Tryckt reklam står sig trots reklamtrötthet

PUBLICERAD: 29 augusti 2022
UPPDATERAD: 14 november
Hanna Riberdahl, vd på Sveriges Annonsörer. Foto: Pressbild

Svenskarnas reklamtrötthet är tillbaka på rekordnivåer. Samtidigt, andelen positiva till reklam ökar för första gången sedan 2018. Och det är mest tryckt reklam som finns med på den topp fem-listan.

Trött på reklam? Då är du tydligen inte ensam. Svenskarnas negativa inställning till reklam ökade i årets mätning till 55 procent, jämfört med fjolårets 44 procent när pandemin bidrog till att reklaminvesteringarna minskade. Andelen som är ”mycket negativa” hamnade återigen på en toppnoteringen 21 procent. Det framgår av Sveriges annonsörer och Novus årliga rapport om svenskarnas inställning till reklam.

Mer reklam – ökad trötthet

Enligt intresseorganisationen är analysen att svenska folkets inställning till reklam blir mer negativ i takt med att medieinvesteringarna – och reklamfrekvensen – ökar.

– Sambandet mellan mängden reklam och reklamtrötthet blir återigen tydligt, säger Hanna Riberdahl, vd på Sveriges Annonsörer i ett pressmeddelande.

– När frekvensen minskade under pandemin blev människor mindre negativt inställda till reklam. Nu är vi tillbaka på höga nivåer igen, och de främsta anledningarna till det är att konsumenterna upplever att det är för mycket reklam, att den är irriterande och att samma reklam kommer för ofta, så kallad överfrekvens. Det är tydligt att annonsmiljöerna behöver utvecklas om vi ska få konsumenterna att ta del av reklambudskap.

Positivt inställda ökar

Å andra sidan har för första gången på flera år andelen positivt inställda till reklam ökat till 16 procent vilket kan jämföras med bottennoteringarna 12 procent för åren 2019 och 2020.

Inställningen till reklam varierar mellan olika mediekanaler, och majoriteten har fått en negativ utveckling, enligt rapporten. Reklam i linjär-tv, i digitala play-tjänster, radio och online-video får flest negativa röster. Däremot letar sig tryckt reklam in på topp fem-listan över var reklam upplevs som mest positiv – reklam i tryckta tidningar och magasin, reklam i dagspress, utomhusreklam samt reklam i brevlådan. Listan toppas av reklam på bio.

 

Mediekanaler där reklamen upplevs som mest positiv 2022 (2021)
1. Reklam på bio 33% (37%)
2. Reklam i tryckta tidningar och magasin i pappersformat 28% (30%)
3. Reklam i dagspress, morgon- och kvällstidning i pappersformat 26% (26%)
4. Utomhusreklam 22% (23%)
5. Reklam i brevlådan 19% (19%)

Mediekanaler där reklamen upplevs som mest negativ 2022 (2021)
1. Reklam i TV på ordinarie sändningstider (linjär TV, tablå-TV) 72% (71%)
2. Reklam i Youtube-video eller annan online-video 71% (74%)
3. Reklam i radio 71% (66%)
4. Reklam i digitala play-tjänster 70% (73%)
5. Reklam i poddar och andra ljudtjänster 69% (71%)

Källa: Sveriges Annonsörer

Läs vidare

Det här bjuder vi på i nya numret av Sign&Print!

Nu är nummer 577 av Sign&Print på väg ut i brevlådorna! Höstens andra nummer har tema mikrotryckerier. Trevlig läsning önskar redaktionen! 
FotoJet---2024-10-02T135506.084

Storvarsel på By Wind: Åtta45 flyttar produktion till Stockholm

En stor del av de 40-talet anställda på tryckeriet By wind är varslade.
FotoJet---2024-10-01T163524.579

Scandrafts nya maskinsatsning

Scandraft laddar för Öppet hus på fredag. Då kommer de visa upp sin nya satsning på maskinförsäljning.
DSC_4436

Scandinavian Print Group förvärvar digitaltryckeri

"Vårt mål är att inget förändras för kunderna", säger Esben Mols Kapell, direktör för SPG.
esben_SGP (1)

Senaste nytt

Det här bjuder vi på i nya numret av Sign&Print!

Nu är nummer 577 av Sign&Print på väg ut i brevlådorna! Höstens andra nummer har tema mikrotryckerier. Trevlig läsning önskar redaktionen! 
FotoJet---2024-10-02T135506.084

Mutoh lanserar sin första print- and cutlösning

En kompakt skrivare som enkelt kan placeras på ett skrivbord och som även har integrerad skärning. Nu lanserar Mutoh sin första print- and cutlösning.
Mutoh pc

Storvarsel på By Wind: Åtta45 flyttar produktion till Stockholm

En stor del av de 40-talet anställda på tryckeriet By wind är varslade.
FotoJet---2024-10-01T163524.579

Scandrafts nya maskinsatsning

Scandraft laddar för Öppet hus på fredag. Då kommer de visa upp sin nya satsning på maskinförsäljning.
DSC_4436