
Det har bara gått drygt ett halvår sedan Fespa i Amsterdam, men nu är det dags för mässa igen. Den 31 maj till den 3 juni möts tryckeri- och skyltbranschen för ett återbesök på Messe Berlin.

I slutet av mars bjöd Fespa in till en digital presskonferens för att berätta om årets mässnyheter. Årets tema är ”Print in motion”.
– Det är ett passande tema eftersom årets mässa handlar om den fortsatta utvecklingen efter två år med en pandemi. Vi arbetar i en väldigt dynamisk bransch och Fespa är platsen för den som vill se den senaste utvecklingen. Att nätverka och inspireras, det kan man inte göra genom att bara söka på Google, säger Michael Ryan, Head of Global Print Expo.
– Årets mässa i Berlin är ett perfekt tillfälle att ses igen och för att gemensamt blicka framåt när det gäller återhämtningen inom branschen, säger Neil Felton, vd för Fespa.
Planerar produktlanseringar
Messe Berlin har stått värd för Fespa Global Print Expo vid två tillfällen tidigare, 2007 och 2018. I slutet av mars hade redan 325 utställare anslutit sig till årets mässa, varav flera kända namn så som 3M, Agfa, Canon och EFI.

– Vi är speciellt glada för att utställare som inte kunde närvara vid förra årets mässa i Amsterdam kan vara med i Berlin, till exempel Fujifilm och HP. Det är också roligt att flera av utställarna har aviserat att de kommer att ha produktlanseringar i samband med Fespa Berlin, säger Michael Ryan.
Hållbarhet i rampljuset
Nytt för i år är inslaget ”Sustainability Spotlight” som ska hjälpa företagen att ta mer hållbara och miljövänliga affärsbeslut. Hållbarhet är en viktig fråga för branschen och under Fespa kommer det att märkas genom ett konferensprogram på temat, och en utställning av textila och grafiska substrat. Re-board visar exempel på återvunna produkter och har även formgett montern som ligger i hall 25.
– I Sustainability Spotlight tar vi upp ämnen som till exempel utmaningar med logistikkedjan, hur man minskar sitt koldioxidutsläpp och undviker green washing. Tanken är att utbilda, informera och inspirera besökarna, säger Michael Ryan.
En annan nyhet är ”Fespa Association Pavilion”, en hyllning till organisationens medlemmar och deras kreativitet. Bland annat visas exempel på tryckta applikationer som ska visa möjligheterna med print. En mix av olika trycktekniker utlovas, allt ifrån screentryck till digitaltryck, men även olika efterbehandlingstekniker. Fespa Association Pavilion kommer att vara belägen vid den södra entrén i Messe Berlin.
Interiör och wrapping
För sjätte året visar Fespa de senaste trenderna inom design och inredning. I år får ”Printeriors” breda ut sig på 400 kvadratmeter och utställningens tema är ”Flora och fauna”. Här går det att se kreativa tryck på allt ifrån textil och möbler till väggdekorationer och lampor. Även Printeriors kan beskådas vid den södra entrén.
I samband med Fespa i Amsterdam korades en Europamästare inom wrapping. I år är World Wrap Masters tillbaka med sin globala tävling. Av 36 tävlande ska en vinnare utses som kan titulera sig bäst i världen på foliering, av såväl bilar som andra objekt som är okända för deltagarna innan tävlingen. I samband med tävlingen blir det även workshops och demonstrationer för den som vill fördjupa sig i ämnet.

Ny president – nya mål
I höstas valdes Christophe Aussenac från Frankrike till ny president för Fespa. Han medverkade på presskonferensen och tryckte på vikten av att förstå utmaningarna som pandemin fört med sig och hur branschen måste hitta en väg framåt efter krisen.
Han har pekat ut två fokusområden för sitt presidentskap: hållbarhet och utbildning. När det gäller hållbarhet handlar det om att ta fram en strategi för hur företagen i branschen kan bli ännu bättre på det området. Och på utbildningssidan handlar det om att få fler yngre att vilja söka sig till branschen, till exempel genom samarbeten med skolor.
Innovativa lösningar
I skrivande stund kräver de tyska myndigheterna att besökare på mässor antingen är dubbelvaccinerade, nyligen har genomgått en covid-19-infektion eller kan uppvisa ett negativt test. Detta enligt den så kallade 3G-regeln. Det är också munskyddskrav.
– Vi följer utvecklingen och reglerna kan förändras innan mässan, poängterar Michael Ryan.
Vilka trender kan vi då förvänta oss att se representerade på Fespa Berlin?
– Hållbarhet är ett område som genomsyrar hela branschen. Men även lösningar för automation som kan snabba på produktionen. Det är alltid någon utställare som visar något som vi aldrig sett tidigare, och det är det som är det fina med Fespa, säger Michael Ryan.
Fotnot: Sedan artikeln skrevs har restriktionerna hävts och nu gäller inte längre den så kallade 3G-regeln. Det krävs därmed inte något bevis för vaccination, tillfrisknande eller negativt covid-19-test för att besöka Fespa-mässan. Det finns inte heller några krav på att bära munskydd.
Fespa i siffror
• Siffror från förra årets mässa i Amsterdam visar på 11 130 besökare, varav 7 863 unika besökare.
• Drygt hälften av besökarna hade inte varit på någon Fespa-mässa tidigare.
• 72 procent av besökarna hade beslutsfattande positioner.
• Totalt fanns 103 länder representerade på mässan.