Fujifilm satsar stort på storformat

PUBLICERAD: 31 maj 2022
UPPDATERAD: 14 november
Oliver Mills, Technical Marketing Specialist på Fujifilm, berättar mer om den nya hybridmaskinen Acuity Ultra Hybrid LED. Foto: Anja Degerholm

I samband med Fespa Berlin visar Fujifilm inte mindre än sex nya maskiner i Acuity-serien. Under första mässdagen såg en av dessa dagens ljus för första gången: en 3,2 meter stor hybridskrivare med LED. 

Med konceptet ”Blueprint Live” breder Fujifilm ut sig i en av de större montrarna på mässan. Med sig har de tre modeller av Acuity Prime, Acuity Ultra R2 i två storlekar (3,2 respektive 5 meter) samt nya Acuity Ultra Hybrid LED. Samtliga maskiner i montern har mindre än ett år på nacken.

– Vi har gjort en 180 grader vändning, från att ha varit distributör i många år till att bli tillverkare. Det vi vill hjälpa kunderna med är att hitta produkter som ger ROI (Return of Investment) efter pandemin och visa det med hjälp av applikationer som kunderna verkligen arbetar med, säger David Burton, Director Wide Format Inkjet Systems på Fujifilm.

Den som vill slå till på en Acuity Prime L får vänta ett tag till, än så länge finns det bara ett utställningsex.

Acuity Ultra R2 lanserades under förra året och har konventionell uv-härdning som standard, men finns även med LED UV för sex färger plus vit. Flatbäddsskrivarna Acuity Prime 20/30 släpptes också under 2021 och har nu kompletterats med en ännu större modell, Prime L. Den finns än så länge bara som en betaversion och kommer att bli tillgänglig på marknaden i slutet av året.

Nya Acuity Ultra Hybrid LED lämpar sig väl för tryckföretag som behöver printa på olika typer av material.

– Den klarar både flexibla och rigida media och erbjuder därmed en stor variation när det gäller applikationer, säger Oliver Mills, Technical Marketing Specialist på Fujifilm.

Acuity Ultra med fem meters bredd har ett härdningssystem från Mercury som gör att den kan printa i hög hastighet.

Läs vidare

Vinnarna klara i folietävling

Den årliga Hexis-fototävlingen fick in fler än 450 bidrag. Nu har vinnarna utsetts.
Hexis_collage_1

Så ser framtiden ut för Agfas offsetdel

Agfa har tidigare meddelat att de har för avsikt att sälja sin offsetdivision till kapitalfonden Aurelius Group. På en presskonferens förklarade de tillsammans med ett antal inbjudna specialister vad de tänker om framtiden.
agfa_value_01

Lyxprodukter inspirerade till ny pappersserie

För att kunna möta efterfrågan på högkvalitativt, färgat papper till lyxförpackningar så har Lessebo Paper lanserat en ny produktlinje vid namn Lessebo Colours.
Lessebo paper

Färskt nummer av Sign&Print

Ett nytt nummer av Sign&Print landar i brevlådorna i dagarna. Den här gången bjuds det på extra mycket läsning om olika efterbehandlingslösningar.
Signprint566

Senaste nytt

Stockholmstryckeri växlar upp

US-AB lägger i en högre växel med ett fullutrustat broschyrhäftsystem från Plockmatic och satsar samtidigt på att bredda erbjudandet med en e-handelsplattform för profiltrycksaker.
Usab3

Vinnarna klara i folietävling

Den årliga Hexis-fototävlingen fick in fler än 450 bidrag. Nu har vinnarna utsetts.
Hexis_collage_1

Spandex satsar på pvc-fri folie

Med målet att det ska vara precis lika enkelt och billigt att välja pvc-fria som traditionella folier så lanserade Spandex i dagarna sin nya serie print- och skärfolier, ImagePerfect EverGreen.
Screenshot 2022-12-07 at 12.01.51

Servicefokus och försäljningsrekord i sikte

Återförsäljaren KA Olsson & Gems ser ut att stänga verksamhetsåret med de bästa försäljningssiffrorna någonsin, enligt försäljningschefen Emil Gillmor. Förklaringen beror delvis på ett uppsving på dekor­sidan. Samtidigt vässas produktportföljen ytterligare med fler nyheter för bilfolierare.
emil