Att hjälpa kunden hela vägen och se maskiner, material och mjukvara som en väl fungerande enhet. Det pekar Signcoms vd Robert Nyblom på som förklaring till att företaget kunnat växa med över 20 procent under pandemin. Man har gjort ett flertal rekryteringar och säljsidan har vuxit ordentligt under det senaste året. Detta parallellt med en helt ny webbutik gör att Signcom ser fortsatt expansion framför sig.
Det har gått ett år sedan Robert Nyblom lämnade textilvärlden på ACG och gick över till ett annat Boråsföretag, nämligen Signcom. Det har varit ett mycket ovanligt år, där många av kunderna kastats mellan hopp och förtvivlan. Men bilden som mött Signcoms runt 60 anställda i Danmark, Norge, Finland och Sverige har varit komplex. Några kunder har haft rekord medan andra haft mycket lite att göra. Bilden av stor variation delas för övrigt av moderbolaget Igepa, som är en europeisk jätte inom storformat (omsätter 18 miljarder), för vilka Signcom utgör koncernens nordligaste utpost.
– Det vi sett är ett mycket starkare behov av att stå tätt tillsammans som leverantör och kund. Maskiner, material och programvara ska fungera ihop för att ge ett optimalt resultat. Våra säljare blir mer av konsulter och det händer att de även är med i mötena med kundens kund, berättar Robert Nyblom.
– Koppling mellan maskiner, material och program är något jag har med mig från textilbranschen. Där är man mycket medveten om det sambandet och planerar gärna maskinköp ett halvår i förväg, för att allt ska bli rätt. I Signcoms värld är dock ledtiderna kortare. Här ska det planeras lika mycket, men kunderna vill gärna ha maskinerna levererade på två till fyra veckor. När det gäller material finns dessutom en förväntan om att det som beställs i dag också går ut från våra lager i Stockholm och Borås i dag.
Majoritet mindre företag
Robert Nyblom konstaterar att många av företagets kunder är små. Den nya e-handeln, som nu är under uppbyggnad, är tänkt att stödja dem. Där kommer kunderna bland annat kunna lära sig mer om hur maskin, material och övriga lösningar tillsammans skapar mervärde för dem.
– För de många kunder som producerar och monterar under dagen och beställer på kvällar och helger kommer det betyda mycket när e-handeln kan betjäna dem på ett tillgängligt och professionellt sätt även utanför kontorstid. Hos våra större kunder har man kapacitet att planera produktionen bättre. De befinner sig ofta i internationell konkurrens och är under hård prispress.
Där ser Robert Nyblom att Signcom kan vara en stark partner genom att också erbjuda Igepas eget sortiment av material. Då har dessutom Igepa själva full kontroll över att materialet finns på rätt plats vid rätt tid. Dessutom kan Signcom då säkra att samma material levereras i alla nordiska länder. Annars kan det variera från land till land vilka varumärken man har tillgång till.
– Orafol och General Formulations är annars våra volymprodukter när det gäller material till storformat. Men vi har mycket annat som till exempel Natura och Poli-Tape. På Sign&Print-mässan den 5–7 april kommer vi också att presentera några ytterligare samarbeten.
Miljö får egen avdelning
På mässan kommer miljö att ha sin egen avdelning i montern.
– Vi kommer att ha en stor del i montern dedikerad till mer miljömedvetna material. Miljö har fortsatt starkt fokus från vår ägare Igepa. Det passar naturligtvis oss bra, eftersom Skandinavien ligger längre fram både när det gäller miljötänkande för oss som distributör och sedan hela vägen till kund.
– Om jag ska vara lite kritisk så tycker jag att vi i samtliga led i vår bransch växlat om lite för långsamt. Ofta för att de miljöriktiga produkterna varit sämre eller dyrare. Och då har man inte varit villiga att ta dessa konsekvenser. Väldigt ofta hänger det ihop med att slutkunden inte varit villig att ge avkall på något.
– Pvc är fortfarande många gånger ett bättre material och ger en bättre slutprodukt – så det är lite av en balansgång. Producenterna investerar inte heller miljardbelopp i nya produktionslinjer förrän de ser en efterfrågan. Så det handlar lite om hönan och ägget.
– Tittar jag på större upphandlingar så ser jag dock en tydlig önskan om att det ska finnas en viss andel miljövänligare alternativ i det som levereras. Och det är lika bra att branschen ställer om nu. Annars kommer kraven från Svanen, myndigheter eller medvetna kunder. Mycket kunskap krävs Signcom har en stor bredd av material, så det är otroligt mycket kunskap som krävs. Textilier, transferpapper, skyddspapper, skärvinyl, gjutna, poly- och monomeriska material är några exempel. Skivmaterial, solfilm, glas och laminat är andra.
– Då pratar jag ändå bara storformat. Kommer vi sedan in på skyltsidan, som står för en femtedel av vår omsättning, så handlar det om metall, trä och många andra material. Därtill kommer givetvis specialmaskiner som Epilog och Lotus för lasergravering samt Roland DG för traditionell gravyr.
– När det gäller de viktiga arbetsflödena säljer vi Caldera, Onyx och Rasterlink och utbildar i alla de tre mjukvarorna.
Tredubblad hastighet
Viktigast på maskinsidan är annars försäljningen av Mimaki och Epson. Speciellt sedan Mimaki i höstas kom med sin nya flatbäddsskrivare JFX 600. Med den har man fått tredubblad hastighet och kan bearbeta ett helt nytt segment i marknaden. Sedan tillkommer efterbearbetning med bland annat Roll-X, Aristo och Flexa.
– Visst är Mimaki JFX 600 en större investering än föregångaren, men den är också mycket mer produktiv. Vi väljer att lansera den maskinen i Norden nu. Mycket på grund av tillgänglighet – det är först nu som Mimaki kan leverera.
Året som gått
Den 1 februari hade Robert Nyblom arbetat ett år hos Signcom. Vad tänker han då om året?
– Första 3–4 månaderna var en analysfas. Då skulle jag lära känna branschen och se vilka möjligheter som låg framför oss. Sedan kunde jag börja arbeta med hur vi skulle anpassa oss till det.
– Det var rätt så tydligt att vi behövde arbeta med vår digitalisering. Både internt och externt. Viktigast har varit att få färdigt den nya hemsidan med tillhörande e-handel. Den gick i betatest i slutet av februari och jag hoppas vi kan visa kunderna den på Sign&Print-mässan i början av april.
– Sedan gjorde vi en rejäl omorganisation i höstas följt av några strategiska förstärkningar. Nästan var fjärde av de 36 anställda i Sverige är ny sedan starten av 2021. Det är en rejäl omställning och en fantastisk blandning av branschmänniskor. Vi har också fått en omstart på ekonomisidan och på lagret har mycket ändrats också.
Tillväxt och rekryteringar
Flera nyanställda har tillkommit i organisationen:
– Det är en del av omstöpningen av Signcom – att få in friska tankar och ny energi i bolaget. För första gången på länge hade vi också positiva resultat i både Norge, Danmark och Finland – samtidigt som alla tre visade fin tillväxt.
– Nu ser vi verkligen fram emot att träffa kunderna på mässan i april. Vi ställer främst ut maskiner som inte tidigare visats i Sverige. Detta tillsammans med alla våra material gör att vi hoppas kunna visa branschen vilken helhetsleverantör vi faktiskt är. Vi vill visa det som kan skapa nya affärsmöjligheter för kunderna, avslutar Robert Nyblom.