fredag 1. juli – vecka 26
Hur skapar man tillväxt samtidigt som man upprätthåller både bärkraft och lönsamhet i förlagsbranschen? Det var den stora knäckfrågan som diskuterades på Future Book Forum. Mässan, som anordnas av Canon Europa, hade bjudit in flera av branschens ledande europeiska förläggare, producenter och distributörer för att slå sina kloka huvuden ihop.
Peter Kraus vom Cleff tycker att branschen ska bli bättre på att samarbeta. Foto: Canon Europa.
Efter två års uppehåll var det återigen dags för en fysisk upplaga av Canons förlagsmässa Future Book Forum som anordnades för nionde gången i ordningen. I år ägde den rum i den tyska staden Poing mellan den 4 och 5 maj.
Under de två dagarna kunde besökarna ta del av både talare, casestudier och rundabordssamtal. Temat var miljö och ekonomi och det diskuterades hur förlagsbranschen ska göra för att möta framtiden på ett hållbart sätt.
Flera namnkunniga talare fanns på plats. Bland annat gick det att höra Adidas vice president för Global Brand Strategy, Matthias Rippel. Steget mellan sportartiklar och förlagsbranschen kan kännas långt men det stämmer nödvändigtvis inte enligt Matthias Rippel. Han talade om hur båda branscherna har makt att förändra människors liv och bidra till lokalsamhället. Och hur hållbarhet är kärnan i Adidas tillväxtstrategi, något som även förlagsbranschen kan inspireras av.
Det gick också att höra Jemima Cox, Head of Social Science på Canvas8. Hon tog upp hur man förändrar konsumenternas attityd kring hållbarhet. Även förläggaren och den tidigare ordförande för internationella förläggarföreningen Richard Charkin presenterade sina tankar kring att förlagsbranschen. Han menade att branschen måste förändra tankesättet kring leveranskedjor, affärsmodeller och redovisningspraxis för att bli mer bärkraftig och lönsam.
Richard Charkin håller sitt föredrag. Foto: Canon Europa.
Som exempel presenterades en casestudie från det svenskägda företaget Elanders som specialiserat sig i tryck och emballage. De har flyttat fokus från offset-tryck till digitaltryck för att kunna producera stora mängder mindre upplagor mer kostnadseffektivt.
Dag två fortsatte med föredrag bland annat från den ledaren för den tyske bokhandlarföreningen Peter Kraus vom Cleff, som även är president i den europeiske förläggarföreningen (FEP). Han berättade utmaningarna den står inför. Det är nämligen så att var åttonde bok som köps i bokhandeln returneras, för att minska svinnet tror Peter Kraus vom Cleff på ett utökat samarbete inom branschen.
Den som missade mässan kan ta del av innehållet på nätet, då Canon gjort vissa föredrag från årets och föregående års mässa tillgängligt digitalt. Materialet finns på deras hemsida A world of great content & events.
Karin Karltun | karin.karltun@agi.se| 13. juni, 2022
Efter 17 år vid rodret lämnar Hasse Paulsson på Tryck och kommunikation i Hammarstrand (TKH) över till nya krafter. Sedan den 1 juni är Jenny Forslind ny ägare och hon hoppas kunna utveckla verksamheten med storformats- och textiltryck.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 28. juni, 2022
Papyrus har utökat sitt papperssortiment Specials som består av en rad annorlunda papper. Alla är tillverkade av råvaror som kan få en att höja på ögonbrynen.
– Vi upplever generellt ett tydligare intresse för alternativa papper, säger Hans Ekelund, försäljningschef på Papyrus.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 26. juni, 2022
Summa förvärvar Valiani för att stärka sin position inom efterbehandlingsutrustning. Båda företagen fortsätter att verka under sina nuvarande företagsnamn och kommer att komplettera varandra för att erbjuda kunderna ett ännu bredare utbud av skärlösningar.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 22. juni, 2022
Deras skyltar kan ses i världsmetropoler som Dubai, Tokyo och Miami. Men det är på hemmaplan i Ängelholm som Kelo är som starkast. Även i kristider tuffar det på som tåget för företaget som gjorde sitt bästa år någonsin mitt under brinnande pandemi.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 16. juni, 2022
Norska Grafisk Digital i Bergen satsar på vattenbaserad arkinkjet och investerar i en Kyocera TASKalfa Pro 15000c. Den nya pressen levereras och installeras av Visutech i slutet av juni.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 15. juni, 2022
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige