Scandrafts vd om Orafol: ”Deras styrka är produktion, kvalitet och leverans”

Anders Trillkott, vd för Scandraft, vid materialtillverkaren Orafols monter på Fespa-mässan. Foto: Claes Nordström

Materialtillverkaren Orafols nya pvc-fria wrappingfolier och printvinyl med tillhörande laminat visades upp på Fespa. Scandrafts vd Anders Trillkott berättar varför företagets huvudleverantör står pall när andra tillverkare kämpar med råvarubrist och leveranser.

När Sign&Print träffar Scandrafts vd Anders Trillkott befinner vi oss i Orafols monter på Fespa, som hölls 31 maj till 3 juni. Materialtillverkarens produkter med printbara vinyler, folier och laminat utgör en stor del av Scandrafts sortiment.

– Det är en betydande del. Vi är en stor kund europeiskt sett. Deras styrka är produktion, kvalitet och leverans. Marknadsföringen är de traditionellt inte lika bra på – det är vårt jobb.

När det kommer till Orafol-nyheterna på Fespa så säger Anders Trillkott att tillverkarens produktutvecklingsstrategi har varit att ta fram billigare alternativ till redan befintliga produkter i sortimentet som dessutom är pvc-fria. Ett sådant exempel är den nya printbara fordonsvinylen Orajet 3971+, Orafols premiumprodukt tillverkad av polyuretan.

– Det är en fantastisk produkt, säger han och räknar även upp printfolierna Orajet 3740 och 3720.

– De är alla pvc-fria produkter, men den stora fördelen är att de också är billigare än andra alternativ de har i dag.

Foto: Claes Nordström

Levererar i svåra tider

Trots brist på råvaror och kemikalier och globala transport- och leveransproblem som många tillverkare upplever i dagens orostider har Orafols styrka varit att ändå kunna leverera både när det kommer till produktion och leverans, enligt Trillkott.

– I dagsläget är det höga kostnader för råvara, framförallt pvc. Därför har Orafol också satsat på att utveckla produkter som har en annan sammansättning och blir mer prisvärda gentemot kunden. Därav mer fokus på pvc-fria prisvärda alternativ.

– Så att ha Orafol som vår huvudleverantör har varit väldigt positivt för oss. De ligger också väldigt nära Sverige (huvudkontoret och fabriken ligger i Oranienburg, Tyskland). Det gör också att våra kunder kan få sina grejer snabbt.

Tyska Orafol visade car wrapping i Fespa-utställningen. Foto: Pressbild

Vad blir viktigt för Scandraft under 2022?

– Det blir utmaningarna att få tag i produkter att sälja – att ha leverantörer som är trygga och som hittar alternativ. Vi har flera leverantörer när det kommer till självhäftande produkter, inte bara Orafol.

Fler varumärken

Scandraft säljer även produkter från Mactac, Metamark, Grafityp med flera:

– Vi hittar oftast ett alternativ till kunden. Om våra leverantörer av någon anledning inte kan leverera så har vi oftast någon annan likvärdig produkt som kunden kan använda istället.

Anders Trillkott poängterar att Scandraft ständigt arbetar med att upprätthålla en hög kunskaps- och kompetensnivå i organisationen för att kunna bistå kunderna på bästa sätt i sina materialval.

– Vi utbildar oss hela tiden. Det handlar om relationsförsäljning. Eftersom vi är 19 säljare så vi täcker en ganska stor del av marknaden och det handlar mycket om att hinna med att besöka kunder. Efterfrågan är stor just nu och många kunder har mycket att göra.

”Har stått still”

Vi ber Anders Trillkott ge sin syn på vad som kännetecknar årets Fespa-mässa:

– Det är inte så många nyheter. Vi i branschen har stått still under pandemiåren. Vi måste tillsammans hitta en väg mot ”grönare” hållbarare produktion. Vi är för långsamma. Det är många som följer trenden och försöker visa att de går mot det hållet. Tanken är god men det fungerar inte riktigt fullt ut, säger han.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *