fredag 1. juli – vecka 26
Ricohs Sverige/Danmarkchef Søren Krogh-Nielsen är glad för att nu ha ett avtal där man övertar de grafiska efterbehandlingsaktiviteterna från Quadient.
Ricoh tar i Norden över de grafiska aktiviteterna från Quadient. Därmed kom en avklarning på något som legat länge i luften, nämligen att Quadient vill fokusera på sina postala lösningar.
Traditionellt har Quadient varit en av världens två stora producenter av frankeringsmaskiner. När den marknaden började vika letade de efter nya ben. Så kom det sig att företaget i en del marknader blev återförsäljare av grafisk efterbehandling.
Under senare år har Quadient fått ett starkt nytt ben i pakethantering och paketskåp. I takt med att den verksamheten vuxit, har intresset för den grafiska efterbehandlingen svalnat.
– Quadient ville gärna bli av med sin grafiska efterbehandling, bestående främst av Duplo, och vi på Ricoh letade efter att vidga vår affär inom det grafiska. Så det blev en perfekt matchning, säger Søren Krogh-Nielsen, som är vd för Ricoh i Danmark och Sverige.
Europanivå
Affären har varit helt uppe på Europanivå och i samband med den utvidgade affären uttalar sig även Ricohs grafiska europachef Eef de Ridder, som är glad för den här utvecklingen. I andra marknader säljer Ricoh både Plockmatic och Duplo, så man är vana vid att ha det här benet.
Duplos Europachef Bruno Picquet ringer till Sign&Print från en tjänsteresa i Marocko, för att säga hur glad han är över att den här förhandlingen kommit i hamn. De har medverkat så gott de kunnat och ser fram emot att åter vara en produkt som återförsäljaren tror och satsar på i Norden.
Lösningarna för kuvertering, bland annat mjukvarorna från GMC, ligger kvar hos Quadient. Samma gäller Hunkeler efterbehandling och Kern kuvertering.
– Ricoh har i dagsläget inga planer på att utöka med fler grafiska agenturer. Vi ska i stället ta hand om de vi får med denna affär och vårda dem väl, säger Søren Krogh-Nielsen.
Janne Tilli utvecklar affären
– Därför har vi också utsett Ricohs finska vd Janne Tilli till att speciellt vårda relationen till leverantörerna och utveckla de 25 medarbetare som vi tar över i Finland, Sverige, Norge och Danmark. Alla de som arbetat minst 50 procent med det grafiska har nu Ricoh som sin arbetsgivare. Ibland kan det vara personer som arbetat med olika produkter. Därför har vi ett samarbetsavtal om att hjälpa varandra med kompetens, så ingen kund ska känna att de hamnar mellan stolarna.
Sign&Print frågar Søren Krogh-Nielsen om han inte är orolig att Duplo får svårt att komma in hos printföretag som har printrar som det inte står Ricoh på.
– Inom it är det väldigt vanligt att man ibland konkurrerar och ibland samarbetar med andra för att ge kunden bäst tänkbara lösning. Därför räknar jag med att vi kommer att leverera efterbehandling tillsammans med de andra printerleverantörerna och till kunder som har valt printrar från någon annan än oss. Det viktiga för mig var att vi nu kan erbjuda en komplett lösning för allt i de grafiska företagen.
Søren Krogh-Nielsen påpekar avslutningsvis att inget förändras när det gäller Plockmatic, som fortsatt är huvudleverantör av inlinelösningar för efterbehandling på Ricohs maskiner. Den nu gjorda affären berör maskiner och lösningar som arbetar offline.
Varumärken som flyttar till Ricoh:
Duplo, Multigraf, Renz, Ideal, Polar-Mohr, GMP, Komfi, Crest, CP Bourg och HSM dokumentförstörare.
Efter 17 år vid rodret lämnar Hasse Paulsson på Tryck och kommunikation i Hammarstrand (TKH) över till nya krafter. Sedan den 1 juni är Jenny Forslind ny ägare och hon hoppas kunna utveckla verksamheten med storformats- och textiltryck.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 28. juni, 2022
Papyrus har utökat sitt papperssortiment Specials som består av en rad annorlunda papper. Alla är tillverkade av råvaror som kan få en att höja på ögonbrynen.
– Vi upplever generellt ett tydligare intresse för alternativa papper, säger Hans Ekelund, försäljningschef på Papyrus.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 26. juni, 2022
Summa förvärvar Valiani för att stärka sin position inom efterbehandlingsutrustning. Båda företagen fortsätter att verka under sina nuvarande företagsnamn och kommer att komplettera varandra för att erbjuda kunderna ett ännu bredare utbud av skärlösningar.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 22. juni, 2022
Deras skyltar kan ses i världsmetropoler som Dubai, Tokyo och Miami. Men det är på hemmaplan i Ängelholm som Kelo är som starkast. Även i kristider tuffar det på som tåget för företaget som gjorde sitt bästa år någonsin mitt under brinnande pandemi.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 16. juni, 2022
Norska Grafisk Digital i Bergen satsar på vattenbaserad arkinkjet och investerar i en Kyocera TASKalfa Pro 15000c. Den nya pressen levereras och installeras av Visutech i slutet av juni.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 15. juni, 2022
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige