Kraftig medvind för utomhusreklamen

Kategorin utomhus/trafikreklam har gått starkt framåt under sommaren, jämfört med förra året. Foto: Arkiv/Anja Degerholm

Efter rekordsiffror i maj backade medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges mediebyråers medlemmar, under juni och juli med 8,3 procent jämfört med förra sommaren. Kategorin utomhus/trafikreklam fortsätter dock att öka medan DR/annonsblad uppvisar dystra siffror.

Totalt förmedlades 1,6 miljarder kronor under perioden, enligt färska siffror från Mediebyråbarometern. Ackumulerat under de första sju månaderna 2022 har medieinvesteringarna ökat med 8,0 procent, jämfört med samma period förra året. Nedgången under sommaren bryter en uppåtgående trend, men Sveriges mediebyråer gör ändå analysen att perioden varit stark.

– Detta då noteringen är den fjärde högsta för den aktuella perioden. Dessutom möter siffrorna mycket starka jämförelsetal från 2021, drivet av stora idrottsevenemang. Det kommer bli mycket intressant att följa medieinvesteringarna nu under hösten, säger Benjamin Holmfred, nyvald styrelseordförande för Sveriges mediebyråer i ett pressuttalande.

Toppnotering för perioden

Utomhus/trafikreklam ökar med hela 68,5 procent och det innebär rekordsiffror för en sommarperiod. Enligt Sveriges mediebyråer rapporterar utomhusbolagen om fortsatt mycket hög beläggning under hösten. Även kategorierna fackpress, populärpress och bio uppvisar tillväxt under sommaren.

Värre ser det ut för DR/annonsblad som backar med 42,2 procent och ligger sämst till även när man tittar på den ackumulerade siffran hittills i år med en negativ tillväxt på 17,7 procent. TV, dagspress storstad, dagspress landsort, online display, sök, dagspress kväll, sociala medier, online video och radio backar också under juni och juli.

Tv-tittande sjunker

En kategori som sticker ut lite extra är TV.

– Nedgången för TV är anmärkningsvärt stor. Noteringen innebär all-time-low för kategorin under sommarmånaderna – till och med en lägre nivå än under den första pandemisommaren 2020. Tv-tittandet sjunker stadigt och har under sommaren minskat med drygt 10 procent. Investeringarna i massmedia verkar ha flyttat från tv till utomhus/trafikreklam under sommaren, säger Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Slut med oadresserad reklam i brevlådan

Postnord avvecklar sin verksamhet för oadresserad direktreklam (ODR) som riktar sig till hushåll. Det är inte längre en lönsam affär för företaget, som pekar på en prispressad marknad och stigande papperspriser som bakgrund till beslutet. Istället ska fokus ligga på mer målgruppsanpassad adresserad reklam.

Publicerat av: 

Planprint: ”En plattform med stora möjligheter för användaren”

Fujifilm har kraftsamlat för att ta fram en helt egenutvecklad storformatsportfölj till marknaden globalt. Spandex är ensam återförsäljare av Fujifilms storformatsskrivare i Sverige och produktansvarige Tomas Källroos ser stor potential för flatbädden Acuity Prime.

Publicerat av: