Fler nedslag på årets profilmässa

Vi besökte profil- och promotionmässan Nordic Profile Fair på Elmia i Jönköping för att ta pulsen på utställarna. Mässan som haft ett uppehåll sedan 2019 hade förväntansfulla utställare på plats när det var dags att ställa ut 17 och 18 augusti. Alla verksamma i en bransch som ser ut att gå mot ett ljust år igen.

Mats Crona på Noll33. Foto: Claes Nordström

Noll33 är ett textiltryckeri med huvudkontor, produktion och försäljning i Borås. De har även dotterbolag i Stockholm med produktion och försäljning. Företaget förvärvades nyligen av tryckerikoncernen Brover.

Vi träffar Mats Crona, en av Noll33:s grundare, som ser möjligheter med att nu vara en del av koncernen.

– Det innebär att vi får in mer resurser och en tydligare ledning och styrning framåt, säger han.

Mats Crona säger att Noll33 är unika på så sätt att de är en förädlingsaktör som också säljer varor.

– Vi är en av de få som har möjlighet att leverera en tryckt färdig produkt till återförsäljare. Vi jobbar enbart med återförsäljare. Det finns nog ingen annan i Sverige som har en så erfaren och nischad produktion som vi har inhouse.

Noll33 har 35 anställda och två produktionsenheter, en i Borås och en i Stockholm. Året hittills för företaget beskriver han som vilket annat år som helst:

– Det har varit expansion genom alla år och vi ser ingen skillnad nu. Vi är fullbelagda och ser positivt på framtiden.

På mässan visade företaget upp sina senaste två varumärkena, Neo Blu och Newline. Mats Crona säger att det handlar om två märken, som verkligen kräver att kunderna fysiskt får klämma och känna på kläderna, eftersom de håller exceptionellt hög kvalitet.

– Det är två riktigt bra märken. Neo Blu har top notch-kvalitet sett till vad som finns profilvärlden. Newline är en idrottskollektion som håller väldigt hög kvalitet.

 

Epsons Richard Garp och Mikael Sandberg på Folier.se fick prata en hel del om DTF-utskrifter på mässan.

Folier säljer maskiner och material för tryck på textilier och hårda material och hade mycket att stå i när Sign&Print besökte promotionmässans första dag. I företagets utställning fanns en Epson Surecolor F2100-skrivare som printar direkt på plagg (DTG) eller direkt till film (DTF). DTF-tekniken, där den tryckta filmen värms på plagget i efterhand, var ett av samtalsämnena det pratades extra mycket med mässbesökarna om.

– Det som är mest tilldragande är DTF. Sedan så är det en hel del sublimering. Vi har också med värmepressar och plottrar här, konstaterar Mikael Sandberg på Folier.se.

Folier hade sin utställning belägen vid mässentrén. Foto: Claes Nordström

Färgsublimeringsskrivaren Surecolor-F500 är utformad för att trycka på olika sorters promotionartiklar, till exempel mobilskal, muggar, musmattor, t-shirts och kuddar. Foto: Claes Nordström

Mikael Sandberg säger att de ser en procentuellt större ökning på förbrukningsmaterial för tillfället, även om maskinsidan också går bra. Företaget flyttade till nya lokaler för ett år sedan och fyrdubblade därmed sin lageryta jämfört med den de hade på förra adressen.

– Det gör att vi kan hålla mer i lager och att vi kan tillfredsställa kunderna på ett bättre sätt med snabbare leveranser.

Hanna Norgren, Rebecka Gustavsson och Fredrik Pettersson på Vrigstadflaggor och Expo.

Vrigstad flaggor och Expo är en helhetsleverantör av flaggor, tält och expoprodukter och kan erbjuda tryck på många olika material. 2020 var tungt för företaget – 30 procent ner i omsättning. Det var då. Nu går företaget mot ett toppår.

– I år kommer vi säkert hamna mellan 35 och 40 miljoner, säger han och tillägger att det kan jämföras med 26-27 miljoner i försäljning som innan pandemin slog till varit ett bra år, säger Fredrik Pettersson, försäljnings- och produktionschef på företaget.

– Vi kommer säkerligen hamna 100 procent upp gentemot förra året. Det är ett valår så det är mycket med det också. Det ser ljust ut och vi bygger nya lokaler.

Den nya produktionsanläggningen ska byggas på tomten de äger bredvid lokalerna de idag hyr och delar med andra delen av bolaget, Triple Sign System som tillverkar trafik- och reklamskyltar. Planen är att Triple Sign System flyttar in i nya fastigheten medan Vrigstad flaggor och Expo får mer platsyta kan koncentrera all verksamhet.

 

Lars Rubensson, vd på Plastprint. Foto: Claes Nordström

I småländska Bredaryd huserar Plastprint. På mässan visade de upp delar av sitt produktsortiment för promotion och detaljhandeln. Vd:n Lars Rubensson säger att företaget både utvecklar, tillverkar och trycker sina produkter.

– Vi har hög innovationskraft i våra produkter och på bara några år har vi till exempel tagit fram sju olika nya flaskmodeller, säger han.

