Gallus går helt digitalt med ny etikettpress

Heidelberg och Gallus har utvecklat Gallus One för digital etikettproduktion. Foto: Pressbild

Gallus och Heidelberg presenterar sin första helt digitala etikettpress – Gallus One – för att möta det växande behovet av etiketter på rulle.

Enligt Gallus är det nya maskinsläppet ett banbrytande tillägg till företagets traditionella konventionella och hybrida tryckpressar. Gallus One är tillverkarens första helt digitala etikettpress och har utvecklats särskilt för att ge användaren låga produktionskostnader. Gallus skriver i ett pressmeddelande att digitalpressen har tagits fram med en konkurrenskraftig total ägandekostnad (TCO) – en låg tröskel för att kunna producera kostnadseffektiva digitala etiketter med hög automation, molnbaserad teknik och integrering till produktionsflödet Prinect.

70 meter i timmen

Den nya digitalpressen är en vidareutveckling av plattformen Gallus Labelmaster. Ett samarbete mellan Heidelberg och Gallus. Det handlar om en 340 millimeter bred rulle till rulle-maskin med uv-inkjetteknik (CMYK med vitt som tillval) som skriver ut upp till 70 meter i minuten. Pressen erbjuder variabeldata med 1200 x 1200 dpi som högsta upplösning. Den är också utrustad med en inlinekamera som mäter hela bredden på rullen för att säkerställa register, färg och kvalitet.

För olika tryckeriverksamheter

Enligt Gallus passar den nya digitalpressen i verksamheter som ett komplement till befintliga analoga Gallus-pressar, för offsettryckare eller helt fristående för de som vill ta steget in på digital etikettproduktion.

– Med lanseringen av Gallus One gör vi mer än att bara lansera en ny tryckpress på marknaden. Vi erbjuder en unik lösning som har kapacitet att driva nästa stora möjlighet inom etiketter, säger Dario Urbinati, chief sales och service director hos Gallus Group, i ett pressmeddelande.

– Med molnfunktioner inbyggda i Gallus One kan du inte bara njuta av fjärrkonfigurering, utan också övervaka maskinens prestanda och standardisering över hela din pressportfölj och dina produktionsanläggningar.

Gallus One, tillsammans med all programvara och hårdvara, går redan nu att förbeställa.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Slut med oadresserad reklam i brevlådan

Postnord avvecklar sin verksamhet för oadresserad direktreklam (ODR) som riktar sig till hushåll. Det är inte längre en lönsam affär för företaget, som pekar på en prispressad marknad och stigande papperspriser som bakgrund till beslutet. Istället ska fokus ligga på mer målgruppsanpassad adresserad reklam.

Publicerat av: 

Planprint: ”En plattform med stora möjligheter för användaren”

Fujifilm har kraftsamlat för att ta fram en helt egenutvecklad storformatsportfölj till marknaden globalt. Spandex är ensam återförsäljare av Fujifilms storformatsskrivare i Sverige och produktansvarige Tomas Källroos ser stor potential för flatbädden Acuity Prime.

Publicerat av: