Hexis fick äntligen festa loss

Över 150 personer kom för att fira Hexis invigning. Under kvällen bjöds det in till en båttur och middag. Foto: Claes Nordström

Det dröjde, men till sist blev det ett rejält firande hos Hexis. När de äntligen kunde bjuda in till öppet hus och invigning av sina nya lokaler i Landskrona kom över 150 besökare och kunder. Förutom att Hexis visade hela sitt register med car wrapping-folier, inredningsvinyler och laminat var också partnerföretag på plats för att visa storformatsskrivare och ripp-lösningar.

Väntan på att äntligen få inviga och visa upp lokalerna har varit lång. Hexis flyttade in i sin då nybyggda fastighet intill E6:an i Landskrona i mars för två år sedan. Samtidigt började coronapandemin på allvar svepa fram över världen.

– Det var dagen innan pandemin drog in. Så vi har väntat sedan dess, så det här att kunna visa upp våra lokaler och produkter känns fantastiskt kul, säger Hexis försäljningschef Joachim Wallgren.

Foto: Claes Nordström

Besökarna duggade tätt under företagets öppna hus 1 september. Dessa fick bekanta sig med Hexis hela produktutbud – se och testa vinyler, folier och laminat för olika användningsområden vid olika stationer i lokalerna. De cirka 155 som anmält sig till dagen kunde även roa sig med mat och dryck, trubadurmusik, tipsrunda och andra tävlingsaktiviteter.

Hexis Sveriges vd Patrik Martinsson och försäljningschef Joachim Wallgren gladdes åt att äntligen få hålla ett öppet hus. Foto: Claes Nordström

Visning av hela sortimentet

I ett urval visade Hexis upp wrappingfolier och skyddsfilmen Bodyfence, verktygssortimentet för montering och inredningvinyler i HEXPerience-serien. Andra produkter i blickfånget var det antimikrobiella laminatet Purezone och det helt nya sortimentet Holeshot Hex´trem. Det handlar om självhäftande printfolier med tjockt tillhörande laminat utformade för dekorkit till motocross-cyklar och snö- och vattenskotrar.

– Vi berättar även om våra projekt och infärgningar, säger Joachim Wallgren och tillägger att en dag som denna även gör att de kan sprida kunskap om sina industriella projekt. Det kan till exempel handla om att leverera stora mängder av materialrullar för att wrappa ett helt tåg.

Foto: Claes Nordström

– I Europa och Frankrike – kanske inte i Sverige än – är vi stora på tågapplikationer. Vi är jätteduktiga på tågapplikationer och det är vad vi kallar industriella produkter, säger han och fortsätter:

– Det är industriellt för att det handlar om så jättestora kvantiteter. Det är inte tio rullar som levereras utan 300 rullar. Alltså en helt annan grej. Och i detta finns även det vi historiskt sett alltid varit jätteduktiga på – specialinfärgningar.

Foto: Claes Nordström

I vilken riktning går Hexis när det kommer till materialutveckling?

– Vi går framåt hela tiden och slutar inte utveckla nya produkter. Under hela pandemin så har vi lanserat mellan 20 och 30 produkter varje år. Vi bromsar ingenstans, vi har gasat under pandemin, säger han.

I Hexis lokaler ryms både democenter och kurslokaler. Företaget kan demonstrera ett helt arbetsflöde – från att printa och skära folier till att wrappa bilar.

Kristoffer Hermansson och Niclas Ulriksson mötte besökare i Hexis democenter. Foto: Claes Nordström

I Hexis demorum har Hexis maskiner från återförsäljaren NI Solutions. Under invigningsdagen var maskinexperterna Niclas Ulriksson och Kristoffer Hermansson på plats för att instruera och berätta om maskinuppsättningen för att printa och skära Hexis rullmaterial. Storformatsskrivaren Epson 80600L, en skärplotter från Graphtec och en Kala-laminator står uppradade i rummet.

–Vi är här för att hjälpa till och prata med kunder. Det här är bra maskiner lämpade bland annat för bilfoliering, car wrap och sådant, säger Niclas Ulriksson.

Många samtal

Redan framåt lunch kunde de konstatera att de fått bra respons och visat intresse från besökarna:

– Det är jättebra. Jag är supernöjd. Efter bara några timmar har vi redan fått jättemycket förfrågningar, säger Kristoffer Hermansson.

Marabu visade den senaste storformatsskrivaren från Roland DG och en Summa-skärplotter. Foto: Claes Nordström

Sign&Print fick även en pratstund med Victor Bildsten på Marabu Scandinavia. Företaget hade tagit med Roland DG:s nya storformatsskrivare VG3 640 till Hexis-invigningen. Rulle till rulle-skrivaren med inkluderad skärning lanserades på Fespa-mässan i slutet av maj. För Marabus del är den splitterny i maskinerbjudandet.

Nya funktioner

Victor Bildsten nämner bland annat att storformatsskrivaren kommer med ökad funktionalitet, ett nytt upprullningssystem och LCD-display. En annan nyhet är att maskinens status i pågående produktion kan övervakas via en smartphone eller en annan enhet utan att operatören behöver vara på plats vid maskinen.

– Vi har haft fullt att göra hela tiden. Det har inte varit en sekund över. Det har även kommit några kunder som visat seriöst intresse, tagit sig tid och frågat om funktionalitet, säger Victor Bildsten.

Storformatsskrivaren fick slå följe till Hexis lokaler med skärplottern Summa S-One.

– S-One är det senaste tillskottet i familjen. En enklare modell kan man säga. De har fortfarande sina premium-maskiner, och det här är en instegsvariant.

Färgtillverkaren Marabu passade även på att skylta med sina egenutvecklade bläck och färger som nu lanseras som helt klimatneutrala.

Magnus Karlsson och Mikael Agvald på Color Systems. visade programvara från Onyx. Foto: Claes Nordström

Ripp-lösning i fokus

Återförsäljaren Color Systems visade upp ripp-lösningen Onyx som i stort sett stödjer de flesta skrivarmärken på marknaden.

– Vi visar deras senaste version 22. Den största nyheten är att de har fått till att man kan släppa printfilen direkt i Onyxen – drag and drop ner direkt i printkön. Det har också skett mycket bakom inne i programvaran, saker man inte märker som operatör. Men smidiga lösningar som gör att den arbetar snabbare, säger Magnus Karlsson som nyligen gått från rollen att vara tekniker till säljare på Color Systems.

Han framhåller enkelheten i både print- och skärflöden.

– Vi har printat hundra jobb på en rulle. Varje jobb har en specifik kod. Summa-skäraren läser av koden som synkar med Onyx. Då vet skäraren vad den ska göra och skär ut det den ska göra. Sedan går den vidare till att läsa av nästa kod. Du får ett automatiskt flöde, säger Magnus Karlsson.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Slut med oadresserad reklam i brevlådan

Postnord avvecklar sin verksamhet för oadresserad direktreklam (ODR) som riktar sig till hushåll. Det är inte längre en lönsam affär för företaget, som pekar på en prispressad marknad och stigande papperspriser som bakgrund till beslutet. Istället ska fokus ligga på mer målgruppsanpassad adresserad reklam.

Publicerat av: 

Planprint: ”En plattform med stora möjligheter för användaren”

Fujifilm har kraftsamlat för att ta fram en helt egenutvecklad storformatsportfölj till marknaden globalt. Spandex är ensam återförsäljare av Fujifilms storformatsskrivare i Sverige och produktansvarige Tomas Källroos ser stor potential för flatbädden Acuity Prime.

Publicerat av: