Rekryteringsoro trots trendbrott i grafiska branschen

PUBLICERAD: 6 maj 2022
UPPDATERAD: 14 november
Grafiska Företagen har släppt sin rekryteringsrapport som utkommer vartannat år. Foto: Arkivbild/Claes Nordström

Uppåt 1 250 nya grafiska jobb behöver fyllastill och med 2024. Ett positivt trendbrott för branschen, enligt Grafiska Företagens nya rekryteringsrapport. Men samtidigt som behovet framåt är skriande att nyrekrytera känner företag oro över att kunna hitta kvalificerad personal.

Antalet anställda i den grafiska branschen har sjunkit över ett antal år. Men en titt framåt visar att företag ser ett ökat rekryteringsbehov och ser positivt på framtiden, enligt Grafiska Företagens nya rapport om medlemsföretagen.

Sysselsättningen bland medlemsföretagen bedöms alltså öka rejält och ett trendbrott sågs redan i fjol då företagen uppvisade ett behov att nyrekrytera 900 personer. Dessa handlade dock framför allt om ersättningsrekryteringar kopplade till neddragningar som skedde under pandemiåren. Rekryteringsbehovet kommande år gäller både för tjänstemannasidan, 45 procent, och bland yrkesarbetare, 55 procent.

Utökade verksamheter som skäl
Henrik Smedmark på Grafiska Företagen. Foto: Juliana Fälldin

Henrik Smedmark, ansvarig för kompetensförsörjning på Grafiska Företagen säger att fram till 2024 planerar företag inom den grafiska branschen att nyrekrytera drygt 1 250 personer. Närmare 550 nya jobb behöver fyllas 2022. Rekryteringsbehovet mattas sedan av något för åren 2023 och 2024:

– Det finns ett rekryteringsbehov om närmare 550 personer, och efterföljande år ser vi att det behövs 350 personer per år för 2023 och 2024, säger Henrik Smedmark och tillägger att det är svårare att uppskatta behovet men att det kan handla om högre siffror för nästkommande två åren.

Företagen svarar i undersökningen att rekryteringsviljan framför allt beror på att deras verksamheter utökas, ett tydligt tecken på att det finns en stark framtidstro, enligt rapporten.

Svårt hitta kvalificerad personal

Samtidigt som företag ser behovet av att nyrekrytera blir konsekvensen att det är huggsexa om att få tag i kompetent utbildad personal. Företagen får svårare att rekrytera vilket skapar orosmoln. Brist på rätt utbildning, speciellt på yrkesarbetarsidan, är den orsak till rekryteringssvårigheter som ökat mest.

– Under 2022 ska man rekrytera ungefär 140 personer med yrkesprogram från gymnasiet. För de som har en ren grafisk utbildning är det kanske 30 personer. Det blir mycket kamp om de personerna om man säger så.

Företag viktiga för utbildning

När det kommer till att räkna upp de renodlade grafiska utbildningarna i Sverige är utbudet skralt, enligt Henrik Smedmark. Grundläggande yrkesutbildningar finns i Malmö, en vuxenutbildning kombinerad med SFI. I Borås finns en mix av både ungdomsutbildning och vuxenutbildning. I Sunne finns gymnasieskolan SG Broby samt Brobygrafiskas yrkeshögskoleutbildningar.

Håller utbildningarna måttet i linje med vad företagen efterfrågar?

– I viss grad får företagen vidareutbilda själva. Digitaltryck hinner man lära sig men screentryck, storformat och offsettryck har en komplexitetsnivå som i många fall inte är helt lätt att få till under en gymnasieutbildning. Det landar i att många företag får göra färdigt utbildningen själva.

– När du anställer en person så väljer du i 61 procent av fallen en yrkesarbetare som får en typ av mentorskap och som introduceras in i det nya jobbet. 47 procent får någon typ av introduktion.

Han säger att många av medlemsföretagen tenderar att titta bredare på yrkesprogram när de ska rekrytera.

– Man är intresserade av alla som har gått någon form av industriteknisk utbildning för man vet att de går att lära om under förutsättning att intresset finns.

Grafiska Företagen genomför rekryteringsundersökningen bland sina medlemsföretag vartannat år.

 

Senaste nytt

Canon skrotar franchisemodellen – "Förändring är nödvändigt"

Canon Svenska signalerar stora förändringar:
✔️Franschisemodellen avvecklas ✔️Ny partnerstruktur ✔️Fokus på tillväxt

Christer Byfors -43
Canon skrotar franchisemodellen – ”Förändring är nödvändigt”

Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Torsdagen den 13 november kl. 09.00 (CET) arrangerar Xeikon ett kostnadsfritt webbinarium på engelska med titeln "Why is toner technology here to stay for label and packaging printing". Webbinariet arrangeras i samarbete med vår systertidning Packnews.

Frank-Jacobs-900x600-1
Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Två nya delmässor får premiär på Fespa i Barcelona

I maj nästa år hålls Fespa. Mässan har temat ”The place for experts” som ska betona Fespa som global mötesplats för expertis, affärsutveckling inom tryck och visuell kommunikation. I veckan presenterades två nya delmässor som kommer lanseras i Barcelona.

FotoJet---2025-11-05T132301.202
Två nya delmässor får premiär på Fespa i Barcelona

Kongsberg lanserar lösning för mer automatisk skärning

Kongsberg tillkännager semiautomatisk "Smart Material Handler" som förlänger det befintliga skärbordet.

KongsbergPCS_SmartMaterialHandler-scaled
Kongsberg lanserar lösning för mer automatisk skärning

Läs vidare

Nu är nya Sign&Print här!

Nu kommer nya Sign&Print varm från tryckeriet! Årets sista nummer innehåller en 28 sidor stor mässrapport från Sign&Print Scandinavia.

583
Nu är nya Sign&Print här!

Klassiskt skånskt bokbinderi i konkurs

Företaget har hamnat på obestånd.

FotoJet---2025-09-22T110803.590
Klassiskt skånskt bokbinderi i konkurs

Marabu visar kraftfull flatbädd på Öppet hus

Den grafiska återförsäljaren bjuder in till Öppet hus i Malmö den 12 november för att visa upp det senaste inom digitaltryck och produktionslösningar. 

DSC_2249
Marabu visar kraftfull flatbädd på Öppet hus

Storaffär skapar produktmediajätte

Det norska familjeägda produktmediabolaget Idé House of Brands har undertecknat en avsiktsförklaring (LOI) om att förvärva det svenskbaserade Wackes, för att etablera Europas största distributör av produktmedia.

Wackes
Storaffär skapar produktmediajätte