljus för Canon, enligt Christer Byfors. Foto: Pressbild

– Det nya kan betyda förändring, att man behöver lära sig något nytt och kan till och med vara kämpigt. Men att våga leder väldigt ofta till nya affärsmöjligheter vilket gör att man i en konkurrensutsatt marknad kan ta en bra position.

Vilka väsentliga förändringar kommer vi att se inom Canon de närmaste fem åren?

– Jag tror vi kommer att få se ett Canon som är mer känt för digitalisering och innovation. Jag tror vi är en av de organisation som kommer att återskapa oss. Vi kommer jobba väldigt mycket med övergången till det digitala och att ha kvar en minst lika stor andel och position av marknaden. Vi jobbar väldigt hårt med det – traditionen vi har med oss men också med nya innovationer.

– Jag hoppas när vi sitter här om fem år och tittar tillbaka att vi ser ett ännu mer aktivt och framåtlutat Canon som har gått igenom en digitaliseringsvåg, fortfarande med stark lokal närvaro men med lika stora forsknings- och utvecklingsbudgetar som tidigare. Och även med ett engagemang – i vår egen organisation men också externt; att vi står för de nyckelvärden som vi faktiskt har i bolaget.

Senaste nytt

Star Wars-effekter i iECHO SKII

iECHO nya skärbord SKII drivs med elektromagnetisk bana. Det gör skärprocessen kort och exakt.

_DSC0247
Star Wars-effekter i iECHO SKII

Primotek gläds åt nyheter från Handtop och JWEI

Återförsäljaren Primotek ser fram emot nya storformatsskrivare och skärbord från Handtop och JWEI. Framför allt jublar de åt en ny exklusiv LED-UV-planskrivare med upp till tio färger.

_DSC0191
Primotek gläds åt nyheter från Handtop och JWEI

Ny kompakt hybrid i strålkastarljuset

HP hade laddat upp med flera nya storformatsnyheter på Fespa. Störst intresse väckte den nya hybridskrivaren 530W.

_DSC0114
Ny kompakt hybrid i strålkastarljuset

Med hög modularitet levererar Zünd det kunden behöver

Zünd visade, med bara två maskiner, bredden i möjligheterna med deras skär- och fräsutrustning.

Screenshot
Med hög modularitet levererar Zünd det kunden behöver

Läs vidare

Primotek gläds åt nyheter från Handtop och JWEI

Återförsäljaren Primotek ser fram emot nya storformatsskrivare och skärbord från Handtop och JWEI. Framför allt jublar de åt en ny exklusiv LED-UV-planskrivare med upp till tio färger.

_DSC0191
Primotek gläds åt nyheter från Handtop och JWEI

Ny kompakt hybrid i strålkastarljuset

HP hade laddat upp med flera nya storformatsnyheter på Fespa. Störst intresse väckte den nya hybridskrivaren 530W.

_DSC0114
Ny kompakt hybrid i strålkastarljuset

Vinnarbidragen trycks av Sandstens tryckeri

Varje år arrangerar pappersbutiken Rum för papper en möjlighet för Göteborgs designstudenter att få synas och lyfta fram sina verk. Årets tema har handlat om att genom sin formgivning skänka hopp, som Johanna Svantesson lyckades allra bäst med.

t1
Vinnarbidragen trycks av Sandstens tryckeri

Durst satsar på egen flatbädd när Vanguard fasas ut

På årets Fespa bjöd Durst Group på fyra premiärer, inte minst nya flatbädden P5 X som ska bli företagets starka kort i Europa när försäljningen av Vanguard upphör.

Durst Christian
Durst satsar på egen flatbädd när Vanguard fasas ut