I mässmontern på Nordic profile fair var budskapet svensktillverkat:

– Vi visar upp ett antal nyheter och framför allt Made in Sweden-produkter. Vi är en av de få leverantörer i branschen där huvuddelen av våra produkter är tillverkade i Sverige.

– Vi har ett stort antal formsprutor som dagligen sprutar sedvanliga material, returmaterial och förnyelsebara material som bio- och träkomposit.

På trycksidan har företaget ett 30-tal tryckmaskiner – för screen- och tampotryck, digitaltryck och varmprägling:

– Vi är egentligen en komplett verkstad för alla typer av produkter som vi har i vår monter här.

 

Plastprint visade bland annat upp sina färgglada sportflaskor i utställningen. Foto: Claes Nordström

Plastprint har möjlighet att leverera både stora och små serier till sina kunder.

– Vi är effektiva i vår process när det gäller att snabbt kunna ställa om för att göra små serier på ganska avancerade maskiner.

Vad är de stora nyheterna i er verksamhet i år?

– Dels lanserar vi mycket träkomposit, dels har vi arbetat mycket med hållbarhet generellt inom bolaget. Vi har bytt ut vårt bränslesystem i huset till förnyelsebara råvaror och bilparken har vi bytt ut till el/hybrid. Vi vill vara ett trovärdigt alternativ, för den återförsäljaren som säljer våra produkter ska kunna känna att Plastprint är ett bolag att lita på, säger Lars Rubensson.

 

Henrik Larsson, delägare i Fatazz Creative Products. Foto: Claes Nordström

– Vi ska sticka ut, eller rättare sagt våra återförsäljare ska få sina kunder att synas och sticka ut.

Det säger Henrik Larsson som tillsammans med Per Larsson driver Fatazz Creative Products.

På tal om att skilja sig från mängden. Företagsnamnet valdes för att få samma effekt.

– Vi är här för att vi vill skapa någonting. Och varför heter vi Fatazz – jo, för att alla höjer på ögonbrynen. Vi säger själva, vem sjutton döper ett bolag till Fatazz. Ja just det, vi gjorde det.

I Göteborgsföretagets symbol finns en apa som gör ett handtecken där tum-, pek-och lillfinger står rakt ut och betyder ”Jag älskar dig”.

– Det är en kärleksfull apa och vi vill vara kärleksfulla. Samtidigt som vi sticker ut och heter Fatazz vill vi också vara ödmjuka.

Fatazz startade på allvar 2019. Det hela började med två produkter – en elmotorcykel och en stor högtalare.

– Vi ställde ut med det här och sålde för 1,2 miljoner kronor. Det var första mässan vi stod på och vi kände att vi är här för att stanna.

Försäljningen för Fatazz har gått spikrakt uppåt sedan starten. Produktsortimentet har växt genom åren med högtalare i olika storlekar, SUP-brädor, studsmattor, lek- och fitnessprodukter med mera. Henrik Larsson räknar med att gå från fem anställda till sju inom ett år.

– Vi gör en otrolig tillväxtresa. Vi har dubblat och dubblat år för år. Vi siktar mot 25 miljoner i år.

En Fatazz-högtalare kan köpas som den är eller fås med en företagslogga kunden önskar. När det handlar om större beställningar kan företaget anpassa och branda produkten med färger och design helt enligt kundens önskemål.

– Allt vi gör är för att våra återförsäljare ska tjäna pengar.

– Vår vision är att vi ska bli större än Red Bull så vi har lite att jobba på.

 

Mikael Sträng, Mario Andreou och Elena Scilaris trivdes på mässan.

– Vi har haft en jättebra förmiddag, säger Mikael Sträng på Unigraphics när vi träffar honom under mässans första dag.

Företaget mötte kunderna för att förmedla att de har ett brett sortiment inom skylt, flaggor och expo, namnbrickor och stämplar.

– Det är vår styrka.

Företaget har 27 anställda med säte i Borås.

– Vi både trejdar, importerar och har egen produktion. Det är blandat.

– Profilerade tält är väldigt stort för oss. Även led och ljusväggar.

Han säger att fokus under innevarande verksamhetsår först och främst är att komma tillbaka till hur det var innan pandemin. Framåt handlar det bland annat om att nå nya återförsäljare för sina flaggor, skyltar och expolösningar.

– Vi säljer produkter som används när folk möts. Det gjorde vi inte under två års tid. Det handlar om att komma tillbaka dit, utveckla vår verksamhet och vårt sortiment. Sedan vill vi alltid ha nya kunder.

 

 

 

 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Slut med oadresserad reklam i brevlådan

Postnord avvecklar sin verksamhet för oadresserad direktreklam (ODR) som riktar sig till hushåll. Det är inte längre en lönsam affär för företaget, som pekar på en prispressad marknad och stigande papperspriser som bakgrund till beslutet. Istället ska fokus ligga på mer målgruppsanpassad adresserad reklam.

Publicerat av: 

Planprint: ”En plattform med stora möjligheter för användaren”

Fujifilm har kraftsamlat för att ta fram en helt egenutvecklad storformatsportfölj till marknaden globalt. Spandex är ensam återförsäljare av Fujifilms storformatsskrivare i Sverige och produktansvarige Tomas Källroos ser stor potential för flatbädden Acuity Prime.

Publicerat av: