Tryckt reklam står sig trots reklamtrötthet

Hanna Riberdahl, vd på Sveriges Annonsörer. Foto: Pressbild

Svenskarnas reklamtrötthet är tillbaka på rekordnivåer. Samtidigt, andelen positiva till reklam ökar för första gången sedan 2018. Och det är mest tryckt reklam som finns med på den topp fem-listan.

Trött på reklam? Då är du tydligen inte ensam. Svenskarnas negativa inställning till reklam ökade i årets mätning till 55 procent, jämfört med fjolårets 44 procent när pandemin bidrog till att reklaminvesteringarna minskade. Andelen som är ”mycket negativa” hamnade återigen på en toppnoteringen 21 procent. Det framgår av Sveriges annonsörer och Novus årliga rapport om svenskarnas inställning till reklam.

Mer reklam – ökad trötthet

Enligt intresseorganisationen är analysen att svenska folkets inställning till reklam blir mer negativ i takt med att medieinvesteringarna – och reklamfrekvensen – ökar.

– Sambandet mellan mängden reklam och reklamtrötthet blir återigen tydligt, säger Hanna Riberdahl, vd på Sveriges Annonsörer i ett pressmeddelande.

– När frekvensen minskade under pandemin blev människor mindre negativt inställda till reklam. Nu är vi tillbaka på höga nivåer igen, och de främsta anledningarna till det är att konsumenterna upplever att det är för mycket reklam, att den är irriterande och att samma reklam kommer för ofta, så kallad överfrekvens. Det är tydligt att annonsmiljöerna behöver utvecklas om vi ska få konsumenterna att ta del av reklambudskap.

Positivt inställda ökar

Å andra sidan har för första gången på flera år andelen positivt inställda till reklam ökat till 16 procent vilket kan jämföras med bottennoteringarna 12 procent för åren 2019 och 2020.

Inställningen till reklam varierar mellan olika mediekanaler, och majoriteten har fått en negativ utveckling, enligt rapporten. Reklam i linjär-tv, i digitala play-tjänster, radio och online-video får flest negativa röster. Däremot letar sig tryckt reklam in på topp fem-listan över var reklam upplevs som mest positiv – reklam i tryckta tidningar och magasin, reklam i dagspress, utomhusreklam samt reklam i brevlådan. Listan toppas av reklam på bio.

 

Mediekanaler där reklamen upplevs som mest positiv 2022 (2021)
1. Reklam på bio 33% (37%)
2. Reklam i tryckta tidningar och magasin i pappersformat 28% (30%)
3. Reklam i dagspress, morgon- och kvällstidning i pappersformat 26% (26%)
4. Utomhusreklam 22% (23%)
5. Reklam i brevlådan 19% (19%)

Mediekanaler där reklamen upplevs som mest negativ 2022 (2021)
1. Reklam i TV på ordinarie sändningstider (linjär TV, tablå-TV) 72% (71%)
2. Reklam i Youtube-video eller annan online-video 71% (74%)
3. Reklam i radio 71% (66%)
4. Reklam i digitala play-tjänster 70% (73%)
5. Reklam i poddar och andra ljudtjänster 69% (71%)

Källa: Sveriges Annonsörer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Slut med oadresserad reklam i brevlådan

Postnord avvecklar sin verksamhet för oadresserad direktreklam (ODR) som riktar sig till hushåll. Det är inte längre en lönsam affär för företaget, som pekar på en prispressad marknad och stigande papperspriser som bakgrund till beslutet. Istället ska fokus ligga på mer målgruppsanpassad adresserad reklam.

Publicerat av: 

Planprint: ”En plattform med stora möjligheter för användaren”

Fujifilm har kraftsamlat för att ta fram en helt egenutvecklad storformatsportfölj till marknaden globalt. Spandex är ensam återförsäljare av Fujifilms storformatsskrivare i Sverige och produktansvarige Tomas Källroos ser stor potential för flatbädden Acuity Prime.

Publicerat av: