Örebrotryckeri gör uppköp

 

Erik Strömberg och Ari Laukkanen skakar hand på affären att Alatryck går samman med Kontorsrutin. Foto: Privatbild

– Vi blir en starkare spelare, säger Kontorsrutins vd Erik Strömberg om förvärvet.

Från och med 1 oktober blir Motalaföretaget Alatryck en del av Kontorsrutin. Förvärvet är ett led i att säkerställa en konkurrenskraftig verksamhet, enligt Kontorsrutins vd Erik Strömberg. Alatryck kommer framledes att fortsätta under samma namn och i höst kommer all produktion och personal rörande verksamheten samlas i Motala.

Ger större bredd

Erik Strömberg, vd på Örebroföretaget Kontorsrutin säger att förvärvet kommer att ge en bredare produktportfölj och att de får en bättre geografisk spridning. Samtidigt växer digitaltryckssidan med Alatrycks maskinpark.

– Vi breddar oss både geografiskt och vi får också lite mer maskinpark inom digitalt och storformat.

– Här kan vi växlingsdra. Vi är ganska breda i dag och jobbar med mycket specialgrejer och här får vi ett geografiskt tänk att kunna bredda produktportföljen från Örebro och fortsätta utveckla det vi jobbar med som är förpackningar. Utskick är vi också duktiga på och nu får även Alatryck det inhouse eftersom vi blir ett gemensamt bolag.

Snabba leveranser

Alatryck med sina i dag fem anställda har funnits i över 30 år och omsatte drygt nio miljoner kronor, visar senaste årsredovisningen. Alatrycks nuvarande vd, Ari Laukkanen kommer att arbeta kvar i det nya bolaget.

– Vi får också in kompetens. De som är anställda på Alatryck har jobbat väldigt länge och har god erfarenhet av det grafiska och är erkänt duktiga på snabba leveranser.

Kontorsrutins mål är bland annat att växa på förpackningssidan. Foto: Arkivbild/Claes Nordström

Satsar på förpackningar

I bokslutet som stängde i slutet av 2021 omsatte Kontorsrutin närmare tio miljoner kronor. De senaste åren har företaget haft siktet inställt på att bli större på förpackningar.

– Det har gått framåt men det är en trög process. De som arbetar med förpackningar är ganska trogna sina leverantörer och det är en trög process att vända om det där. Men sakta men säkert tycker jag att vi växer med produkter, säger han men poängterar att covidpandemin satte vissa käppar i hjulen när de skulle gasa på.

”En starkare spelare”

Framöver, när de två företagen gått samman, blir det alltså produktion i både Motala och Örebro där Kontorsrutin har sina lokaler.

– Vi ska fortsätta att växa som en trygg leverantör. Möjligheten är att vi blir en starkare spelare. Vi har klarat oss tämligen bra under covidresan och känner att vi har gått ganska starka ur den.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Slut med oadresserad reklam i brevlådan

Postnord avvecklar sin verksamhet för oadresserad direktreklam (ODR) som riktar sig till hushåll. Det är inte längre en lönsam affär för företaget, som pekar på en prispressad marknad och stigande papperspriser som bakgrund till beslutet. Istället ska fokus ligga på mer målgruppsanpassad adresserad reklam.

Publicerat av: 

Planprint: ”En plattform med stora möjligheter för användaren”

Fujifilm har kraftsamlat för att ta fram en helt egenutvecklad storformatsportfölj till marknaden globalt. Spandex är ensam återförsäljare av Fujifilms storformatsskrivare i Sverige och produktansvarige Tomas Källroos ser stor potential för flatbädden Acuity Prime.

Publicerat av: