Etiketter blev räddningen: ”Vi har så galet mycket jobb”

Stefan Eriksson och Håkan Gustavsson Wall på Tidtryck har fått bra utdelning av investeringen i en digitalpress från Konica Minolta. Foto: Arkivbild/Claes Nordström

I slutet av 2019 besökte Sign&Print Uppsalaföretaget Tidtryck som precis investerat i en uppsättning maskiner för digitalt etikettryck. Nysatsningen några månader innan pandemin slog till kom lägligare än vad de någonsin hade kunnat drömma om.

Konica Minoltas digitalpress Accurio label 190 för etikettryck i fyrfärg och efterbehandlingslinjen DC330Mini, ett system från Grafisk Maskinfabrik som laminerar, lackar, stansar och skär. Det var receptet Tidtryck utgick från i satsningen på självhäftande etiketter.

Företaget började köra skarpt med maskinuppsättningen i slutet av september 2019. Men när pandemin slog ner som en bomb och Sverige stannade upp i februari 2020, fick delägarna Håkan Gustavsson Wall och Stefan Eriksson kalla fötter och huvudbry över de 4,5 miljoner kronor de just investerat i sina maskiner.

– När pandemin kom så tänkte vi att det här går ju åt helvete. Men jag kan säga att det blev faktiskt var vår räddning för hela företaget att vi hade den här etikettutrustningen, säger Stefan Eriksson och fortsätter:

– Alla fick ställa om sina verksamheter, bryggerier gjorde handsprit istället vilket gjorde att det snabbt skulle fram etiketter till de här grejerna. Där kom vi in bra, med kort varsel kunde vi ta fram etiketter till det mesta, säger han.

De nyfunna kunderna ledde till fortsatta samarbeten, bland annat med bryggerier och sprittillverkare i Mälardalen. Kunderna satte också snurr på verksamheten när det gällde andra produkter som golv- och väggdekaler, skyltar och trycksaker.

– Det blev en effekt av det här.

– Pandemin blev vårt uppsving på etikettsidan, säger han men minns också utmaningarna med leveranser av material. Det sattes käppar i hjulen i och med UPM-strejken i Finland, men ändå lyckades de köpa på sig ganska bra med material.

Etiketter till flera branscher

Etikettsidan står för drygt en fjärdedel av den totala omsättningen bredvid digitaltryck och storformat. De tryckta självhäftande etiketterna hamnar hos kunder i bryggeribranschen, detalj- och livsmedelshandeln och tillverkningsindustrin för att nämna några. Han säger att de även arbetar på att få en kundbas inom läkemedelsindustrin.

DC330Mini laminerar, lackar, stansar och skär. Ett kompakt system för att producera självhäftande etiketter. Foto: Arkivbild/Claes Nordström

Standardetiketterna de levererar har måtten 30 x 70 millimeter. Etikettpressen trycker rulle till rulle och tonerpulvret bränns fast utan behov av specialmedia eller förbehandling av ytan med coating eller primer. Beställningarna varierar, både stora och små serier.

– Det kan vara från 1 000 stycken upp till 100 000 stycken, säger Håkan Gustavsson Wall och tillägger att de börjat producera till många större kunder, exempelvis Ica-handlare i Mälardalen som numera lägger allt tryck hos Tidtryck.

– Det ger ringar på vattnet – de vet att vi är snabba och levererar bra.

Ökar i försäljning

2019 omsatte företaget 15 miljoner. Visst, försäljningen dök sammantaget med tre miljoner under pandemin, men idag är de tillbaka och förbi 2019 års siffror med råge. Digitaltryck och etiketter har ökat, skyltsidan ligger någorlunda konstant.

– Vi ligger på 16 miljoner kronor för 2021. Kanske hamnar vi på 18 miljoner nästa bokslut, säger Eriksson.

– I år är det nästan helt galet hur mycket vi har ökat. Vi har ökat med 30 procent jämfört med fjolåret.

Stefan Eriksson säger att jämfört med konventionella tryckare av etiketter så har de ett annat förhållningssätt till etikettryck eftersom de i grunden är ett civiltryckeri.

– Vi har nog ett lite annat kvalitetstänk. Vi ser etiketter som en trycksak och att det ska vara så bra i kvalitet. Etiketter har annars setts lite som en slit- och slängprodukt.

För de kunder som önskar förädling av etiketter samarbetar Tidtryck med två andra tryckerier. De är också underleverantör när andra tryckerier behöver etiketter.

– Det har gått över förväntan.

Finns planer på att ta det vidare och utveckla etikettsidan?

– Om vi ska utveckla det så vet vi vad vi vill. Men det är fortfarande så jäkla dyrt att gå den vägen. I så fall måste vår produktion öka 30-40 procent till. I dag har vi så bra samarbeten på det vi inte klarar själva, så det är inte värt att göra investeringen i dagsläget. Vi avvaktar nog ett år till innan vi ser vart det tar vägen.

Ska förbättra orderflöden

Företagets tre produktområden – skylt och storformat , digitaltryck och etiketter kommer fortsatt framåt ligga fast. På gång i verksamheten är snarare att effektivisera genom att automatisera arbetsflöden och beställningar. Tryckeriet är mitt uppe i ett skifte till Haikoms web to print-system för att kunna hantera fler och större kunder på ett smidigare sätt.

Johan Eriksson stansar etiketter på millimetern. Foto: Arkivbild/Claes Nordström

– Vi har ganska stora kunder vi behöver lägga in i det här och automatisera. Det tar för mycket tid för personalen att hålla igång det så vi behöver automatisera.

– Vi har så galet mycket jobb. Det är nästan så att man ibland får nypa sig i armen och säga; vad har hänt?

Var står Tidtryck om fem år?

– Omsättningsmässigt skulle jag vilja hamna på 22–25 miljoner. Det är en sådan skillnad när du kliver upp den miljon för miljon du gör – vad det blir på sista raden, vad du kan investera i och tryggheten bakom. Det är en enorm skillnad. Fortsätter vi i den takten vi gör så bör vi klara det. Det är målsättningen.

Sign&Print avslutar samtalet med att upprepa frågan igen. Var det rätt att satsa på etiketter?

– Det är ett rungande ja kan jag säga. Även om man hade magont då så är det ett rungande ja, säger Stefan Eriksson.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Slut med oadresserad reklam i brevlådan

Postnord avvecklar sin verksamhet för oadresserad direktreklam (ODR) som riktar sig till hushåll. Det är inte längre en lönsam affär för företaget, som pekar på en prispressad marknad och stigande papperspriser som bakgrund till beslutet. Istället ska fokus ligga på mer målgruppsanpassad adresserad reklam.

Publicerat av: 

Planprint: ”En plattform med stora möjligheter för användaren”

Fujifilm har kraftsamlat för att ta fram en helt egenutvecklad storformatsportfölj till marknaden globalt. Spandex är ensam återförsäljare av Fujifilms storformatsskrivare i Sverige och produktansvarige Tomas Källroos ser stor potential för flatbädden Acuity Prime.

Publicerat av: