Slog rekord under pandemin

Kelos ägare, Fredric Asp, tror att den positiva trenden kommer att fortsätta och att 2022 blir minst lika bra som förra året. Foto: Anja Degerholm

Deras skyltar kan ses i världsmetropoler som Dubai, Tokyo och Miami. Men det är på hemmaplan i Ängelholm som Kelo är som starkast. Även i kristider tuffar det på som tåget för företaget som gjorde sitt bästa år någonsin mitt under brinnande pandemi.

Kelo är ett familjeföretag vars historia tar sitt avstamp i juli 1978 när bröderna Karl-Erik och Lars-Olof Asp startade K-E L-O Gravyr AB för att kunna gravera medaljer åt den lokala skytteföreningen.

– De satt i ett förråd till bostaden som var tre gånger tre meter och körde med en gammal handjagare. Min pappa Karl-Erik jobbade heltid på dåvarande Televerket parallellt med att han drev företaget och mamma jobbade heltid på Kelo, berättar sonen Fredric Asp som numera är ägare och driver företaget tillsammans med sin bror Magnus som är vd.

Magnus kom in i bolaget i slutet av 1980-talet och Fredric började 1993, i samband med att man köpte upp ett screentryckeri i Helsingborg som blev Fredrics ansvar. Ett par år senare köpte Kelo fastigheten på Metallgatan 11 i Ängelholm, där man fortfarande huserar, tillsammans med en mekanisk verkstad. Under årens lopp har man utökat verksamheten successivt och tagit över större lokalyta, som idag är ca 1 500 kvadratmeter.

Mångsidigheten en styrka

Ryggraden i produktionen är skylttillverkningen. Kelo tillverkar skyltar i alla möjliga former, storlekar och material. I sortimentet finns allt ifrån fasadskyltar, pyloner och vepor till taktila skyltar, smidesskyltar och LED-skyltar.

Josefine Forsell sköter allt som har att göra med gravyr. Hon har även hand om företagets webbshop. Foto: Anja Degerholm

– Jag skulle säga att vår styrka är att vi inte är bra på en specifik artikel. Det är istället mångsidigheten, flexibiliteten och servicegraden som är vår starka sida, om vi får skryta lite om oss själva. Annars hade vi nog inte växt som vi har gjort.

Gravyrverksamheten finns fortfarande kvar i de lokaler där det en gång tog fart. Handjagaren finns kvar, men har fått sällskap av ett par digitala maskiner. Här graverar Josefine Forsell olika typer av skyltar och alla tänkbara föremål. Hon har även hand om företagets hemsida och webbshop.

– Det är en helt självgående avdelning. Vi sålde faktiskt av gravyren en gång i tiden, men startade upp avdelningen igen ganska snabbt eftersom tjänsten efterfrågades.

Foliering en viktig kugge

När Magnus Asp kom in i bolaget för 30 år sedan drog han igång med vinylskärning. Foliering av fordon i olika storlekar är fortfarande ett viktigt hjul för att få verksamheten att rulla, men inte omsättningsmässigt, säger Fredric Asp. Numera hyr man en monteringshall på 200 kvadratmeter av grannen där flera fordon kan köra in i en port, folieras och köra ut på andra sidan. Kelo har flera duktiga medarbetare som med enkelhet kan dekorera till exempel en hel körskoleflotta med bilar eller en långtradare på kort tid.

När det gäller tryckeriverksamheten står den på flera ben: screentryck och olika digital­tryck. Den första storformatsprintern, en gammal Mutoh Blizzard, var inget som Fredric minns med glädje.

– Det stänkte färg upp på väggarna och det stank lösningsmedel. Det var ingen höjdare. 2007 var året då vi installerade vår första storformatsprinter. Numera är den digitala delen av produktionen utrustad med två stycken HP Latex 360 respektive 365 som printar allt ifrån små etiketter till lastbilsdekor. På storformatssidan finns den senaste investeringen, en EFI Pro 24f LED flatbäddsprinter, som köptes in fö 2,5 år sedan och levererades av Marabu. I den går alla typer av mediatyper: glas, trä, plast och stora pvc-skivor.

– Det har varit en jättebra investering, den har genererat betydligt mer än jag hade räknat med.

 

 

Slog fem år gammalt rekord

Under pandemin har det varit glest med investeringar, däremot har Kelo haft desto mer att göra.

