Kraftig medvind för utomhusreklamen

PUBLICERAD: 9 augusti 2022
UPPDATERAD: 14 november
Kategorin utomhus/trafikreklam har gått starkt framåt under sommaren, jämfört med förra året. Foto: Arkiv/Anja Degerholm

Efter rekordsiffror i maj backade medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges mediebyråers medlemmar, under juni och juli med 8,3 procent jämfört med förra sommaren. Kategorin utomhus/trafikreklam fortsätter dock att öka medan DR/annonsblad uppvisar dystra siffror.

Totalt förmedlades 1,6 miljarder kronor under perioden, enligt färska siffror från Mediebyråbarometern. Ackumulerat under de första sju månaderna 2022 har medieinvesteringarna ökat med 8,0 procent, jämfört med samma period förra året. Nedgången under sommaren bryter en uppåtgående trend, men Sveriges mediebyråer gör ändå analysen att perioden varit stark.

– Detta då noteringen är den fjärde högsta för den aktuella perioden. Dessutom möter siffrorna mycket starka jämförelsetal från 2021, drivet av stora idrottsevenemang. Det kommer bli mycket intressant att följa medieinvesteringarna nu under hösten, säger Benjamin Holmfred, nyvald styrelseordförande för Sveriges mediebyråer i ett pressuttalande.

Toppnotering för perioden

Utomhus/trafikreklam ökar med hela 68,5 procent och det innebär rekordsiffror för en sommarperiod. Enligt Sveriges mediebyråer rapporterar utomhusbolagen om fortsatt mycket hög beläggning under hösten. Även kategorierna fackpress, populärpress och bio uppvisar tillväxt under sommaren.

Värre ser det ut för DR/annonsblad som backar med 42,2 procent och ligger sämst till även när man tittar på den ackumulerade siffran hittills i år med en negativ tillväxt på 17,7 procent. TV, dagspress storstad, dagspress landsort, online display, sök, dagspress kväll, sociala medier, online video och radio backar också under juni och juli.

Tv-tittande sjunker

En kategori som sticker ut lite extra är TV.

– Nedgången för TV är anmärkningsvärt stor. Noteringen innebär all-time-low för kategorin under sommarmånaderna – till och med en lägre nivå än under den första pandemisommaren 2020. Tv-tittandet sjunker stadigt och har under sommaren minskat med drygt 10 procent. Investeringarna i massmedia verkar ha flyttat från tv till utomhus/trafikreklam under sommaren, säger Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå.

Senaste nytt

Högre kvalitet med ny tolvfärgsskrivare

Konsttryckspecialisterna Bild & Ram på Råå har investerat i storformatsskrivaren Epson SC-P20500 via NI Solutions. Den nya tolvfärgsmaskinen gör att de kan återge fler detaljer och färger i bilderna när de hjälper kunder med reprofotografering och fine art-print.

DSC_1916
Högre kvalitet med ny tolvfärgsskrivare

Distributör stämmer tillverkare efter katastrofala explosioner

En brittisk, tidigare distributör av turkiska Diferros sublimeringskalanderpress, har inlett en rättsprocess mot tillverkaren, avslöjar Printweek. Sedan 2023 har två explosioner inträffat och en person avlidit.

dp2-e1698336327815
Distributör stämmer tillverkare efter katastrofala explosioner

Elanders öppnar nytt tryckeri

Samarbete ska lägga grunden för en framtidssäker modell för bokproduktion.

FotoJet---2025-10-30T141950.430
Elanders öppnar nytt tryckeri

Nystartat bolag ska producera en miljon svenska registreringsskyltar per år

Ett Stockholmföretag har tillverkat svenska registreringsskyltar åt Transportstyrelsen sedan 2002. Från sommaren 2026 blir det värmländsk produktion. Här är bolagen med muskler bakom.

Skärmavbild-2025-11-14-kl.-10.16.38
Nystartat bolag ska producera en miljon svenska registreringsskyltar per år

Läs vidare

Mimaki tar Tiger-teknologin till skyltindustrin

Mimakis sublmeringsskrivare Tiger600-1800TS ska utrustas med det nya vattenbaserade pigmentbläcket AP50. Det gör att leverantören tar sin Tiger-teknologi för textiltryck till skylt- och grafikindustrin.

Tiger600-1800TS-with-Pigment-Inks
Mimaki tar Tiger-teknologin till skyltindustrin

Intergraf: ”Stoppa införandet av EUDR”

Den grafiska branschorganisationen Intergraf uppmanar nu EU att skjuta upp den omdiskuterade avskogningsförordningen EUDR, som träder i kraft den 30 december 2025.

EUDR-2
Intergraf: ”Stoppa införandet av EUDR”

Faktorer för framgång: färg, fart och flexibilitet

Marabu tror starkt på sitt nya storformatsmärke Liyu. En av fördelarna är flexibiliteten i hur man kan utrusta maskinerna för stora volymer eller spännande bläckuppsättningar. Men finns det intresse för neon och fluorescerande färger? 

FotoJet---2025-11-12T143615.355
Faktorer för framgång: färg, fart och flexibilitet

Braille är en intressant nischmarknad

Braille – eller punktskrift, som läses med fingrarna av synskadade – kan i princip produceras av vilken UV-skrivare som helst som kan lägga färg i flera lager.

DCS_01
Braille är en intressant nischmarknad