Scandraft släpper PVC-fri banderoll – använder material från bilindustrin

TPO ska vara ett slitstarkt material som klarar av väder och vind.

TPO ska vara ett slitstarkt material. Foto: Pressbild

Enligt företaget ska den nya banderollen vara hållbar i dubbel bemärkelse – då den är slitstark och återvinningsbar.

Allt fler kunder efterfrågar produkter som gör mindre skada på miljön. I augusti i år släppte Scandraft sin Pgm Eco Banner, ett banderollmaterial som är helt pvc-fritt och återvinningsbart.

Det pvc-fria materialet heter termoplastisk polyefin, TPO, och används vanligtvis i bygg- och fordonsindustrin.

Den 400 gram vävda TPO-banderollen ska vara kompatibel med latex-, uv- och eco-solventbläck, och enligt företaget har den en hög vithet och bra utskriftsprestanda – samtidigt som den är hållbar i tuffare utomhusmiljöer.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Slut med oadresserad reklam i brevlådan

Postnord avvecklar sin verksamhet för oadresserad direktreklam (ODR) som riktar sig till hushåll. Det är inte längre en lönsam affär för företaget, som pekar på en prispressad marknad och stigande papperspriser som bakgrund till beslutet. Istället ska fokus ligga på mer målgruppsanpassad adresserad reklam.

Publicerat av: 

Planprint: ”En plattform med stora möjligheter för användaren”

Fujifilm har kraftsamlat för att ta fram en helt egenutvecklad storformatsportfölj till marknaden globalt. Spandex är ensam återförsäljare av Fujifilms storformatsskrivare i Sverige och produktansvarige Tomas Källroos ser stor potential för flatbädden Acuity Prime.

Publicerat av: