fredag 1. juli – vecka 26
Oliver Mills, Technical Marketing Specialist på Fujifilm, berättar mer om den nya hybridmaskinen Acuity Ultra Hybrid LED. Foto: Anja Degerholm
I samband med Fespa Berlin visar Fujifilm inte mindre än sex nya maskiner i Acuity-serien. Under första mässdagen såg en av dessa dagens ljus för första gången: en 3,2 meter stor hybridskrivare med LED.
Med konceptet “Blueprint Live” breder Fujifilm ut sig i en av de större montrarna på mässan. Med sig har de tre modeller av Acuity Prime, Acuity Ultra R2 i två storlekar (3,2 respektive 5 meter) samt nya Acuity Ultra Hybrid LED. Samtliga maskiner i montern har mindre än ett år på nacken.
– Vi har gjort en 180 grader vändning, från att ha varit distributör i många år till att bli tillverkare. Det vi vill hjälpa kunderna med är att hitta produkter som ger ROI (Return of Investment) efter pandemin och visa det med hjälp av applikationer som kunderna verkligen arbetar med, säger David Burton, Director Wide Format Inkjet Systems på Fujifilm.
Den som vill slå till på en Acuity Prime L får vänta ett tag till, än så länge finns det bara ett utställningsex.
Acuity Ultra R2 lanserades under förra året och har konventionell uv-härdning som standard, men finns även med LED UV för sex färger plus vit. Flatbäddsskrivarna Acuity Prime 20/30 släpptes också under 2021 och har nu kompletterats med en ännu större modell, Prime L. Den finns än så länge bara som en betaversion och kommer att bli tillgänglig på marknaden i slutet av året.
Nya Acuity Ultra Hybrid LED lämpar sig väl för tryckföretag som behöver printa på olika typer av material.
– Den klarar både flexibla och rigida media och erbjuder därmed en stor variation när det gäller applikationer, säger Oliver Mills, Technical Marketing Specialist på Fujifilm.
Acuity Ultra med fem meters bredd har ett härdningssystem från Mercury som gör att den kan printa i hög hastighet.
Efter 17 år vid rodret lämnar Hasse Paulsson på Tryck och kommunikation i Hammarstrand (TKH) över till nya krafter. Sedan den 1 juni är Jenny Forslind ny ägare och hon hoppas kunna utveckla verksamheten med storformats- och textiltryck.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 28. juni, 2022
Papyrus har utökat sitt papperssortiment Specials som består av en rad annorlunda papper. Alla är tillverkade av råvaror som kan få en att höja på ögonbrynen.
– Vi upplever generellt ett tydligare intresse för alternativa papper, säger Hans Ekelund, försäljningschef på Papyrus.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 26. juni, 2022
Summa förvärvar Valiani för att stärka sin position inom efterbehandlingsutrustning. Båda företagen fortsätter att verka under sina nuvarande företagsnamn och kommer att komplettera varandra för att erbjuda kunderna ett ännu bredare utbud av skärlösningar.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 22. juni, 2022
Deras skyltar kan ses i världsmetropoler som Dubai, Tokyo och Miami. Men det är på hemmaplan i Ängelholm som Kelo är som starkast. Även i kristider tuffar det på som tåget för företaget som gjorde sitt bästa år någonsin mitt under brinnande pandemi.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 16. juni, 2022
Norska Grafisk Digital i Bergen satsar på vattenbaserad arkinkjet och investerar i en Kyocera TASKalfa Pro 15000c. Den nya pressen levereras och installeras av Visutech i slutet av juni.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 15. juni, 2022
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige