
Printpower Awards är tävlingen för elever från Sveriges ledande design- och konstskolor. Tävlingen anordnas av Grafiska företagen och Fespa-föreningen sedan över 20 år tillbaka, och går ut på att plocka fram den bästa printidén utifrån ett specifikt tema. En av vinnarna blev Agnes Dalunde, vars provokativa design föll juryn i smaken.
Syftet med PrintPower Awards är att lyfta fram fördelarna med att använda print som konstform såväl som kommunikationsmedel. Tidigare gick tävlingen under namnet Screen.
Nytt för i år var ”Folkets röst”; ett pris som tilldelades det bidrag som fått flest röster av allmänheten genom Instagram. Linda Eiwander, student på Berghs School of Communications, tog hem vinsten med sitt bidrag ”Stay in Contact”.
Tio vinnare totalt

Årets tema ”kontakt” lockade 127 bidrag, som efter en hård gallring av branschjuryn (se nedan) gav tio vinnare. En av dem blev Forsbergsstudenten Agnes Dalunde som är kreatören bakom affischen ”Morality”.
Hon säger att hon ville ta fram ett bidrag som stod ut i mängden och provocerade.
– Jag har ingen direkt personlig relation till print, men jag ville skapa något oväntat på temat.
Innanför stängda dörrar
När hon fick temat ”kontakt” handlade det först om att experimentera fram olika möjliga vägar att jobba vidare med.
– Jag hade ingen klar bild av vad jag ville göra från början, så jag testade runt med olika idéer och spår. Ett av dem var religion, som jag verkligen grottade ner mig i och fastnade för. Vad händer bakom stängda dörrar när ingen ser? Oavsett religion har alla en sexuell drivkraft och en äganderätt till sin egen kropp.
Dröm att bli art director
Agnes Dalunde studerar just nu grafisk design och reklam på Forsbergs, med en pågående praktik som art director på reklam- och kommunikationsbyrån Anr+1.
– Det är en lärorik miljö med ett högt tempo, vilket jag tycker är superkul. Min dröm efter studenten är att kunna fortsätta jobba som art director på byrå, avslutar hon.
Text: Mette Rosencrantz
Jury:
Martin Frostner, Frostner Studio
Sandra Praun, Grafisk designer
Lars Liljendahl, Art Director
Tekniska experter:
Johan Soovéer, vd AARE Grafisk Produktion
Jenny Moberg, vd All in Screen
Alla vinnare i Printpower Awards:









