lördag 2. juli – vecka 26
Moritz Weber, marknadschef på Neschen, framför den printbara folien Easydot. Foto: Anja Degerholm
I Neschens monter under Fespa är det grönt vart man än vänder sig. I “The Forest”, som är årets tema, lyfts framför allt företagets pvc-fria och pappersbaserade sortiment fram.
– Vårt mål inför årets mässa var att bygga vår monter med enbart pvc-fria material, berättar marknadschefen Moritz Weber.
Den gröna färgen som går igen i hela monterinredningen är ett medvetet val för att kommunicera Neschens vilja att vara i framkant när det gäller hållbara material.
– Vi vill visa att vi är ett företag som jobbar med gröna produkter och att vi är väl förberedda på en ökad efterfrågan på dessa produkter. Vi ser ett stort intresse i Europa, framför allt i Norra Europa, säger Moritz Weber.
Bland produkterna som visas finns Easy Dot PET matt L-UV för inomhusapplikationer, den pvc-fria tapeten L-UV smooth FR, även den för inomhusanvändning, samt pappersbaserade easySTYLE för alla tänkbara möbelytor.
Grönt skogstema, även i taket.
Efter 17 år vid rodret lämnar Hasse Paulsson på Tryck och kommunikation i Hammarstrand (TKH) över till nya krafter. Sedan den 1 juni är Jenny Forslind ny ägare och hon hoppas kunna utveckla verksamheten med storformats- och textiltryck.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 28. juni, 2022
Papyrus har utökat sitt papperssortiment Specials som består av en rad annorlunda papper. Alla är tillverkade av råvaror som kan få en att höja på ögonbrynen.
– Vi upplever generellt ett tydligare intresse för alternativa papper, säger Hans Ekelund, försäljningschef på Papyrus.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 26. juni, 2022
Summa förvärvar Valiani för att stärka sin position inom efterbehandlingsutrustning. Båda företagen fortsätter att verka under sina nuvarande företagsnamn och kommer att komplettera varandra för att erbjuda kunderna ett ännu bredare utbud av skärlösningar.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 22. juni, 2022
Deras skyltar kan ses i världsmetropoler som Dubai, Tokyo och Miami. Men det är på hemmaplan i Ängelholm som Kelo är som starkast. Även i kristider tuffar det på som tåget för företaget som gjorde sitt bästa år någonsin mitt under brinnande pandemi.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 16. juni, 2022
Norska Grafisk Digital i Bergen satsar på vattenbaserad arkinkjet och investerar i en Kyocera TASKalfa Pro 15000c. Den nya pressen levereras och installeras av Visutech i slutet av juni.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 15. juni, 2022
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige