Efter namnbytet: Spandex vill inspirera med klimatsmarta produkter

Anna Sjöstrand, säljchef på Spandex i ImagePerfects utstälning på Fespa. Foto: Claes Nordström

Schneidler är borta ur företagsnamnet. Nu är återförsäljarens varumärke kort och gott Spandex globalt. Anna Sjöstrand, säljchef, förklarar vad som ligger bakom namnbytet och vilken riktning företaget tar ut inför framtiden. Samtidigt lanseras en ny produktserie med självhäftande printbara folier som går i miljöns tecken. 

Det var i början av maj det nya namnet  kom på plats. Alla företag inom Spandex-familjen fick ny logotype och varumärket rullar nu ut i all kundkommunikation. Enligt Anna Sjöstrand, säljchef, genomfördes namnbytet för att tydligt visa vad Spandex står för:

– Det är viktigt att kunder över hela världen ser oss som ett unisont företag under ett enda namn och ett enda varumärke. Vår nya slogan ”Inspiring Creativity” berättar att vi har mycket specialistkunskaper och gärna delar med oss av dem. Med dessa styrkor ska vi hjälpa företag inom visuell kommunikation att se möjligheterna och utnyttja dem.

Innebär namnbytet några förändringar för kunderna i Norden?

– Nej, det enda är att det blir ett nytt juridiskt namn som behöver ändras i kundernas system.

Hur kommer ert produktsortiment förändras framåt med maskiner och material. Går ni i någon speciell riktning?

– Miljösmarta produkter är något som efterfrågas i allt större utsträckning. Många leverantörer erbjuder fler pvc-fria material och vårt eget varumärke ImagePerfect har precis lanserat de första materialen i en hel serie miljösmarta produkter. Även maskiner blir miljövänligare, så miljö är helt klart ett viktigt område för oss och våra kunder.

Klimattänk i materialalternativ

Den nya produktserien ImagePerfect EverGreen består av självhäftande printbara folier – pvc-fria sådana. Lanseringen kom på Fespa-mässan i Berlin.

– Det är inte bara en produkt utan ett helt koncept på gröna produkter. Självklart pvc-fri film men man har gått ett steg längre så allt i produkten är återvinningsbart och miljösmart – kärna, liner, hållare (coreholder), plasten runt rullen och kartongen har ”lås” så man inte behöver använda tejp etcetera.

– Steg ett är standardprodukterna för print och skärvinyl som vi kommer ha i lager efter sommaren. Sedan kommer successivt, nästan hela Imageperfect-sortimentet, att finnas som EverGreen som alternativ till de nuvarande. Bara för kunden att välja!

Flatbädd från Fujifilm

På maskinsidan finns nyheten Acuity Prime från FujiFilm, en flatbäddsskrivare som skriver ut på en rad styva och flexibla material. Bordet har fem valbara vakuumzoner och möjlighet finns att trycka med primer för bättre vidhäftning på exempelvis glas.

Vad blir era fokusområden framåt i specifikt Sverige och Norden i år?

– Jag kan bara svara för Sverige och självklart kommer hållbara produkter vara ett stort fokus och då inte bara ImagePerfect EverGreen utan även printbara wrapfolier, 3M IJ280 och Avery SP1504 som är riktigt bra produkter. Ett annat område vi har stort fokus på är inredning med Cover Styl, 3M Dinoc och 3M Fasara men även fönsterfilmer och textil. Här ser vi stor potential och vi har ett brett utbud av produkter.

– Vi tror också på stor tillväxt för våra skivmaterial som tex Forex, Kapa, akryl och Re-board nu när mässor och event äntligen kommit igång igen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *