Hela personalen får lära känna branschen bättre

Simon Nyman och Nazif Senol bredvid en av de stora publikmagneterna i Mimakis monter, en av skrivarna i den nya 330-serien. Foto: Anja Degerholm

Vilka produktnyheter har leverantörerna släppt sedan förra mässan? Vilka lösningar finns för en mer miljövänlig produktion? Och vad visar konkurrenterna? För svenska Signcom är besöket på Fespa viktigt ur flera synvinklar.

– Det handlar framför allt om att hålla koll på leverantörerna, vad har de för intressanta lösningar som vi sedan kan berätta om för våra kunder, säger Simon Nyman som nyligen fått en ny roll på Signcom som affärsområdesansvarig för all hårdvara.

Med sig har han kollegan Nazif Senol som är teknisk säljare för de bearbetningslösningar som Signcom erbjuder, som Epilog Laser, VHF och Aristo. Samtliga finns representerade på mässan. Nazif och Simon nämner den nya CNC-fräsen från tyska VHF som något att hålla extra koll på.

– Det är en väldigt futuristisk maskin som inte liknar någon annan fräs, det var häftigt att se, säger Nazif Senol.

VHF:s nya fräs av modellen X liknar inte någon av konkurrenternas maskiner. Foto: Anja Degerholm

Unika funktioner hos Mimaki

Under mässdagarna har de haft många kundbesök i Mimakis monter, som är en av de största under Fespa eftersom företaget är en av huvudsponsorerna. Under våren har Mimaki släppt flera produktnyheter. Det som rönt mest uppmärksamhet hos Signcoms kunder är de nya inkjet-skrivarna i 330-serien som kan fås med med inkluderad skärning. Dessa visades även i samband med Sign & Print-mässan i april.

– Det är något jag inte har sett hos konkurrenterna, det är något unikt, säger Simon Nyman.

Nytt hos Mimaki är även sublimeringsskrivaren för textilmarknaden och modeindustrin, TS330-1600, som är en instegsmodell med 1,6 meters utskriftsbredd.

Hela arbetsflödet viktigt

Simon Nyman säger att maskintillverkarna som slåss om samma kunder alla har högkvalitativa maskiner. Det som blir avgörande är hur effektiva lösningar de kan erbjuda.

– Det finns många mellansteg som kan automatiseras. Det handlar om att se vilka flaskhalsar som finns och hur kunderna kan optimera sin verksamhet. Att titta på hela arbetsflödet. Det handlar även om vilka mer miljövänliga alternativ som finns, det blir allt viktigare för kunderna.

Bjuder ner hela arbetsstyrkan

Signcom ser Fespa som ett viktigt tillfälle att lära känna branschen lite bättre. Därför kommer hela personalen ner ett par dagar i slutet av veckan för att gå en rundtur på mässan och se vad leverantörerna jobbar med i praktiken. Dessutom blir det sightseeing i Berlin innan det är dags att åka hem.

– Alla i personalen som vill får följa med. Det är för att alla, även de som jobbar inom till exempel ekonomi eller på lagret, ska få se industrin vi jobbar inom. Det kommer bli väldigt kul, säger Simon Nyman.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *