Inkjet den röda tråden

PUBLICERAD: 17 maj 2022
UPPDATERAD: 2 september
Anders Österberg hos Agfa utlovar riktigt bra uv-skrivare för alla segment på Fespa-mässan. Foto: Claes Nordström

”Tänk inkjet, tänk Agfa”. En slogan som ska sammanfatta det Agfa visar i sin monter under Fespa-mässan.

Anders Österberg, key account manager för storformat hos Agfa Sverige:

– Agfa har växt så det knakar på inkjet-sidan. Från att ha varit en leverantör som för tio år sedan hade lite knaggliga produkter i startsegementet av uv-skrivare, så har vi vuxit och har i dag riktigt bra uv-skrivare i varje segment. Från low-end till super-high-end med full automatik och serverbaserade workflow RIP:ar som flera användare kan vara inne och jobba i samtidigt, vilket spar mycket tid.

När det gäller industriella inkjet-lösningar så kommer Agfa bland annat att visa två system som nyligen belönades med varsin EDP Award som delas ut av European Digital Press Association. Det handlar dels om det vattenbaserade systemet InterioJet, som riktar sig mot inrednings- och interiörmarknaden, dels om Alussa, en toppmodern inkjetteknik för att skapa häftiga och tåliga tryck på läderapplikationer.

Egen bläcktillverkning

Dessutom visar Agfa ett brett utbud av inkjetbläck.

– Vi tillverkar vårt eget bläck nere på huvudkontoret i Belgien och det har också har utvecklats i samma takt som skrivarna. Och det viktigaste är att även vår egen serviceorganisation som har utvecklats sedan starten för att möta kundernas krav på bra service, säger Anders Österberg.

Glättigt eller matt lack? Hela ytan eller partiellt? Agfas 3,3 meter stora hybridprinter Jeti Tauro H3300 HS LED fixar rubbet. Foto: Pressbild

Montern kommer också att utsmyckas med en mängd olika applikationer. Till exempel möjligheten att trycka med lack på skyltmaterial i wellpapp i Agfas 3,3 meter stora hybridprinter Jeti Tauro H3300 HS LED. En maskin som kan trycka såväl matt som glättigt lack, och lacket kan appliceras antingen över hela ytan eller partiellt. En process som både förädlar och skyddar trycksaken.

Tryck för soft signage

Ett annat exempel på applikationer som lyfts fram är soft signage. Med Agfas Avinci CX3200 sublimeringsskrivare kan man trycka på en rad olika polyesterbaserade textiler för såväl inomhus- som utomhusbruk. Det kan handla om skyltar, inredningsdetaljer eller kläder. Det går både att trycka direkt på tyget, till exempel på flaggor för att få ett transparent resultat, eller med transferpapper som lämpar sig för skarpa bakgrundsbelysta applikationer i svart eller på elastiska tyger.

Rulle till rulle-skrivaren Agfa Oberon RTR 3300 klarar såväl flexibla som tunna eller värmekänsliga material. Foto: Pressbild

Handlar det istället om flexibla, tunna eller värmekänsliga media är Oberon RTR 3300 mer lämpad. En rulle till rulle-skrivare med uv led-härdning och vattenkylda tryckplåtar. Även tryckprover från denna visas under mässan.

Slutligen lyfter även Agfa fram sitt arbetsflödesprogram Asanti, som sömlöst ska länka samman hela tryckprocessen och minimera fel och manuellt arbete.

Läs vidare

TAG Reklam: "Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan"

TAG Reklam är en veteran bland Karlstads många profilföretag och uppnådde sin högsta omsättning senaste året 2022/2023. I sitt nattklubbssvarta showroom satsar de på minimalism för att underlätta för kunderna.
– Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan, säger Andreas Gustafsson, vd.
DSC_5547

Profilföretaget Printer gör satsning i Finland

Brover Group-ägda Printer, e-handlare inom reklam- och trycksaker, har verkat på den svenska marknaden under några år. Nu tar företaget steget över Östersjön och går in i grannlandet Finland.
Printer Finland

Direct Color Systems visar LED-printers på Fespa

Direct Color Systems ska demonstrera sina LED-printers på Fespa. Flatbädden UV-44 DTS släpptes förra året och är en mångsidig printer i mellanformat.
3_4View2_3846-1536x1119

Det händer på årets Fespa-mässa

När Fespa Global Print Expo återvänder till Amsterdam RAI i mars så är det med välkända inslag som Sustainability Spotlight och World Wrap Masters, men även med nyheter som rör digital signage, personalisering och ett initiativ för att minska spillet.
Fespa kollage

Senaste nytt

Spandex lanserar ny folieserie

Spandex introducerar varumärket AUTO och ett produktsortiment som riktar sig till professionella aktörer inom bilfoliering. Den första produkten är en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

TAG Reklam: "Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan"

TAG Reklam är en veteran bland Karlstads många profilföretag och uppnådde sin högsta omsättning senaste året 2022/2023. I sitt nattklubbssvarta showroom satsar de på minimalism för att underlätta för kunderna.
– Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan, säger Andreas Gustafsson, vd.
DSC_5547

Tryckcentrum växer digitalt genom förvärv

Tryckcentrum i Blekinge förvärvar Altefur Development och den 1 mars öppnas en ny avdelning som kommer att fokusera på digital kommunikation.
Tryckcentrum

Profilföretaget Printer gör satsning i Finland

Brover Group-ägda Printer, e-handlare inom reklam- och trycksaker, har verkat på den svenska marknaden under några år. Nu tar företaget steget över Östersjön och går in i grannlandet Finland.
Printer Finland