Tillväxt i en hållbar förlagsbransch diskuterades på Future Book Forum

Hur skapar man tillväxt samtidigt som man upprätthåller både bärkraft och lönsamhet i förlagsbranschen? Det var den stora knäckfrågan som diskuterades på Future Book Forum. Mässan, som anordnas av Canon Europa, hade bjudit in flera av branschens ledande europeiska förläggare, producenter och distributörer för att slå sina kloka huvuden ihop.

Peter Kraus vom Cleff tycker att branschen ska bli bättre på att samarbeta. Foto: Canon Europa.

Efter två års uppehåll var det återigen dags för en fysisk upplaga av Canons förlagsmässa Future Book Forum som anordnades för nionde gången i ordningen. I år ägde den rum i den tyska staden Poing mellan den 4 och 5 maj.

Under de två dagarna kunde besökarna ta del av både talare, casestudier och rundabordssamtal. Temat var miljö och ekonomi och det diskuterades hur förlagsbranschen ska göra för att möta framtiden på ett hållbart sätt.

Flera namnkunniga talare fanns på plats. Bland annat gick det att höra Adidas vice president för Global Brand Strategy, Matthias Rippel. Steget mellan sportartiklar och förlagsbranschen kan kännas långt men det stämmer nödvändigtvis inte enligt Matthias Rippel. Han talade om hur båda branscherna har makt att förändra människors liv och bidra till lokalsamhället. Och hur hållbarhet är kärnan i Adidas tillväxtstrategi, något som även förlagsbranschen kan inspireras av.

Ändra konsumenters attityd

Det gick också att höra Jemima Cox, Head of Social Science på Canvas8. Hon tog upp hur man förändrar konsumenternas attityd kring hållbarhet. Även förläggaren och den tidigare ordförande för internationella förläggarföreningen Richard Charkin presenterade sina tankar kring att förlagsbranschen. Han menade att branschen måste förändra tankesättet kring leveranskedjor, affärsmodeller och redovisningspraxis för att bli mer bärkraftig och lönsam.

Richard Charkin håller sitt föredrag. Foto: Canon Europa.

Som exempel presenterades en casestudie från det svenskägda företaget Elanders som specialiserat sig i tryck och emballage. De har flyttat fokus från offset-tryck till digitaltryck för att kunna producera stora mängder mindre upplagor mer kostnadseffektivt.

Samarbete för minskat svinn

Dag två fortsatte med föredrag bland annat från den ledaren för den tyske bokhandlarföreningen Peter Kraus vom Cleff, som även är president i den europeiske förläggarföreningen (FEP). Han berättade utmaningarna den står inför. Det är nämligen så att var åttonde bok som köps i bokhandeln returneras, för att minska svinnet tror Peter Kraus vom Cleff på ett utökat samarbete inom branschen.

Den som missade mässan kan ta del av innehållet på nätet, då Canon gjort vissa föredrag från årets och föregående års mässa tillgängligt digitalt. Materialet finns på deras hemsida A world of great content & events.

 

Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *