Visutech har gjort sig kända som nordisk leverantör av HP-Indigo-pressar. Men den stora snackisen bland besökarna på Sign&Print-mässan lär bli deras lansering inom inkjet med en helt ny affärsmodell.
– Med Kyocera får man vattenbaserad inkjet till låg körkostnad, inga klick och med en väldigt låg strömförbrukning, säger vice vd:n Johan Lidström.

Visutech har kompletterat sitt HP Indigo-sortiment med Kyoceras nya serie av vattenbaserad inkjet. Den första modellen, Kyocera TASKalfa Pro 15000c, kommer att visas live i företagets monter på Sign&Print Scandinavia, 5–7 april. Maskinmodellen har en hastigt på 150 sidor per minut.
Johan Lidström, vice vd hos Visutech, säger att Kyocera inkjet i första hand kompletterar HP Indigo vid applikationer med låg färgtäckningsgrad.
– Affärsmodellen för HP Indigo är ett fast pris per sida, oavsett färgtäckning. När det gäller Kyoceras vattenbaserade inkjet är modellen tvärt om, man betalar för den färg man gör av med, oavsett antal ark som går genom maskinen. Med andra ord: inga klickkostnader.
Ser en efterfrågan
Han säger att Visutech ser en stor efterfrågan på just en sådan affärsmodell. Det blir också huvudbudskapet de kommer att förmedla till mässbesökarna:
– Lanseringen av Kyocera vattenbaserad inkjet kommer att förändra förutsättningarna för grafiska företag att tjäna pengar, även på enklare tryck av applikationer med mindre färgtäckning. Från tonermaskiner med ett fast pris per tryck (klick) till inkjet nu utan klickavgifter, där kostnaden styrs helt av mängden färgen som används per tryck.
Johan Lidström säger att de har mycket stora förväntningar på att ställa ut på mässan, trots de rätt speciella tider som råder.
– Det var nu ett tag sedan vi ställde ut på en mässa och vi ser verkligen fram emot att få träffa våra kunder, både befintliga och potentiella, och samtidigt få möjlighet att visa upp nyheten i vårt sortiment.
”Lyssnat på våra kunder”
Vi frågar Johan Lidström vad det betyder för Visutech att nu kunna erbjuda inkjet, men också hur han ser på framtiden för denna teknik.
– Vi tror inte att en teknik kommer att lösa alla behov som marknaden har, även om HP Indigo är marknadens mest flexibla teknologi. Vi har lyssnat på våra kunder som känner ett växande behov att även kunna trycka saker som böcker, manualer och informationsmaterial som inte är högmarginalsprodukter, till konkurrensbara priser och ändå kunna tjäna pengar. Om grafisk bransch inte kan leverera mervärden, om än inte högmarginal per tryck, kommer den att fortsätta att eroderas.

Hur har responsen varit bland kunderna sedan det blev klart att ni blir Kyocera-leverantör?
– I stort sett alla våra HP Indigo-kunder har redan idag också tonermaskiner, med klick-kostnader, för just lättare eller enklare tryck. Med Kyocera får de vattenbaserad inkjet till låg körkostnad, inga klickavgifter och med en väldigt låg strömförbrukning. Det är i stort sett check på alla deras punkter som de önskar som komplement till sina HP Indigo. Vi kommer naturligtvis att fortsätta lyssna på våra kunder, så att vi tillsammans kan utveckla våra och deras konkurrensfördelar.

Under mässan kommer Visutech även att presentera sitt maskinsortiment med digital offset-teknik. Bland de senaste nyheterna finns instegsmodellen HP Indigo 7eco till och flaggskeppet HP Indigo 100K.
Ljusning för civilgrafiskt tryck
Covid-året som gått sammanfattar Johan Lidström med att de totala tryckvolymerna åter är på tillväxt igen, efter en nedgång hos civiltryckerierna. Etikett- och förpackningstryckeriernas volymer däremot har ökat under själva pandemin.
– Visutech är ett digitalt bolag och vi har tillsammans med våra kunder flera verktyg för att jobba närmare varandra, utan att för den sakens skull behöva vara fysiskt på plats hos varandra. Våra digitala servicefunktioner har utvecklats positivt under åren, och som resultat har vi sparat viktig upptid för våra kunder, säger han och tillägger att de även investerat digitalt i företagets Digital Academy för att kunna hålla och sända utbildningar och event på distans.
– Det finns mycket vi vill och kommer att göra under 2022 och framöver, och vi ser fram emot ett slut på pandemin och att fortsätta utvecklas tillsammans med våra kunder, säger Johan Lidström.