Trendrapport visar framtidstro och investeringsvilja

Sabine Geldermann, Director Print Technologies på Messe Düsseldorf, som är värd för Drupa-mässan. Foto: Pressbild

Drupa gör för åttonde året en global trendrapport för den grafiska branschen. De första resultaten från 2022 års upplaga visar på en återhämtning efter pandemin och en optimism inför kommande år. Och att många vill investera i arkmatad offset.

Undersökningen baseras på svar från över 500 personer i beslutsfattande positioner hos trycktjänstleverantörer och maskintillverkare över hela världen. Den gjordes under våren 2022. Sammanfattningsvis visar resultaten en tro på uppgång i branschen och ökade investeringar under 2023. Framtidstron är till och med större nu än 2019, innan pandemin.

Allra starkast är förpackningsbranschen, men även andra branscher inom tryck visar tecken på återhämtning. Det finns dock regionala skillnader, i Europa är tillförsikten inför kommande år mer dämpad på grund av kriget i Ukraina.

“Vet att de måste förnya sig”

När det gäller investeringar finns det, enligt rapporten, en stor investeringsvilja.

– Tryckföretagen och leverantörerna vet att de måste förnya sig för att lyckas på längre sikt. De senaste två årens chocker höll tillbaka investeringarna, men undersökningen indikerar att branschen förväntar sig att återhämtningen ska börja 2023. Alla regioner och marknader förutspår högre investeringar under det kommande året, säger Sabine Geldermann, Director Print Technologies på Messe Düsseldorf, i ett pressmeddelande.

På en global nivå uppger fler av tryckföretagen att deras ekonomiska situation är god, än de som svarar att den är dålig. För leverantörer var den positiva nettobalansen ännu starkare. Även här sticker förpackningsmarkanden ut positivt, medan företag verksamma inom till exempel kommersiellt tryck och boktryckeri står inför strukturella förändringar när det gäller digitalisering – men visar tecken på optimism inför framtiden.

Förpackningsbranschen investerar i flexotryck, medan övriga tryckföretag vill satsa på arkmatad offset och digital toner-teknik. Illustration: Drupa

Investerar i arkmatad offset

Rapporten tar även upp utvecklingen när det kommer till olika trycktekniker. Användningen av arkmatad offset har fortsatt att minska bland kommersiella tryckerier, men ökat inom förpackningsområdet. Detta är den mest populära presstypen för investeringar 2023 på alla marknader utom just förpackning, där flexotrycket står starkast.

Digitalt tonertryck ökar i samtliga branscher liksom digital rullmatad inkjet, utom för tryck av bland annat böcker och magasin. Efter arkmatad offset är digital toner det som är mest populärt för kommande investeringar. Efterbehandlingsutrustning är också något som många vill satsa på framåt.

Resultaten från den fullständiga rapporten släpps i september. Nästa Drupa-mässa hålls på Messe Düsseldorf den 28 maj till den 7 juni 2024.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Slut med oadresserad reklam i brevlådan

Postnord avvecklar sin verksamhet för oadresserad direktreklam (ODR) som riktar sig till hushåll. Det är inte längre en lönsam affär för företaget, som pekar på en prispressad marknad och stigande papperspriser som bakgrund till beslutet. Istället ska fokus ligga på mer målgruppsanpassad adresserad reklam.

Publicerat av: 

Planprint: ”En plattform med stora möjligheter för användaren”

Fujifilm har kraftsamlat för att ta fram en helt egenutvecklad storformatsportfölj till marknaden globalt. Spandex är ensam återförsäljare av Fujifilms storformatsskrivare i Sverige och produktansvarige Tomas Källroos ser stor potential för flatbädden Acuity Prime.

Publicerat av: