
Robert Nyblom, vd för Signcom, erkänner utan omsvep att han inför årets Sign&Print Scandinavia hade sina tvivel, inte minst efter att vissa utställare hoppade av.
– Vi valde att satsa med en dubbelt så stor monter istället, och med facit i hand var det rätt beslut, säger han.
Under de två första mässdagarna hade företaget sålt för runt två miljoner kronor, enbart på hårdvarusidan, berättar Robert Nyblom.
– De som lägger en beställning på plats har ofta bestämt sig innan, så vi tror att det dessutom kommer att komma ett gäng beställningar i efterdyningarna av mässan. Det är fantastiskt kul att få träffa branschen igen och visa vilka nyheter som kommit under de här två åren.

Två års nyheter
De flesta maskiner som Signcom visar under mässan har aldrig ställts ut tidigare, det är nästan uteslutande nyheter. Och det verkar alltså ha lockat besökarna att investera.
– Vi vill visa hur ett helt arbetsflöde kan se ut och har byggt montrarna utifrån det. Det häftigaste i dag var när en kund kom för att köpa en liten uv-flatbäddsskrivare och lämnade med en förfrågan på en offert för en lasermaskin, säger Simon Nyman, affärsområdeschef för hårdvara.

”Kvalitet i samtalen”
De två första dagarna har varit hektiska för Signcom-gänget, det har knappt varit tid för lunchrast. Tidvis har de till och med varit underbemannade. Men kvantitet är inte allt.
– Det har framför allt varit kvalitet i de samtalen vi har haft med besökarna. Det märks att det finns en investeringsskuld efter pandemin och vi har fått många genuina förfrågningar utifrån ett behov som kunden har, säger Robert Nyblom.
Mattias Söderberg, som nyligen började på företaget och ansvarar för bland annat inköp av förbrukningsmaterial och som key account manager mot vissa kunder, delar den positiva upplevelsen.
– Jag tror inte att jag har pratat med en enda person som inte varit en potentiell kund, säger han.
– Jag har varit nästan rädd för att missa en kund, för att jag har varit så upptagen, berättar kollegan Nazif Senol som är teknisk säljare för maskiner som rör gravyr, fräsning, skärning och laser.

Helheten det unika
Robert Nyblom tror att helhetskonceptet med allt ifrån maskiner till förbrukningsmaterial och tillbehör gör Signcoms styrka. Materialförsäljningen står till exempel för halva omsättningen.
– Historiskt sett har vi gjort misstaget att bara ställa ut maskiner på mässor. Det unika med Signcom är att vi har helheten, det har inte våra konkurrenter. Det är vårt existensberättigande.