– 2020 var vårt bästa år någonsin. Vi piskade vårt tidigare rekordår 2015 med ett par miljoner kronor. 2021 var också ett bra år, men inte på samma nivå. Omsättningen under 2020 låg på 18 miljoner kronor och resultatet på drygt 20 procent, ”helt galet” som Fredric Asp uttrycker det.

Varför gick det så bra under pandemin?

– Vi har försökt analysera det fram och tillbaka och hittar ingen speciell anledning. Vi försökte inte ställa om och tillverka visir eller handsprit, utan fortsatte vår verksamhet som vanligt. Två förklaringar är att byggbranschen exploderade under pandemin och att vi hittade ett arbetsflöde som verkligen satte sig.

År 2021 låg omsättningen på 17 miljoner kronor och resultatet på mer normala nivåer under tio procent. Efter första kvartalet 2022 tror Fredric Asp på ett minst lika bra år som 2021.

– Det ser väldigt lovande ut, men det kan alltid hända saker i omvärlden som vi inte kan styra över.

Uppdrag åt lyxbilstillverkare

På skyltsidan är jobben mer eller mindre uteslutande lokala, närmare 95 procent av beställarna finns i närområdet. Det innebär att Kelo också i hög grad står för montering på plats. Men företagets skyltar syns även på mer långväga platser. En av de stora kunderna är lyxbilstillverkaren Koenigsegg som har huvudkontor i Ängelholm och återförsäljare över hela världen.

– Det är en kund som vill ha absolut högsta kvalitet på sina skyltar och gärna unika lösningar. Vi har levererat en hel del olika fasadskyltar med belysning och udda material bland annat. En annan stor kund är också från trakten: hockeylaget Rögle. Lagets logga med de grönvita färgerna syns här och var i Kelos lokaler och inne på kontoret hänger en signerad matchtröja.

– Vi har ett väldigt stort engagemang i Rögle och de har alltid varit en betydande och uppskattad kund genom åren, säger Fredric.

På den digitala avdelningen är det Martin Andersson som håller i rodret. Han har jobbat på Kelo i många år och är lite allt i allo på företaget. Foto: Anja Degerholm

Ett hotat hantverk

Även om produktionen allt mer digitaliserats, har Kelo behållit det klassiska hantverket inom screentryck. Fortfarande görs allt för hand, allt ifrån schablontillverkning och färgblandning till tvättning.

– För oss hade det inte lönat sig att investera i en automatiserad process, eftersom det bara handlar om 10–20 ramar i veckan. Det funkar väldigt bra så länge vi har kunnig personal som vet vad de sysslar med. I dag har Kelo tolv anställda, men inom ett par år går båda företagets screentryckare i pension. Något som orsakar huvudbry för Fredric Asp.

– Är det någon som har en screentryckare, så hör av dig! Att hitta personal till det digitala är inga problem, men när det gäller screentrycket är det helt omöjligt. Det utbildas inte ens personal längre och det är svårt att hitta någon att lära upp. När våra två screentryckare går i pension så är det otroligt mycket kunskap som försvinner.

Kelo har sedan mitten av 1990-talet funnits i samma lokaler i Ängelholm, berättar Fredric Asp, här med säljaren Mats Höglund. Foto: Anja Degerholm

”Stolt över de anställda”

Fredric Asp sitter också i styrelsen för den svenska Fespa-föreningen, som en gång i tiden startades av screentryckare. Han lyfter gärna fram fördelarna med ett medlemskap.

– Det är ett fantastiskt nätverk där medlemmarna delar med sig av sin kunskap. Det har hjälpt oss mycket genom åren, bland annat när vi skulle göra en ISO-certifiering. Ett besök på Fespa-mässan brukar också stå på agendan.

Några år har hela personalstyrkan åkt ner tillsammans, men i år blir det inte någon Berlin-resa på grund av de långa väntetiderna för pass.

– Nu har vi testat något nytt istället. Tre av de anställda har fått en påse pengar att göra något trevligt med för hela personalen, så det ska bli kul att se vad det blir.

Personalfrågor är något som Fredric Asp tar på största allvar.

– Det är en otrolig tillfredsställelse när man ser att de anställda trivs och mår bra på jobbet. Våra medarbetare är väldigt lojala och jag är otroligt stolt över dem. Personalen är alltid prio ett.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *