Mässpecial i nya numret av Sign&Print

PUBLICERAD: 19 maj 2022
UPPDATERAD: 14 november
I dagarna landar det nya numret av Sign&Print i brevlådorna. Trevlig läsning! Foto: Emil Hammarström

Ett rykande färskt nummer av Sign&Print har lämnat tryckeriet och finns att beställa i vår webbutik. I denna tidning blir det bland annat mässpecial, läsning om robotarnas intåg i grafiska branschen och reportage från svenska tryckerier.

I det nya numret av Sign&Print står årets viktiga mässor i fokus. Dels en rapport från Sign&Print Scandinavia på Kistamässan, 5–7 april.  Dels många sidor med läsning inför stundande Fespa-mässan i Berlin, 31 maj till 3 juni. Vi ger dig allt du behöver veta om mässan som helhet samt intervjuer med några av de företag som finns representerade med sina produkter på mässan.

Du kommer också kunna läsa om hur nära förestående robottillverkare tror det är att deras industrirobotar blir en vanlig syn ute på tryckerier. Robotar används redan i dag i många branscher för exempelvis paketering och palletering och robotinstallationer sker i dag i en rasande takt. Tryckerier står näst på tur, enligt företagen.

I ett av alla reportage möter vi screentryckeriet som gjorde sitt bästa år någonsin mitt under brinnande pandemi – Kelo i Ängelholm. Det blir även ett återbesök hos Alfa Neon om hur det har gått sedan skyltföretaget investerade i sitt 7,3 meter långa fräsbord för snart ett år sedan.

Mer läsning i ett urval är om bioplasternas framfart, HP:s latexmaskiner för att printa med vitt bläck, återväxten och utbildningar inom grafisk produktion samt ett längre reportage från Canons kundevent i Poing utanför München.

Tidningen beställer du i vår webbshopp där du även kan beställa tidigare nummer av Sign&Print.

Senaste nytt

Faktorer för framgång: färg, fart och flexibilitet

Marabu tror starkt på sitt nya storformatsmärke Liyu. En av fördelarna är flexibiliteten i hur man kan utrusta maskinerna för stora volymer eller spännande bläckuppsättningar. Men finns det intresse för neon och fluorescerande färger? 

FotoJet---2025-11-12T143615.355
Faktorer för framgång: färg, fart och flexibilitet

Braille är en intressant nischmarknad

Braille – eller punktskrift, som läses med fingrarna av synskadade – kan i princip produceras av vilken UV-skrivare som helst som kan lägga färg i flera lager.

DCS_01
Braille är en intressant nischmarknad

Förvärv: Antalis styrker sin position inom textiltryck

Antalis köper nederländska Texo Trade Services.

tts-banner
Förvärv: Antalis styrker sin position inom textiltryck

Rekordstark period för Billes Tryckeri: "All time high"

Billes tryckeri i Mölndal har stark vind i seglen. Det senaste året har de investerat stort i bland annat den nya hybrida storformatsskrivaren från Fujifilm som ökat kapaciteten markant. Idag har Billes den enda Eurosize offsetpressen i Norden som används för att trycka affischer för kollektivtrafiken i Sverige, Norge och Danmark.

BillesDSC_1958
Rekordstark period för Billes Tryckeri: ”All time high”

Läs vidare

Blå & Co köper folietillverkare

Det svenska investeringsbolaget Blå & Co köper Scandisales. Samtidigt tar Kim Melander över vd-posten hos den danska folietillverkaren.

Scandisales-1
Blå & Co köper folietillverkare

Ny DTO-skrivare från Mimaki klarar tyngre objekt

Mimaki lanserar en direct-to-object-skrivare (DTO) för industriella volymer. Nya UJF-7151plus II e är en flatbädds-UV som levererar upp till 1800 dpi i höga hastigheter.

_0644_UJF-7151plus-II-e
Ny DTO-skrivare från Mimaki klarar tyngre objekt

HP lanserar ny kompakt storformatsskrivare

HP DesignJet T870 är en kompakt, lätt och mångsidig 24-tumskrivare. Den skriver ut från A4- till A1-format.

HP-Designjet-T870_Retail_KSP_00_Hero_JPN_015_v2
HP lanserar ny kompakt storformatsskrivare

Girls Who Print arrangerar "Fempire"

Den 13 november återvänder Girls Who Print Day Conference med "Fempire". En uppmaning att bygga, styra och äga sin framtid inom print.

FotoJet---2025-11-07T123222.859
Girls Who Print arrangerar ”Fempire”