Designtävling: ”Jag ville skapa något oväntat”

Tävlingens grundare är branschföreningen Fespa, ett nätverk för screen- och specialtryckare. Foto: Pressbild

Printpower Awards är tävlingen för elever från Sveriges ledande design- och konstskolor. Tävlingen anordnas av Grafiska företagen och Fespa-föreningen sedan över 20 år tillbaka, och går ut på att plocka fram den bästa printidén utifrån ett specifikt tema. En av vinnarna blev Agnes Dalunde, vars provokativa design föll juryn i smaken.

Syftet med PrintPower Awards är att lyfta fram fördelarna med att använda print som konstform såväl som kommunikationsmedel. Tidigare gick tävlingen under namnet Screen.

Nytt för i år var ”Folkets röst”; ett pris som tilldelades det bidrag som fått flest röster av allmänheten genom Instagram. Linda Eiwander, student på Berghs School of Communications, tog hem vinsten med sitt bidrag ”Stay in Contact”.

Tio vinnare totalt

Forsbergsstudenten Agnes Dalunde skapade provokativa verket Morality . Foto: Privat

Årets tema ”kontakt” lockade 127 bidrag, som efter en hård gallring av branschjuryn (se nedan) gav tio vinnare. En av dem blev Forsbergsstudenten Agnes Dalunde som är kreatören bakom affischen ”Morality”.

Hon säger att hon ville ta fram ett bidrag som stod ut i mängden och provocerade.

– Jag har ingen direkt personlig relation till print, men jag ville skapa något oväntat på temat.

Innanför stängda dörrar

När hon fick temat ”kontakt” handlade det först om att experimentera fram olika möjliga vägar att jobba vidare med.

– Jag hade ingen klar bild av vad jag ville göra från början, så jag testade runt med olika idéer och spår. Ett av dem var religion, som jag verkligen grottade ner mig i och fastnade för. Vad händer bakom stängda dörrar när ingen ser? Oavsett religion har alla en sexuell drivkraft och en äganderätt till sin egen kropp.

Dröm att bli art director

Agnes Dalunde studerar just nu grafisk design och reklam på Forsbergs, med en pågående praktik som art director på reklam- och kommunikationsbyrån Anr+1.

– Det är en lärorik miljö med ett högt tempo, vilket jag tycker är superkul. Min dröm efter studenten är att kunna fortsätta jobba som art director på byrå, avslutar hon.

Text: Mette Rosencrantz

Jury:

Martin Frostner, Frostner Studio
Sandra Praun, Grafisk designer
Lars Liljendahl, Art Director

Tekniska experter:
Johan Soovéer, vd AARE Grafisk Produktion
Jenny Moberg, vd All in Screen

 

Alla vinnare i Printpower Awards:

Elsa Ivarsson, Yrgo Namn på verk: Linked(in)

Moa Nilsson, HDK Valand Namn på verk: Förbindelse

Linnea Kvammen, Yrgo Namn på verk: Out of body, out of mind

Siri Gyllstad Wester, Forsbergs skola Namn på verk: Längtan

Simon Strandh, Berghs School of Communications Namn på verk: Den Riktiga Kontakten

Linda Eiwander, Berghs School of Communications Namn på verk: Stay in Contact

Klara Genberg, Yrgo Namn på verk: First Contact

Micaela Gyllerström, Forsbergs skola Namn på verk: Turn me on

Samuel Thalin, Yrgo Namn på verk: Sibling-rivalry

Agnes Dalunde, Forsbergs skolan Namn på verk: Morality

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Slut med oadresserad reklam i brevlådan

Postnord avvecklar sin verksamhet för oadresserad direktreklam (ODR) som riktar sig till hushåll. Det är inte längre en lönsam affär för företaget, som pekar på en prispressad marknad och stigande papperspriser som bakgrund till beslutet. Istället ska fokus ligga på mer målgruppsanpassad adresserad reklam.

Publicerat av: 

Planprint: ”En plattform med stora möjligheter för användaren”

Fujifilm har kraftsamlat för att ta fram en helt egenutvecklad storformatsportfölj till marknaden globalt. Spandex är ensam återförsäljare av Fujifilms storformatsskrivare i Sverige och produktansvarige Tomas Källroos ser stor potential för flatbädden Acuity Prime.

Publicerat av: 

Fansen lyfter företaget till framgång

Många företag vill synas på sociala medier, men för att lyckas gäller det att ha följare som snarare är fans än bara köpare. Det säger Niklas Kjärhus som hittat en särskild nisch genom att sälja dekaler till crosscyklar, och marknadsför sig till sina drygt 100 000 följare på Instagram.

Publicerat av: