Signcom storsatsade – och vann

PUBLICERAD: 7 april 2022
UPPDATERAD: 13 februari
Robert Nyblom och Simon Nyman är väldigt nöjda med årets mässa. Bland annat premiärvisades nya Epson SureColor R5000. Foto: Anja Degerholm

Robert Nyblom, vd för Signcom, erkänner utan omsvep att han inför årets Sign&Print Scandinavia hade sina tvivel, inte minst efter att vissa utställare hoppade av.
– Vi valde att satsa med en dubbelt så stor monter istället, och med facit i hand var det rätt beslut, säger han.

Under de två första mässdagarna hade företaget sålt för runt två miljoner kronor, enbart på hårdvarusidan, berättar Robert Nyblom.

– De som lägger en beställning på plats har ofta bestämt sig innan, så vi tror att det dessutom kommer att komma ett gäng beställningar i efterdyningarna av mässan. Det är fantastiskt kul att få träffa branschen igen och visa vilka nyheter som kommit under de här två åren.

 

Signcom har inte mindre än fem utställningsytor på årets mässa. Mimaki har fått en egen hörna vid ingången till mässhallen med JV330-160 på display.
Två års nyheter

De flesta maskiner som Signcom visar under mässan har aldrig ställts ut tidigare, det är nästan uteslutande nyheter. Och det verkar alltså ha lockat besökarna att investera.

– Vi vill visa hur ett helt arbetsflöde kan se ut och har byggt montrarna utifrån det. Det häftigaste i dag var när en kund kom för att köpa en liten uv-flatbäddsskrivare och lämnade med en förfrågan på en offert för en lasermaskin, säger Simon Nyman, affärsområdeschef för hårdvara.

 

På andra sidan gången vid entrén visas olika bearbetningslösningar från bland annat Epilog och Aristo. Tekniska säljaren Nazif Senol har haft bråda dagar under mässan.
”Kvalitet i samtalen”

De två första dagarna har varit hektiska för Signcom-gänget, det har knappt varit tid för lunchrast. Tidvis har de till och med varit underbemannade. Men kvantitet är inte allt.

– Det har framför allt varit kvalitet i de samtalen vi har haft med besökarna. Det märks att det finns en investeringsskuld efter pandemin och vi har fått många genuina förfrågningar utifrån ett behov som kunden har, säger Robert Nyblom.

Mattias Söderberg, som nyligen började på företaget och ansvarar för bland annat inköp av förbrukningsmaterial och som key account manager mot vissa kunder, delar den positiva upplevelsen.

– Jag tror inte att jag har pratat med en enda person som inte varit en potentiell kund, säger han.

– Jag har varit nästan rädd för att missa en kund, för att jag har varit så upptagen, berättar kollegan Nazif Senol som är teknisk säljare för maskiner som rör gravyr, fräsning, skärning och laser.

 

Längs mässhallens ena långsida har Signcom inrett en lounge för att kunna ha möten med kunder och leverantörer i lugn och ro, inredd med material från den egna produktportföljen.
Helheten det unika

Robert Nyblom tror att helhetskonceptet med allt ifrån maskiner till förbrukningsmaterial och tillbehör gör Signcoms styrka. Materialförsäljningen står till exempel för halva omsättningen.

– Historiskt sett har vi gjort misstaget att bara ställa ut maskiner på mässor. Det unika med Signcom är att vi har helheten, det har inte våra konkurrenter. Det är vårt existensberättigande.

Se fler bilder här.

 

Car wrapping i entréhallen med material från bland annat Orafol.
Tillbehörsväggen med verktyg från Yellotools har lockat många nyfikna mässbesökare.

Senaste nytt

Broder Tryck investerar i storformatsskrivare från Mutoh

Genom att köpa trasiga grafiska maskiner och reparera dem har Broder Tryck vuxit till ett tryckeri att räkna med. Med sin nya storformatsskrivare från Mutoh har tryckeriet för första gången investerat i en helt ny maskin.

Broder Tryck DSC_8390
Broder Tryck investerar i storformatsskrivare från Mutoh

Det här bjuder vi på i nya Sign&Print!

Sign&Print nummer 580 är här! Den nya tidningen innehåller bland annat din guide till Fespa i Berlin i maj.

IMG_1669
Det här bjuder vi på i nya Sign&Print!

Uppgraderingar av Colorcut-serien

För tre år sedan blev brittiska Intec Printing Solutions en del av Plockmatic. Det innebar ett tillskott av digitala skärmaskiner i Colorcut-serien.

Plockmatic Colorcut
Uppgraderingar av Colorcut-serien

Julkalendrar ny kategori i Packnorth award

Nu har portarna öppnats för bidrag till Nordens största förpackningstävling Packnorth Award.

Screenshot
Julkalendrar ny kategori i Packnorth award

Läs vidare

Broder Tryck investerar i storformatsskrivare från Mutoh

Genom att köpa trasiga grafiska maskiner och reparera dem har Broder Tryck vuxit till ett tryckeri att räkna med. Med sin nya storformatsskrivare från Mutoh har tryckeriet för första gången investerat i en helt ny maskin.

Broder Tryck DSC_8390
Broder Tryck investerar i storformatsskrivare från Mutoh

Flera maskinköpare på plats under Signcores jubileum

Signcore firade ett år med Öppet hus i Borås under tisdagen. De visade bland annat upp sitt utbud av storformatsmaskiner, DTF, värmepressar och skärbord.

FotoJet---2025-04-09T203804.242
Flera maskinköpare på plats under Signcores jubileum

Storformatsutskrifternas framtid ska visas av swissQprint

På årets Fespa i Berlin kommer swissQprint visa sitt nya sortiment av flatbäddsskrivare.

SQP Carmen 2
Storformatsutskrifternas framtid ska visas av swissQprint

Polar automatiserar skärförberedelserna

Polar lanserar sin nya AirGo Jog, som eliminerar manuella ingrepp såsom materialtransport, luftning och justering av ark innan skärning i skärmaskinen.

AirGoJog
Polar automatiserar skärförberedelserna