lördag 2. juli – vecka 26
Simon Nyman och Nazif Senol bredvid en av de stora publikmagneterna i Mimakis monter, en av skrivarna i den nya 330-serien. Foto: Anja Degerholm
Vilka produktnyheter har leverantörerna släppt sedan förra mässan? Vilka lösningar finns för en mer miljövänlig produktion? Och vad visar konkurrenterna? För svenska Signcom är besöket på Fespa viktigt ur flera synvinklar.
– Det handlar framför allt om att hålla koll på leverantörerna, vad har de för intressanta lösningar som vi sedan kan berätta om för våra kunder, säger Simon Nyman som nyligen fått en ny roll på Signcom som affärsområdesansvarig för all hårdvara.
Med sig har han kollegan Nazif Senol som är teknisk säljare för de bearbetningslösningar som Signcom erbjuder, som Epilog Laser, VHF och Aristo. Samtliga finns representerade på mässan. Nazif och Simon nämner den nya CNC-fräsen från tyska VHF som något att hålla extra koll på.
– Det är en väldigt futuristisk maskin som inte liknar någon annan fräs, det var häftigt att se, säger Nazif Senol.
VHF:s nya fräs av modellen X liknar inte någon av konkurrenternas maskiner. Foto: Anja Degerholm
Under mässdagarna har de haft många kundbesök i Mimakis monter, som är en av de största under Fespa eftersom företaget är en av huvudsponsorerna. Under våren har Mimaki släppt flera produktnyheter. Det som rönt mest uppmärksamhet hos Signcoms kunder är de nya inkjet-skrivarna i 330-serien som kan fås med med inkluderad skärning. Dessa visades även i samband med Sign & Print-mässan i april.
– Det är något jag inte har sett hos konkurrenterna, det är något unikt, säger Simon Nyman.
Nytt hos Mimaki är även sublimeringsskrivaren för textilmarknaden och modeindustrin, TS330-1600, som är en instegsmodell med 1,6 meters utskriftsbredd.
Simon Nyman säger att maskintillverkarna som slåss om samma kunder alla har högkvalitativa maskiner. Det som blir avgörande är hur effektiva lösningar de kan erbjuda.
– Det finns många mellansteg som kan automatiseras. Det handlar om att se vilka flaskhalsar som finns och hur kunderna kan optimera sin verksamhet. Att titta på hela arbetsflödet. Det handlar även om vilka mer miljövänliga alternativ som finns, det blir allt viktigare för kunderna.
Signcom ser Fespa som ett viktigt tillfälle att lära känna branschen lite bättre. Därför kommer hela personalen ner ett par dagar i slutet av veckan för att gå en rundtur på mässan och se vad leverantörerna jobbar med i praktiken. Dessutom blir det sightseeing i Berlin innan det är dags att åka hem.
– Alla i personalen som vill får följa med. Det är för att alla, även de som jobbar inom till exempel ekonomi eller på lagret, ska få se industrin vi jobbar inom. Det kommer bli väldigt kul, säger Simon Nyman.
Efter 17 år vid rodret lämnar Hasse Paulsson på Tryck och kommunikation i Hammarstrand (TKH) över till nya krafter. Sedan den 1 juni är Jenny Forslind ny ägare och hon hoppas kunna utveckla verksamheten med storformats- och textiltryck.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 28. juni, 2022
Papyrus har utökat sitt papperssortiment Specials som består av en rad annorlunda papper. Alla är tillverkade av råvaror som kan få en att höja på ögonbrynen.
– Vi upplever generellt ett tydligare intresse för alternativa papper, säger Hans Ekelund, försäljningschef på Papyrus.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 26. juni, 2022
Summa förvärvar Valiani för att stärka sin position inom efterbehandlingsutrustning. Båda företagen fortsätter att verka under sina nuvarande företagsnamn och kommer att komplettera varandra för att erbjuda kunderna ett ännu bredare utbud av skärlösningar.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 22. juni, 2022
Deras skyltar kan ses i världsmetropoler som Dubai, Tokyo och Miami. Men det är på hemmaplan i Ängelholm som Kelo är som starkast. Även i kristider tuffar det på som tåget för företaget som gjorde sitt bästa år någonsin mitt under brinnande pandemi.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 16. juni, 2022
Norska Grafisk Digital i Bergen satsar på vattenbaserad arkinkjet och investerar i en Kyocera TASKalfa Pro 15000c. Den nya pressen levereras och installeras av Visutech i slutet av juni.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 15. juni, 2022
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige