fredag 1. juli – vecka 26
I dagarna landar det nya numret av Sign&Print i brevlådorna. Trevlig läsning! Foto: Emil Hammarström
Ett rykande färskt nummer av Sign&Print har lämnat tryckeriet och finns att beställa i vår webbutik. I denna tidning blir det bland annat mässpecial, läsning om robotarnas intåg i grafiska branschen och reportage från svenska tryckerier.
I det nya numret av Sign&Print står årets viktiga mässor i fokus. Dels en rapport från Sign&Print Scandinavia på Kistamässan, 5–7 april. Dels många sidor med läsning inför stundande Fespa-mässan i Berlin, 31 maj till 3 juni. Vi ger dig allt du behöver veta om mässan som helhet samt intervjuer med några av de företag som finns representerade med sina produkter på mässan.
Du kommer också kunna läsa om hur nära förestående robottillverkare tror det är att deras industrirobotar blir en vanlig syn ute på tryckerier. Robotar används redan i dag i många branscher för exempelvis paketering och palletering och robotinstallationer sker i dag i en rasande takt. Tryckerier står näst på tur, enligt företagen.
I ett av alla reportage möter vi screentryckeriet som gjorde sitt bästa år någonsin mitt under brinnande pandemi – Kelo i Ängelholm. Det blir även ett återbesök hos Alfa Neon om hur det har gått sedan skyltföretaget investerade i sitt 7,3 meter långa fräsbord för snart ett år sedan.
Mer läsning i ett urval är om bioplasternas framfart, HP:s latexmaskiner för att printa med vitt bläck, återväxten och utbildningar inom grafisk produktion samt ett längre reportage från Canons kundevent i Poing utanför München.
Tidningen beställer du i vår webbshopp där du även kan beställa tidigare nummer av Sign&Print.
Efter 17 år vid rodret lämnar Hasse Paulsson på Tryck och kommunikation i Hammarstrand (TKH) över till nya krafter. Sedan den 1 juni är Jenny Forslind ny ägare och hon hoppas kunna utveckla verksamheten med storformats- och textiltryck.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 28. juni, 2022
Papyrus har utökat sitt papperssortiment Specials som består av en rad annorlunda papper. Alla är tillverkade av råvaror som kan få en att höja på ögonbrynen.
– Vi upplever generellt ett tydligare intresse för alternativa papper, säger Hans Ekelund, försäljningschef på Papyrus.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 26. juni, 2022
Summa förvärvar Valiani för att stärka sin position inom efterbehandlingsutrustning. Båda företagen fortsätter att verka under sina nuvarande företagsnamn och kommer att komplettera varandra för att erbjuda kunderna ett ännu bredare utbud av skärlösningar.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 22. juni, 2022
Deras skyltar kan ses i världsmetropoler som Dubai, Tokyo och Miami. Men det är på hemmaplan i Ängelholm som Kelo är som starkast. Även i kristider tuffar det på som tåget för företaget som gjorde sitt bästa år någonsin mitt under brinnande pandemi.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 16. juni, 2022
Norska Grafisk Digital i Bergen satsar på vattenbaserad arkinkjet och investerar i en Kyocera TASKalfa Pro 15000c. Den nya pressen levereras och installeras av Visutech i slutet av juni.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 15. juni, 2022
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige